sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

שנות ה , 90– סוברים מקצת החוקרים , הוא ירד בכ 100 , 000– ובעשור שלאחר מכן מעריכים שנגרעו מן הקהילה עוד כ 30 , 000– נפש . מגמה זו מוסברת בשלוש תופעות עיקריות : ראשית , המבנה הפנימי של המשפחה היהודית גורם מעצם טיבו ששיעור הריבוי שלה , דהיינו המאזן בין לידות ופטירות , הוא אפסי או שלילי . שנית , יחידים עוזבים את מסגרות הציבור היהודי כקבוצת התייחסות חברתית ותרבותית ונטמעים בחברה הכללית . חלק מעזיבה זו ניתן לייחס למגמה הגוברת של נישואי תערובת . אמנם אין נתונים בדוקים על שיעור הנישואים בין יהודים ללא יהודים . ההערכות הרווחות הן שהיתה עלייה בשיעוריהם מפחות מ 5 % – בשנות ה30– ל 20 % – בראשית שנות ה60– ועד ל 35 % – באמצע שנות ה . 80– כיום ההערכה היא שבראשית המאה ה21– כל יהודי שלישי שמתחתן עושה זאת מחוץ לקבוצה היהודית . ומכיוון שרק חלק מהמשפחות הנוצרות בנישואים אקסוגמיים מחליטות להישאר בקבוצה היהודית , יש לעובדה הזאת גם השלכות דמוגרפיות . עם זאת חשוב לזכור כי רוב יהודי אמל " ט מעדיפים את ערכיה הלאומיים והתרבותיים של היהדות מערכיה הדתיים , ואין להם קושי בקליטת בני הזוג הלא יהודים בקבוצה היהודית . שלישית , הצטמקות מספרם של היהודים באמל"ט נעוצה גם בנטייה המוגברת להגירה אל מחוצה לה , מגמה הניכרת בעיקר בארגנטינה ובאורוגוואי . מניעי ההגירה היו תמיד כלכליים , ביטחוניים ופוליטיים : משברים כלכליים חמורים כמו אלה שפקדו את מקסיקו או הפוקדים את ארגנטינה ואורוגוואי ; ומשברים פוליטיים וביטחוניים שפקדו ארצות שונות כגון קולומביה , ונצואלה , צ'ילה , ברזיל , אורוגוואי וארגנטינה . והיו גם מניעים אידיאולוגיים ציוניים . כל אלה גרמו ליהודים רבים להגר למדינות אחרות באמל"ט , לצפון אמריקה ולאירופה או לעלות לישראל . קשה לאמוד את סך כל היהודים שעזבו את ארצות מגוריהם באמל"ט . מנתוני העלייה מתברר כי לפחות 78 , 000 יהודים הגיעו לארץ מאמל"ט בשנים . 2002-1948 מתברר שיש הבדלים ניכרים ביחס שבין מספר העולים שהגיעו מכל ארץ למספר היהודים היושבים בה כעת . הבולטות ביחס המספרי הגבוה הן אורוגוואי , ( 34 % ) ארגנטינה ( 31 % ) וצ'ילה . ( 24 % ) מן הצד האחר עומדות ברזיל , ( 10 % ) מקסיקו ( 9 . 5 % ) = ונצואלה . ( 7 % ) לעומת מגמת הצמצום המספרי בארצות האלה יש בארצות אחרות יציבות ובאחדות מהן אף היה גידול במספר התושבים היהודיים . מחקר דמוגרפי שנערך במקסיקו בשנת 1991 מורה על מגמה של יציבות ואף על צמיחה מסוימת . פנמה היא מהמדינות היחידות באמל"ט שמאזן הגירת היהודים אליהן ( בעיקר מישראל , ( מאז שנות ה , 70– חיובי . הקשר עם ישראל התנועה הציונית החלה את פעילותה באמל " ט כבר בראשיתה . ובראשית המאה ה20– כבר היו בה קבוצות ציוניות שארגנו מגביות ומסעי הסברה . מאז נכללה העבודה הציונית בצעדים הראשונים של כל התארגנות קהילתית . עם פרוץ מלחמת העולם השנייה ואסונה של יהדות אירופה החלו המוסדות הציוניים המרכזיים להקדיש תשומת לב רבה יותר לקהילות אמל " ט , בראש ובראשונה למגביות של הקרנות הלאומיות , אך גם לעבודה ארגונית , הסברתית וחינוכית . ארצות אמל " ט החלו להופיע בסדר יומם של מנהיגי התנועה הציונית בארץ–ישראל ובארצות הברית . ההנהגות המקומיות ברבות מהארצות היו פעילות ביותר ביצירת דעת קהל חיובית לרעיון הקמת בית לאומי יהודי בארץ–ישראל , ופעלו למען הצבעתן של מדינות אמל " ט בעד תוכנית החלוקה בעצרת האו " ם ב29– בנובמבר . 1947 בהצבעה המכריעה תמכו בהצעת החלוקה 13 מדינות אמל " ט 40 % ) מכלל המדינות התומכות 6 , ( נמנעו ורק אחת התנגדה . עם הקמת המדינה רכשו להן התנועות הציוניות מעמד בכורה בהנהגת רוב המוסדות הקהילתיים באמל"ט . מאז שותפים רוב היהודים באהדה לישראל ומקומה של המדינה בדעת הקהל היהודית נעשה בלתי מעורער . הגישה החדשה הזאת ניכרת בכמה תחומים : בהתרחבות היחסית של לימוד השפה העברית גם בקרב התלמידים וגם בקרב המבוגרים ; בפנייה בלבדית לישראל לסיוע בתכנים , בהכשרת עובדי הוראה ובהבאת מורים ומנהלים שליחים למערכת החינוך היהודית ; בהשתתפות הפעילה של המוני יהודים באירועים ציבוריים המוקדשים למדינת ישראל ; בעלייה , שאליה פונים אלפי יהודים ברגעי משבר ביטחוני או כלכלי ; בביקורים שנתיים של מאות ואלפי צעירים , מורים , עסקנים קהילתיים ויהודים מן היישוב הבאים לישראל להשתתף בתוכניות לימוד ובהשתלמויות , בטיולים ובביקורים משפחתיים . ישראל מקובלת כמקום שאליו ניתן לפנות בבקשה לסיוע במצבי משבר . בדרך כלל נענתה ישראל בחיוב והושיטה את עזרתה . כך היה , לדוגמה , בארגנטינה שבשלטון הדיקטטורה של , 1983-1976 ששליחיה חטפו ורצחו אזרחים , ובהם מאות יהודים : ישראל מילטה מארגנטינה כחמש מאות נפש שחייהם היו בסכנה , וכמעט כולם הגיעו לארץ . נציגי ישראל אף התערבו אצל שלטון הגנרלים והצליחו לסייע לעשרות עצורים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help