sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

כזה , אין לראות בכך סימן לחולשה , אלא אות לדינמיות של החיים היהודיים בגרמניה בימינו . שווייץ מבין כל קהילות מרכז אירופה ודרומה , יהודי שווייץ לבדם שרדו את השואה בלא פגע יחסית , ובמדינה חיים בראשית המאה ה21– כ 18 , 000– יהודים . הקהילה נחלקת לשתי קבוצות עיקריות . יהודים אשכנזיים , שהגיעו רובם מגרמניה במאה ה , 19– והם נוטים לחיות באזורים הדוברים גרמנית ; ציריך היתה במשך שנים ביתה של הקהילה היהודית הדוברת גרמנית הגדולה בעולם . בקנטונים של הדוברים צרפתית חיות זה דורות רבים משפחות ספרדיות , וגם מהגרים חדשים יותר מן המזרח התיכון . יחד עם זאת הגיעו לשווייץ , בראשית המאה ה , 20– מספר ניכר של יהודים ממזרח אירופה . ובדומה לשאר מדינות מרכז אירופה , ובייחוד גרמניה , גם הקהילות הרפורמיות בז ' נבה ובציריך , שיחד יש בהן כאלפיים חברים , אינן זוכות להכרת הפדרציה של הקהילות היהודיות בשווייץ , המוסד המרכזי של יהדות שווייץ . בשנות ה90– הוטרדה שלוותם היחסית של יהודי שווייץ בשל שערוריית הבנקים השווייצריים , שלא תמיד הם מחזירים לבעליהם כספים שהפקידו יהודים נעדרים בחשבונותיהם או כספים ודברי ערך שנגנבו מיהודים ונאצים הפקידום בבנקים בשווייץ לקראת סוף מלחמת העולם השנייה . המחאה הבינלאומית שנשמעה בשל כך עוררה תגובות אנטי–יהודיות חזקות בשווייץ עצמה , בייחוד מכיוונה של מפלגת העם השווייצרית הלאומנית , הנעשית יותר ויותר פופוליסטית , בייחוד בהנהגתו של כריסטוף בלוכר שזכה לכינוי " יורג היידר השווייצרי . " עקב כך הוגבר המאבק באנטישמיות בידי שני ארגונים – הוועד נגד אנטישמיות והשמצה בז ' נבה והמרכז נגד אנטישמיות והשמצה בציריך . בשני הארגונים פועלים יהודים בצד לא–יהודים . אין חולק על העובדה שבחמש–עשרה השנים האחרונות נעשו יהודי שווייץ והגופים המייצגים אותם בעלי תודעה פוליטית רבה יותר סביב סוגיות כגון ביקורו של קנצלר אוסטריה , העומד בראש קואליציה עם מפלגתו של יורג היידר , בשווייץ או התבטאויותיה של ממשלת שווייץ בנוגע למזרח התיכון . אוסטריה שווייץ ואוסטריה אמנם דומות בגודלן ובמקומן הגיאוגרפי , אך ההבדלים בין קהילות היהודים בהן ניכרים . באוסטריה חיים כ 6 , 600– חברים רשומים בקהילות היהודיות , וכ 6 , 000-5 , 000– יהודים נוספים שאינם רשומים . רובם הגדול חיים בווינה , בדומה למה שהיה לפני שלטון הנאצים , ורק מאות אחדות בגראץ , בזלצבורג , בלינץ ובאינסברוק . ב1991– נוסדה בווינה הקהילה הליברלית "אור חדש , " ועשר שנים אחר כך מונתה בה לראשונה רבה במשרה מלאה , הלא היא הפרופסור אוולין גודמן–תאו , ישראלית ילידת וינה , הזוכה להערכה רבה במילוי תפקידה . הקהילה מסונפת לאיגוד העולמי ליהדות מתקדמת . שלא כגרמניה , לא מיהרה אוסטריה להתיר כניסת יהודים ממזרח אירופה לתחומה , והקהילה המקומית מתנוונת מבחינה דמוגרפית . בעבר הותרה כניסתם של מאות אחדות מיהודי גרוזיה , אך אלה עזבו עד מהרה בחיפוש אחר הזדמנויות כלכליות טובות יותר במקום אחר . אוסטריה , שלא כגרמניה , גם התמהמהה והיססה מאוד בהזמנת ניצולים יהודיים , אזרחיה לשעבר , לבוא ולבקר בקהילות האם שלהם . אוסטריה נודעה לשמצה באנטישמיות הגלויה והברורה שלה ובאהדתה המתמשכת לנאצים , וזאת כבר הרבה לפני עלייתו של מנהיגה לשעבר של מפלגת החירות ה " ליברלית . " אחרי הקמתה של הקואליציה הממשלתית בין מפלגה זו , שהיידר עמד אז בראשה , לבין " מפלגת העם האוסטרית " השמרנית , ובתגובה לאנטישמיות , בחרה הליגה האמריקנית נגד השמצה לפתוח , בשנת , 1997 את משרדה האזורי באירופה בעיר וינה . לאחר מכן החלה הליגה לפתח תוכניות להדרכת מנהיגים יהודיים בדרכי המאבק באנטישמיות ובשנאת הזרים . התוכניות האלה יושמו גם בקהילות בהונגריה , בצ ' כיה , בסלובקיה ובפולין . הנוכחות היהודית הבולטת ביותר באוסטריה היא המוזיאון היהודי החדש בווינה , המסמל את נקודת המפגש שבין החוויה היהודית לבין התרבות האוסטרית . המוזיאון מארגן תערוכות רבות , ובהן היו תערוכות שעסקו בגטאות אירופה כמרחב אורבני , באמנים ובציירים יהודיים אוסטריים כלודוויג מיידנר ופול צלאן , ובקשרים התרבותיים שנוצרו בין יהודים מגליציה לבין וינה , בתקופה שרבים מיהודי גליציה נמלטו לווינה מהחורבן שהותירה מלחמת העולם הראשונה בגליציה . צ'כיה וסלובקיה בצ'כיה חיים כ 3 , 000– חברים רשומים בקהילות היהודיות , אבל זה רק קצה הקרחון . על פי ההערכה , חיים עוד כ 10 , 000– או 15 , 000 יהודים מחוץ לקהילות הרשמיות , מחציתם בפראג . הקהילה היהודית בסלובקיה מוערכת ב 4 , 000– נפשות , ומתוכם כ500– בכל אחד מהמרכזים העיקריים , ברטיסלבה וקושיצה . נפילת הקומוניזם גרמה טלטלה בחיים הקודרים של הקהילות היהודיות שהמשטר הקומוניסטי התיר בקושי את קיומן . פראג בעיקר חוותה התעוררות יהודית יוצאת מגדר הרגיל , ומכמה סיבות . הראשונה היא חזרתם של גולים צ ' כיים שחיו באמריקה , צעירים רובם , לעיר . השנייה היא נוכחותם החדשה של ארגונים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help