sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

יהודים במרכז אירופה י' מיכל בודמן חלק ניכר ממה שאנו תופסים כזרמים מודרניים בחיי היהודים התפתח , מבחינה היסטורית , במרכז אירופה . תנועת הרפורמה , המחקר המדעי / האקדמי של היהדות והציונות הפוליטית הם רק שלוש דוגמאות לכך . ליהודים נודעה גם השפעה בולטת כמחדשים בתחום הפוליטי והתרבותי , למן המארקסיזם עד הפרוידיאניות ומשם הלאה . השואה שמה קץ לפרק היצירתי המיוחד הזה . לחידוש החיים היהודיים בתקופה שלאחר שנת 1945 אופיינית מזיגה של המשך המודרניות עם זרמים חדשים יותר של יהדות מסורתית הממוקדת בדת . גרמניה בתום מלחמת העולם השנייה שימשה גרמניה , ה"מטוהרת אתנית" מיהודים , ולו לזמן קצר , "חדר המתנה" ליותר מרבע מיליון ניצולים יהודיים , עקורי מזרח אירופה שהגיחו ממקומות המסתור או שרדו את מחנות הריכוז ומצעדי המוות . בשנים הבאות יצאו רובם לארץ–ישראל , ליבשת אמריקה או לאוסטרליה . מכל מיני טעמים – משפחתיים , בריאותיים או תרבותיים וכלכליים – נשארו כמה מ"שארית הפליטה" במקום ועשו את ה"לא ייאמן : " כינון חיים חדשים על אדמת גרמניה . בשנים האלה , ובתקופה שלאחר מכן , חזרו לגרמניה גם יהודים שהיגרו ממנה . במשך יותר מארבעים שנה היו בקהילה היהודית החדשה בגרמניה פחות מ 30 , 000– חברים רשומים , מזדקנים רובם , וכ 10 , 000– יהודים נוספים שאינם רשומים . במרבית התקופה הזאת ניהלו רוב היהודים את חייהם כשהם מובדלים מסביבתם הגרמנית , בקהילות מונוליתיות ומבודדות , שהוגדרו על פי רוב אורתודוקסיות , ואילו המסורת הדתית הליברלית שאפיינה את יהדות גרמניה טרם השואה נכחדה כמעט כליל . חשיבותה של קבוצת היהודים , רובם ממוצא פולני , שחיו בגרמניה מראשית התקופה שלאחר המלחמה נובעת מכך שהיא , להשתחרר מהכלא . היו גם מקרים שמנהיגי קהילות פנו לישראל כדי לקבל סיוע בפתרון סכסוכים פנימיים או כדי לבקש עזרה חומרית להצלת מוסדות חינוך מקריסה . החלק היחסי הגדול שתופסים עולי ארצות אירו–אמריקה בקרב העולים לישראל מבטא גם את מקומה החשוב של ישראל במערכות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי בארצות האלה . תפקיד מיוחד מבחינה ערכית ורעיונית היה לתנועות הנוער החלוציות , שהשפעתן ברוב קהילות היהודים , ובעיקר באלה של אירו–אמריקה , היתה , מאז שנות המאבק ועד לראשית שנות ה , 70– חשובה ובולטת . נוכחותם של העולים מאמל"ט בישראל תורמת לקירוב בין ישראל לבין התפוצות האלה , גם בקשריהם המשפחתיים , גם במילוי תפקידים מקצועיים קהילתיים כשליחים של המוסדות הלאומיים הישראליים וגם כמוקדים של הפצת מידע על קהילותיהם לשעבר בישראל . קשר זה של קרבה , שעליו נוסף מקומה המסורתי של הלאומיות היהודית החילונית בזהותם של יהודי אמל"ט , מציב את ישראל כאחת מהמטרות המרכזיות של הפעילות הקהילתית היהודית באמל"ט וכאחד התכנים המהותיים שלה . לקריאה נוספת : אמל"ט , יהדות אמריקה הלאטינית , קובץ מאמרים לכבוד חיים אבני , ירושלים . 2001 אבי בקר ( ע , ( ' הקהילות היהודיות בעולם , ירושלים . 1997 אפרים זדוף , "יהודי ארגנטינה : הישגים , אתגרים וחוסר ודאות , " גשר , 141 תש"ס , עמ' . 93-79 Judith Laikin Elkin , The Jews of Latin America , New . Sergio Della Pergola , World Jewish Population 2001 , York , 1998 . Rubel , Iaacov , "Jewish Education in Argentina" , In American Jewish Year Book 101 , pp . 532-569 Pergola , 173-200 , Lanham , New York and London , Perspectives , edited by H . S . Himmelfarb & S . Della Jewish Education Worldwide : Cross-Cultural Population 1995 , American Jewish Year Book 97 , pp . U . O . Schmelz and S . Della Pergola , World Jewish 1989 . . Efraim Zadoff , "Jewish Education in Other Latin of the World Jewish Congress , Policy Study , 18 ( 2000 ) . Search of a New Model of National Identity " , Institute Efraim Zadoff , "A Century of Argentinean Jewry : In 513-544 S . Himmelfarb & S . Della Pergola , 229-251 , Lanham , Worldwide : Cross-Cultural Perspectives , edited by H . American Countries" , in Jewish Education New York and London , 1989 .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help