sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

יהודים בפולין העממית אחרי מלחמת העולם השנייה מתתיהו מינץ בין הסוגיות שהיה על רוסיה הסובייטית לטפל בהן , במעגל השפעתה הקרוב באירופה שלאחר מלחמת העולם השנייה , היתה פולין הבעיה הטעונה ביותר . היא התמודדה עמה באמצעות כפיית אישור בינלאומי לסיפוח מחוזות גדולים ממזרח גרמניה לפולין ומתן הסכמה לניתוב מדיניות הפנים של פולין לגיבושה כמדינה חד–לאומית במוצהר ובפועל . בהתאם לכך הותר לפולין לגרש מזרחה את המיעוט האוקראיני הגדול יחסית ואת המיעוט הביילורוסי הקטן שנותרו בה אחרי שמחוזותיה המזרחיים סופחו לברית המועצות ב . 1939– פתוחה ומציקה , בהקשר של היעד הזה , נותרה שאלת שארית הפליטה היהודית , שחלקה הקטן הגיח ממקומות המסתור ומן המחנות וחלקה הגדול נתקע בבריה"מ וציפה בכיליון עיניים לשוב לפולין . האומדנים בנוגע לסוגי האוכלוסיות שנכללו בשארית הפליטה אינם סבירים דיים ואין תמה שהמחקר מגשש , הן בנוגע למספרי הניצולים שנמלטו לרוסיה ושבו ממנה והן בנוגע לנתונים על הניצולים בפולין גופא ובמחנות העבודה וההשמדה מחוצה לה . הניסיון הרווח להתמודד עם הסוגיה נעשה על ידי מעקב אחר נתוני ההיחלצות של יהודי פולין מברית המועצות בשנים , 1960-1940 המקובלים כבדוקים יותר . האומדנים האלה מניחים שבשנים 1941-1940 יצאו דרך וילנה וליטא אל מחוץ אך מרבית היהודים מנותקים מן הקהילה והגדרת הזהות שלהם נסמכת בחלקה הגדול על ההיסטוריה של הרדיפות . הקהילה היהודית בהונגריה , אולי יותר מקהילות אחרות , נאלצת להתמודד עם מצב רווי–סתירות של אנטישמיות נרחבת ובלתי מרוסנת מצד אחד ופתיחות אוהדת–יהודים מן הצד האחר . הממשלה אמנם סייעה להקים מצבות זיכרון ולקיים אירועי הנצחה , ואפילו קבעה יום זיכרון לשואה ( המצוין מאז שנת , ( 2000 אך בצד אלה יש גם גילויים ארסיים של אנטישמיות . הכומר לורנט הגדוש , דמות מרכזית בימין הפוליטי , היה יכול לכתוב בגלוי כיצד "אספסוף נוודים מגליציה" משתלט על הונגריה . הימין גם יכול לקרוא בפומבי לטיהור שמו של לאסלו בארד ? שי , ראש ממשלת הונגריה שחבר להיטלר בתקופת שלטונו , והוצא להורג על פשעי מלחמה שביצע ועל שסייע לשלוח יהודים למחנות הריכוז . מרבים מספרי הלימוד עדיין נעדר חלקם של יהודי הונגריה בשואה . יש המעריכים כי עם הצטרפות הונגריה לשורות האיחוד האירופי יחל תהליך הדרגתי שבסופו תהיה ידם של הכוחות המתנגדים לגזענות על העליונה . סיכום המדינות שנדונו כאן שונות ביותר זו מזו , גם מבחינת ההתפתחויות ההיסטוריות שהתרחשו בהן במהלך העשורים האחרונים . ועם זאת יש סממנים וקווי אופי המשותפים כמעט לכולן . ראשית , בכולן שולטת באופן רשמי וממסדי , אם גם באופנים שונים , היהדות האורתודוקסית , וזאת חרף עברן כמרכזי תרבות יהודית מתקדמת , או חברות קומוניסטיות חילוניות אחרי המלחמה . לכמה מדינות , ובייחוד גרמניה וצ'כיה , אופיינית אורתודוקסיה מואצלת שבה מרבית היהודים אמנם מזהים עצמם כאורתודוקסים , אך מפקידים בידי מיעוט קטן בתוכם את ניהול אורח החיים האורתודוקסי , ואילו הם עצמם אינם שומרים כשרות ושבת . שנית , בכל המדינות האלה אנו עדים להתחדשות פנימית בקרב בני אדם מן השורה , הנעשית בסיוע מבחוץ . ההתחדשות הזאת לובשת צורה של טקסים רפורמיים או שוויוניים , שנשים ממלאות בהם תפקיד מרכזי הרבה יותר מבעבר . שלישית , בכל המדינות אנו עדים להתעוררות תרבותית אתנית , שבדרך כלל מושכת גם לאיהודים רבים . רביעית , יוזמות של ארגונים אמריקניים ( יותר משל ישראליים ) משפיעות על הקהילות במדינות האלה ולעתים אף מחוללות בהן תמורות , בייחוד מבחינת המבנה הקהילתי הפנימי , הכשרת רבנים ומורים , שיטות גיוס כספים ועוד . בהקשר הזה אין להמעיט בחלק המכריע שממלאת תנועת חב"ד . אף שמרבית יהודי אירופה אמנם רחוקים מלהצטרף לשורות חב"ד , נודעת לה השפעה גדולה . יחד עם זאת יש יהודים אמריקניים ואף ישראליים , בין תיירים ובין תושבי ארעי , שבאו לחפש אחרי שורשים משפחתיים , הנוטים לא פעם להמציא מחדש פולקלור יהודי . ההשלכות של תופעה זו עשויות להיות אמיתיות לגמרי , ובהקשר הזה אפשר גם לראות קו אופי חמישי : רות אלן גרובר , מומחית ליהדות מזרח אירופה , טוענת שהיהדות במרכז אירופה היא יהדות "וירטואלית" ואולי אף מלאכותית . התרבות היהודית מופצת באמצעות המדינה ובתמיכתם של לא–יהודים , למרות העדרן של קהילות יהודיות גדולות . אף שיש בהערה מידה של אמת , הרי גם מה שמתחיל את דרכו באופן מלאכותי עשוי ללבוש בהמשך צורה אמיתית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help