sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

וזהותם האתנית אינה עולה בקנה אחד עם זו של יהודים אחרים החיים בגרמניה . שנית , העובדה ששפתם ותודעתם של היהודים הרוסיים שונות מאלה של יהודי גרמניה שאינם רוסיים , משתקפת גם במערכת ממסדית נבדלת . מאז הגיעו לגרמניה הקימו היהודים הרוסיים מערכת נרחבת של מועדונים ואיגודים , בעיקר בזירה התרבותית : מועדוני שחמט , תיאטרונים , חוגי לימוד , מועדוני מחול ותפירה , אגודות למבוגרים ולצעירים , ואין צורך לומר מגוון גדול של תוכניות חינוכיות בעלות אוריינטציה דתית המאורגנות בידי מהגרים מרוסיה ולמענם . הכלכלה האתנית והמבנה הממסדי האתני שזורים זה בזה במהודק . בישראל ובצפון אמריקה רואים במהגרים האלה , באופן כללי ואמורפי , "יהודים רוסיים . " אבל ההגדרה האורתודוקסית ההלכתית קובעת גבולות ברורים ומונעת במפורש את החבר = ת בקהילה ( ומכאן גם את ההטבות הסוציאליות הנלוות אליה ) מבני משפחה שאינם יהודים , ומפרטים שרק אביהם יהודי , גם אם אלה חשים כיהודים ומקיימים אורח חיים יהודי . מנגד , יהודים על פי ההלכה עשויים מצדם לחוש לא–יהודים לחלוטין . ההבדלים נובעים מכך שממשלת גרמניה מכירה בהגדרת הלאומיות היהודית שרווחה בברית המועצות לשעבר , ולאחריה ברוסיה של ימינו , הנקבעת על פי האב , ואילו הקהילה היהודית בגרמניה נוהגת על פי ההגדרה ההלכתית , ואדם נחשב ליהודי רק אם נולד לאם יהודייה או שהתגייר בבית דין רבני אורתודוקסי . הטיעון הרשמי של הקהילה הוא שכל מדיניות אחרת תדלל או תעוות את אופייה של הקהילה היהודית . באופן אירוני , הגדרה זו מחמירה במידה רבה יותר מן החוקים הנוגעים למהגרים יהודיים לצפון אמריקה או לישראל – עובדה שהניעה את יוסף לפיד להעיר שלא היה מודע לכך שגרמניה היא מקום קדוש עד כדי כך שרק כפות רגליהם של יהודים טהורים על פי ההלכה רשאיות לדרוך בה . שלטונות גרמניה נתונים אפוא בדילמה . אם ינקטו בעניינים האלה מדיניות כוללת שלא על פי ההלכה , הם צפויים לביקורת חמורה מצד הוועד היהודי המרכזי , המחשיב את עצמו לסמכות הנאותה בכל מה שנוגע ליהודים . אם ינקטו את המדיניות האורתודוקסית המחמירה של הוועד המרכזי , הם צפויים לביקורת מכל השאר . למחלוקת הזאת יש השלכות מעשיות , שכן יהודים שאינם מוכרים כיהודים על פי ההלכה אינם זוכים לסיוע הסוציאלי שמושיטה המדינה למהגרים באמצעות הקהילה היהודית . אבל יש לה גם עוד השלכות חשובות . היא מוציאה ממסגרת הקהילה היהודית הנוכחית מספר גדול של יהודים על–פי–הגדרתם , ושל קרובי משפחה לא–יהודים של יהודים . הקבוצה הזאת כוללת גם יהודים על פי ההלכה הנשואים ללא–יהודים , המורחקים למעשה מחיי הקהילה כי בני זוגם ושאר קרובי משפחתם הלאיהודים אינם יכולים להיכלל בה . זוהי תופעה ייחודית , שאין לה מקבילה של ממש לא בישראל ולא בקרב המהגרים היהודיים הרוסיים בצפון אמריקה . להוציא את הגירתם של יהודים מרוסיה , ההתפתחות החשובה ביותר בעת האחרונה היא בלי ספק תחייתן של מסורות יהודיות דתיות ליברליות ושוויוניות בגרמניה , בעיקר במסגרת פעילות האיגוד העולמי ליהדות מתקדמת . ברוב הערים הגדולות כגון מינכן , ברלין , המבורג , פרנקפורט וקלן קמו בחמש–עשרה השנים האחרונות קהילות כאלה , והן צברו די כוח כדי לערער על השליטה האורתודוקסית בגופים היהודיים החשובים , ובהם הוועד המרכזי של יהודי גרמניה וה , " Einheitsgemeinden" הקהילות היהודיות שבחסותן הרשמית מתנהלים החיים היהודיים של הזרמים הדתיים השונים . לעת עתה עדיין פתוחה השאלה אם בטווח הארוך ימשיכו החיים היהודיים בגרמניה להתקיים תחת קורת גג אחת , או שמא יתפצלו פלגים–פלגים . בכל אופן , גם אם יקרה דבר האנדרטה לזכר השואה בברלין . שלטונות גרמניה נתונים בדילמה לגבי ההכרה ביהודיותם של המהגרים היהודים מרוסיה , אם לראות כיהודי מי שאביו יהודי , או לנהוג על פי ההלכה ולהכיר רק במי שאמו יהודייה . ההגדרה ההלכתית מוציאה ממסגרת הקהילה היהודית מספר גדול של יהודים על פי הכרתם והדבר כבר הביא לפילוג בין קהילות היהודים בגרמניה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help