sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:178

מודרניזציה וחילון של יהודי רוסיה ואוקראינה צבי גיטלמן מודרניזציה משמעותה היא כי את פני החברה שבה היא מתרחשת אפשר לחדש בלי לגרום להתפרקותה , וכי באותה חברה מצויים הכישורים והידע הדרושים לחיים בעולם מתקדם מבחינה טכנולוגית . בחברות העוברות תהליכי מודרניזציה קיימים מבנים חברתיים מורכבים והן מחשיבות את השינוי כשהוא לעצמו , ואילו לחברות "מסורתיות" מבנים חברתיים פשוטים ביחס – כגון , אצולה קטנה בעלת קרקעות לעומת המוני איכרים – והן נוטות להתנגד לשינויים . תומכי המודרניזציה מייחסים חשיבות לרציונליזם ולפוזיטיביזם . ולכן , לא אחת , כורכים את המודרניזציה עם חילון , כלומר , עם הנטייה להסביר את העולם במונחים אמפיריים מבוססי ניסיון ונטולי מיסטיקה , ולפעול לא על בסיס של ציווי אלוהי , אלא על סמך ערכים ואמונות שאינן נחשבות ביטוי לרצון אלוהי דווקא . לפני מהפכת 1917 כדי להבין את הדילמות הייחודיות שבפניהן ניצבו רוסיה ואוקראינה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה הקרובה לימינו , עלינו לסקור בקצרה את התנאים ששררו בהן לפני ואחרי מהפכת . 1917 תהליכי מודרניזציה וחילון הגיעו למזרח אירופה מאוחר יותר משהגיעו למערב אירופה ולמרכזה . בפרוץ מלחמת העולם הראשונה עדיין חיו כארבעה מתוך חמישה תושבים באימפריה הרוסית באזורי הכפר , ושיעור דומה בהם לא ידעו קרוא וכתוב . היהודים היו במצב עיור גבוה בהרבה – בשנת 1900 כבר חיו רק כשליש מן האוכלוסייה היהודית ב " שטעטל " – ואולם תהליך החילון בתוכם החל מאוחר יותר מאשר בקרב יהודי המערב . עם תהליך התיעוש של רוסיה , שהחל בשלהי המאה ה , 19– נמשכו האיכרים לערים ויהודים החלו לנטוש את תעשיות הבית ולצאת לעבוד בבתי מלאכה ואחר כך בבתי חרושת שהיו קיימים בתחום המושב , שבו נאלצו כ 97 % – מהם להתגורר . עם זאת היה אצלם עיכוב גם בתהליכי המודרניזציה וגם בחילון לא רק בשל הפיגור הכללי ששרר באימפריה , אלא גם בשל ההגבלות המיוחדות שהוטלו על יהודים , ובהן ה " נומרוס קלאוזוס , " שהוא כינוי למכסות שהגבילו את מספר היהודים הרשאים להתקבל לחינוך גבוה או לעסוק במקצועות החופשיים . בשנת 1897 נוסדו שתי התנועות הפוליטיות החילוניות המרכזיות של יהדות מזרח אירופה המודרנית – ה = 3 נד והתנועה הציונית . הבונד היה תנועת פועלים יהודית שהשתדלה לארגן את הפרולטריון היהודי המתפתח במאבק לשיפור מצבו הכלכלי , לשחרור פוליטי ולשוויון אתני . הבונד ראה בסוציאליזם פתרון אוניברסלי לכל הבעיות הכלכליות והחברתיות . המהפכה הסוציאליסטית היתה אמורה לתת פתרון ל " בעיה היהודית , " וזאת , כך האמינו הסוציאליסטים , כי הסוציאליזם יגרום שהדת וההשתייכות האתנית , מבנים חברתיים שבנתה הבורגנות כדי להנציח את פילוגו של מעמד הפועלים ולגרום לו לפעול נגד עצמו , יחדלו להיות רלוונטיים . במשך הזמן הגיע הבונד לידי תמיכה בתרבות יידיש חילונית כחלופה מודרנית ליהדות הדתית המסורתית . הבונד התנגד גם לציונות , שנחשבה בעיניו למסיטה את תשומת הלב מן המאבק המעמדי והמהפכה העולמית , והוא ראה בה תנועה ריאקציונית המבקשת , בדומה לכל התנועות הלאומיות , להאריך את חייו של הקפיטליזם באורח מלאכותי . בזמן המהפכה הרוסית של 1917 טען הבונד שמספר חבריו הוא . 35 , 000 לא כולם היו חילונים , אף שרובם חדלו לדבוק באורח החיים האורתודוקסי , ומקצתם נקטו עמדות אנטי–קלריקאליות , ואפילו אנטי–דתיות , מיליטנטיות . לא מפליא אפוא שרוב הרבנים התנגדו לבונד . הציונות יצאה מנקודת הנחה שהיהודים הם לאום , אם כי לאום שאין לו מדינה , ומכאן שהוא חסר הגנה , ושהסוציאליזם לבדו לא יוכל לתקן את האנומליה הזאת של חיי היהודים , ולא יוכל להציע פתרון לבעייתם כעם החי כמיעוט בתוך סביבות שהן לעתים קרובות עוינות . היה בציונות זרם שולי דתי , אף שגם הרבנים הרפורמיים וגם האורתודוקסיים התנגדו לה בדרך כלל – אלה בנימוק שהיהודים הם קבוצה דתית בלבד ולא לאום , ואין להם צורך במדינה שלהם , ואילו אלה בטענה שרק אלוהים באמצעות שליחו יוכל להשיב את היהודים למולדתם . אבל אפילו ציונים לא דתיים לא נקטו בדרך כלל עמדה אנטי–דתית לוחמנית , גם אם רחקו מרחק רב מן המסורת ומקיום המצוות . בשנת 1917 שילמו כ 300 , 000– יהודים ברוסיה שאחרי שלטון הצאר את השקל הציוני הסמלי שביטא את קשרם למטרות הציונות . ציונים , בונדיסטים ומשכילים ללא תודעה פוליטית מיוחדת הקימו בתי ספר יסודיים וגם בתי ספר תיכוניים יהודיים לא דתיים . בד בבד היתה ממש התפוצצות של פרסומים בעברית וביידיש , שכללו חומר להשכלה כללית , מאמרים בנושאים פוליטיים וחברתיים וכן שירה וסיפורת , שפנו לקהל קוראים גדל והולך . " מהפכה ברחוב היהודי" מהפכת 1917 סיפקה ליהודים הזדמנויות שאין דומה להן , עם הסרת כל ההגבלות והאיסורים שהצרו את צעדיהם . יהודים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help