sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

היהדות אבד , ברוב המקרים , שניים או שלושה דורות קודם לכן . האתיאיזם המיליטנטי איבד גם הוא את השפעתו כבר בשנות ה . 60– משמעותם של השינויים הדוריים האלה היתה שמצד אחד התרופפה הסטיגמה הכרוכה בלימוד של עקרונות הדת ובחיים לפיהם , אך מן הצד האחר , היה הידע עליהם קטן ביותר . עקב כך התעצם תפקיד המורים והשליחים שבאו מחו"ל . הגירתם של הדתיים והמסורתיים מבין יהודי ברית המועצות עלתה על שיעורם באוכלוסייה . בגל ההגירה הראשון , בין 1968 לשלהי שנות ה , 70– היו יהודים מהקווקז ומהפריפריות המערביות של ברית המועצות אחוז לא פרופורציונלי מן העולים לישראל . כך אירע שבין השנים 1968 ל1976– רבע מהעולים מברית המועצות לישראל באו מגרוזיה , שבה חיו בשנת 1970 רק 2 . 5 % מיהודי ברית המועצות . כשליש מן העולים של שנות ה70– באו מן האזורים המערביים שסיפחה ברית המועצות בשנים , 1940-1939 אף שמספר יהודיהם לא עלה , בשנת , 1970 על 10 % מכלל יהודי ברית המועצות . לעומת זאת , כ 40 % – בלבד מן העולים באו מרוסיה , מבלארוס ומאוקראינה – לב הארץ הסלאבי , שבו התגוררו בשנת 81 % 1970 מן האוכלוסייה היהודית . בגל ההגירה ההמוני השני , שהחל בסוף , 1989 עזבו את ברית המועצות ואת חבר המדינות העצמאיות עד שנת 2002 יותר ממיליון יהודים . הגל הזה כלל יהודים רבים מאסיה המרכזית , האזור השני שבו השתמרה המסורת היהודית טוב יותר מאשר ברפובליקות הסלאביות , אולי בגלל האופי המסורתי של החברות בו . וכך , עד ראשית המאה ה , 21– עזבו את ברית המועצות רוב יהודיה הנוטים במיוחד לאורח חיים דתי או מסורתי , ורובם הגדול השתקע בישראל . אחרי ברית המועצות בשנות ה80– נתנה מדיניות ה"גלאסנוסט" וה"פרסטרויקה" של גורבצ'וב חופש ביטוי ברמה שלא היתה ידועה מאז שנות ה , 20– ואפשרה הקמת ארגונים של הציבור הרחב ללא פיקוח המדינה . קריסתה של ברית המועצות בסוף שנת 1991 הסירה את כל המחסומים שנותרו בפני הפצתם של רעיונות דתיים ושל החיים על פיהם . רוב מדינות ברית המועצות לשעבר נפתחו לפעולות של משלחות מיסיונריות למיניהן , של מורים ואנשי דת מחו " ל . הדת היהודית הוכרה כאחת הדתות ה " היסטוריות " של רוסיה , ובכל הרפובליקות הסובייטיות לשעבר הוסרו המחסומים שמנעו את הפעילות הדתית היהודית , את שיקומה של התרבות היהודית ואת הקמתם של ארגונים חברתיים , תרבותיים או דתיים של יהודים . לאחר שהמדינות זנחו את הנוהג לרשום את האזרחים על פי לאומיותם – רוסיה עשתה זאת בשנת – 1997 היו היהודים חופשיים לבחור אם להזדהות כיהודים אם לאו , ומשבחרו להזדהות כיהודים , יכלו לבטא את יהדותם בכל דרך שמצאו לנכון . רוב הממשלות הבתר–סובייטיות הראו נכונות לשקול בקשות שהגישו קהילות יהודיות מתהוות להחזרת רכושן של קהילות של יהודים , בעיקר בתי כנסת , שהחרימה המדינה הסובייטית . ארגונים זרים – בעיקר ארגון ה " ג'וינט " האמריקני , הסוכנות היהודית , חב " ד ו " האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת " – היו מוכנים גם לתת תמיכה כספית . בשנותיה האחרונות של ברית המועצות הוקמו כ500– אגודות תרבות של יהודים בכל רחבי הארץ . אלה היו הארגונים היהודיים הראשונים שאינם קשורים למדינה מאז המהפכה . הם תפקדו בעיקר כארגונים חברתיים ותרבותיים . בכמה מקומות הוקמו קהילות יהודיות דתיות – בצד הארגונים האלה , או שניתקו עצמן מפיקוחם של הגופים שהקימה הממשלה הסובייטית . בשנת 1989 הוקם ה"ועד , " ארגון–גג כלל–ארצי , ונראה שהיהדות הסובייטית עולה על דרך המובילה לתחייה ארגונית ותרבותית . אבל קריסתה של ברית המועצות ותלותה במימון מבחוץ החלישו את ה"ועד . " בפדרציה הרוסית הבתרסובייטית הוקם גוף ארצי חדש שנקרא "הקונגרס היהודי הרוסי" ( קי"ר ) שמומן בידי "אוליגרכים" יהודיים , אותם יזמים שעשו הון עתק מן ההפרטה המוזרה של נכסי המדינה שהתבצעה בימי נשיאותו של בוריס ילצין . אך הקי"ר היה נטול בסיס עממי ולא היתה לו אלא סמכות מוגבלת במישור המקומי . כעבור עשור לערך , לאחר נפילת הקומוניזם , אפשר להבחין בדפוס כללי של רה–ארגון קהילתי יהודי במדינות שזה עתה זכו בעצמאותן . ראשית , הוקמו ארגונים תרבותיים וחברתיים במקומות רבים , גם במקומות שהיתה בהם אוכלוסייה יהודית קטנה יחסית . הארגונים האלה נתנו חסות להרצאות , הקימו חוגי לימוד , יזמו פעילויות חברתיות ותרבותיות ( מקהלות , מסיבות , חגים ) שהיו בעלות גוון חברתי ואתני יותר משהיו בעלות אופי דתי , והגישו , בסיועו של הג'וינט ושל ארגונים זרים אחרים , עזרה רפואית , סעד משפטי ותמיכה כלכלית ליהודים . בכמה ממדינות החבר – רוסיה , אוקראינה , בלארוס , לטביה , ליטא ואסטוניה – נוסדו ארגונים יהודיים ארציים . ברוסיה ובאוקראינה קמו קבוצות מתחרות שטענו לייצוג ארצי של הקהילות היהודיות , דפוס שרווח בעבר בקהילות בתפוצות . במדינות בתר–סובייטיות אחרות הושגה רמה גבוהה של תיאום ושיתוף פעולה קהילתיים . שנית , תנועות " חסידים , " בעיקר של חב " ד , אך גם של קארלין–סטולין ואחרים , הגיעו לידי שליטה בחיי הדת , כיוון שהיו להן אמצעים לשגר לערים גדולות וקטנות שליחים , מהם ילידי ברית המועצות , ולהחזיקם שם לתקופות לא מוגבלות . במקומות רבים יש לחסידים האלה בלעדיות . התנועה הרפורמית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help