sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

הביכו את המשטר , היה היחיד שבו נשאלו אזרחים סובייטיים על אמונתם הדתית . התשובות גרמו עוגמת נפש לשלטונות : מתוך 98 מיליון אזרחים בגיל 16 ומעלה הצהירו 56 מיליון ( 57 % ) שהם רואים עצמם דתיים . בתוכם היו 280 , 000 יהודים . עם זאת ייצג המספר הזה רק מעט יותר מ 10 % – מן האוכלוסייה היהודית . מבין היהודים הדתיים 63 % היו נשים . כצפוי היה שיעור המאמינים הגבוה ביותר ( 70 % ) בקרב בני השישים ומעלה , והנמוך ביותר בקרב גילאי . ( 1 . 6 % ) 19-16 בהתחשב ברמות ההשכלה והעיור הגבוהות של היהודים , ניתן כמובן לצפות שיהיה בהם שיעור של דתיים נמוך בהרבה מאשר בשאר האוכלוסייה , שעדיין היתה כפרית רובה . מכל מקום , אף שהדעת נותנת שאנשים דתיים לא היו נלהבים להצהיר בפני הפוקדים על דתיותם , ברור שהיהודים היו חילוניים הרבה יותר בהשוואה לאוכלוסייה הסובייטית בכללותה . סביר להניח שתהליכים כלליים של עיור והתערות בתרבות מילאו תפקיד גדול בחילונה של היהדות הסובייטית יותר מזה שמילאו המאמצים הנמרצים שהשקיעו הממשלה הסובייטית והמפלגה הקומוניסטית . ההגירה לערים הגדולות השיגה בעניין הזה יותר משהשיגה התעמולה האנטי–דתית . התערות היהודים בתרבות הרוב התבטאה בשלושה תחומים : שינויים במבנה החברתי , שצוינו לעיל , שינוי לשון הדיבור ושיעורים גדלים והולכים של נישואים בין יהודים ללא–יהודים . בשנת 1897 הצהירו 97 % מן היהודים באימפריה הרוסית ( למעט פולין ) על שפה יהודית ( בעיקר יידיש ) כעל שפת האם שלהם . בשנת 1926 ירד שיעורם ל , 70 % – ועד שנת 1939 נפל שיעורם שוב ל 40 % – בלבד . בקרב היהודים נטו קשישים , נשים ותושבי אזורים כפריים 67 % ) לעומת 37 % בקרב העירונים ) יותר מהאחרים להצהיר על היידיש כשפת אמם . שיעור נישואי התערובת עלה עלייה תלולה , וכמעט שילש עצמו , משנות ה20– עד שנות ה . 30– בשנת 1924 נישאו 2 % עד 5 % מיהודי אוקראינה ורוסיה הלבנה ללא–יהודים , ואילו בשנת 1939 עשו זאת 16 % עד 18 % מתוכם . ברפובליקה הרוסית שמחוץ לתחום המושב 42 % מהגברים היהודיים ו 37 % – מן הנשים היהודיות שנישאו בשנת , 1936 נישאו ללא–יהודים . השיעורים האלה היו גבוהים בהרבה מאלה שבארצות הברית . היהודים היו מאבדים והולכים את זהותם כיהודים ואת סימני ההיכר האתניים והדתיים שלהם . התנפצות האשליות החלומות על "אינטרנציונליזם פרולטרי" ועל "אחוות עמים" התנפצו לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה ופלישת גרמניה הנאצית ובעלות בריתה ב22– ביוני . 1941 שיתוף הפעולה של אזרחים סובייטיים רבים עם הנאצים , בייחוד באוקראינה ובמדינות הבלטיות , הבהיר ליהודי ברית המועצות שעמיתיהם האזרחים לא קיבלו אותם , ככלות הכול , כשווים להם . יתר על כן , צירופם של קרוב לשני מיליונים יהודים מפולין הכבושה בידי הנאצים ומן השטחים הפולניים , הרומניים והבלטיים , שנכבשו בידי הסובייטים בשנים , 1941-1939 החדיר אל בין יהודי ברית המועצות אוכלוסייה שבחלקה הגדול לא עברה תהליכי התבוללות והתערות בתרבות הסובייטית . תחושה זו התחדדה בשל האנטישמיות הרשמית של המשטר אחרי המלחמה . משלהי שנות ה40– ועד למותו של סטאלין , בשנת , 1953 לא זו בלבד שהמדיניות הסובייטית מחקה את השרידים האחרונים של התרבות החילונית שהטיף לה המשטר , אלא היא גם חסמה את דרכי הגישה של יהודים לעמדות בכירות יותר בכל הדרגים של הממשל הסובייטי , טפלה עליהם אשמה קולקטיבית של "קוסמופוליטיזם נטול שורשים , " הטילה ספק בנאמנותם לשיטה הסובייטית ול"מולדת הסוציאליזם , " ואפשרה לאנטישמים משיפולי החברה לתקוף יהודים מילולית ואפילו פיזית . המשטר סגר את מקצת העיתונים , בתי הספר , התיאטרונים וההוצאות לאור ביידיש שעדיין נותרו לפליטה . יהודים שתפסו עמדות מרכזיות בחיי התרבות , הכלכלה והפוליטיקה סולקו מתפקידיהם , נכלאו או נורו למוות . בשנת 1952 הומתו בירייה כעשרים מן האישים הבולטים ביותר בתרבות היהודית באשמת "בגידה בברית המועצות , " ורופאים יהודיים בעלי שם נעצרו באשמה שקשרו קשר לרצוח מנהיגים סובייטיים באמצעים רפואיים . גל של בהלה וחוסר ביטחון הציף יהודים סובייטיים שגונבו לאוזניהם השמועות על החלטה להגלותם בהמוניהם הרחק אל פנים הארץ . אחרי מותו של סטאלין הוקע "קשר הרופאים" כבדותה זדונית , ונסתיימה המערכה ה"אנטי–קוסמופוליטית , " אך שום תרבות יהודית – אם חילונית ואם אחרת – לא זכתה לתחייה . מאמצע שנות ה50– היו היהודים הסובייטיים דה פאקטו לאזרחים מדרגה שנייה , ואף שתהליך התערותם בתרבות הכללית העמיק והלך , הם לא הורשו להתבולל בעמים אחרים ולהתמזג עמם . סימן ההיכר האתני העיקרי שעליו שמרו היה ציון עובדת היותם יהודים בתעודות הזהות " ) פספורטים , ( " שחייבה אותם המדינה לשאת , בדומה לבני כל העמים הסובייטיים האחרים . ליהודים לא היתה עוד תרבות עמוקה – שפה , דת , מאכלים ואזורי מגורים – אך הם שמרו על סימני ההיכר ה"רדודים" של זהות ותרבות , כגון שיעורי עיור והשכלה כללית גבוהים יותר מבני כל עם סובייטי אחר , ומעורבות עמוקה בתרבות הגבוהה . תודעתם היהודית היתה בעיקרה שלילית , והיא נכפתה עליהם בידי מדינה וחברה עוינות . בברית המועצות לא היו כל מוסדות יהודיים , למעט בתי כנסת , לא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help