sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

אמל"ט . בראשית המאה ה21– הגיע שם מספר בתי הספר היומיים היהודיים למאתיים בקירוב . בבתי הספר האלה מלמדים מקצועות לימוד יהודיים בהיקף של 20-5 שעות לימוד בשבוע . לשון ההוראה של המקצועות האלה היא עברית , אבל במקרים מועטים מלמדים גם יידיש . שיעור ההשתתפות של הילדים היהודיים בבתי הספר האלה משתנה מארץ לארץ והוא נע בין 25 % ל . 80 % – הוא תלוי גם בגיל התלמידים . בגן הילדים ובבית הספר היסודי הוא גבוה יותר מבתיכון . בארגנטינה , למשל , מבקרים בבתי הספר היהודיים כשני שלישים מהילדים גילאי הגן והיסודי , ופחות מ 40 % – בתיכון . המצב דומה גם במקסיקו . את אחוזי ההשתתפות הגבוהים יש לזקוף ללא ספק לזכות הפיכתם של כל בתי הספר ליומיים . המעבר מבתי ספר משלימים שיעדם הבלעדי היה הקניית השכלה יהודית לבתי ספר יומיים המקנים גם השכלה כללית אמנם צמצם את היקף לימודי היהדות בבתי הספר , אבל הוא חסם במידה ניכרת את הנשירה מהם במעבר משנה לשנה , תופעה שהיתה אחת ממחלותיו הכרוניות של בית הספר המשלים . כך נוצר מצב שבארצות כאורוגוואי וארגנטינה , שבהן תפסו בתי הספר היומיים את מקומם של בתי הספר המשלימים , ירדה הרמה הממוצעת של לימודי היהדות , אך חלקם היחסי של הילדים המבקרים בבית הספר היהודי ונחשפים לתרבות היהודית גדל במידה ניכרת . בזמן האחרון הביא המשבר הכלכלי בארגנטינה לפתיחת מסגרות לימוד משלימות , הפועלות יום או יומיים בשבוע , ומלמדים בהן לימודים יהודיים ומקצועות ייחודיים נוספים למען ילדים שהוריהם אינם יכולים לשלוח אותם לבתי הספר היהודיים היומיים . חיי התרבות מראשית השתקעותם באמל"ט היו ליהודים חיי תרבות פעילים . הם לא הסתפקו בהקמתם של מוסדות סיוע למהגרים ולנזקקים ושל ארגונים להבטחת קיומה של המסורת היהודית ולהנחלת היהדות לצעירים , וביקשו גם לתת ביטוי לכישוריהם האינטלקטואליים והספרותיים . אפיקי הביטוי הלשוניים היו יידיש וספרדית , ובמידת מה גם גרמנית . היידיש היתה השפה האינטימית של האשכנזים , והיצירות הראשונות שנוצרו באמל"ט נכתבו בה . ואולם עד מהרה רכשו היהודים את הספרדית וגם את הפורטוגלית והפכו אותן ללשונות יצירתם . במחצית השנייה של המאה ה20– נעשו אלה ללשונות היצירה הכמעט יחידות שלהם . היצירה היהודית , שכוונה תחילה אל היהודים עצמם , חדרה עד מהרה לזירות התרבות הכלליות עד שנעשתה לחלק בלתי נפרד של היצירה התרבותית הכללית וכבשה לה שם מקום שאין עליו עוררים . גם העיתונות היתה אפיק פורה לביטוי יצירתי יהודי . בראשית דרכה הופיעה בעיקר ביידיש ובגרמנית ובמקרים ספורים בערבית ובעברית . במחצית השנייה של המאה ה20– נעשתה העיתונות היהודית בשפה הספרדית , שהחלה כפרויקט אידיאולוגי של חיזוק הביטויים היהודיים בחברה המקומית וכתופעה ייחודית ונדירה , לכלל . בשלהי המאה ה20– כבר הופיעה כל העיתונות היהודית בפורטוגלית או בספרדית . לעיתונות המודפסת נוספו גם ידיעונים ופרסומי חדשות המופצים דרך האינטרנט , אחדים מהם בתדירות יומית . ויש פרסומים המופצים גם בדפוס וגם באתרי אינטרנט . המגמות הדמוגרפיות מספר היהודים באמל"ט ( שאומדנים לשנת 2000 העריכו אותו ב ( 415 , 000– נמצא במגמת הצטמקות . המובילה במגמה זו היא הקהילה הגדולה ביותר , זו של ארגנטינה . בראשית שנות ה60– עדיין הוערך מספר תושביה ב 310 , 000– נפש . עד ראשית בראשית דרכה הופיעה העיתונות היהודית בעיקר ביידיש ובגרמנית . רק במחצית השנייה של המאה ה20- נעשתה העיתונות היהודית בשפה הספרדית לכלל . בתמונה : עמוד שער משנת 1910 של כתב עת ביידיש שפירוש שמו "המתיישב היהודי בארגנטינה . " במרכז למעלה – תמונתו של הברון הירש , מייסד חברת יק"א שפעלה להתיישבות חקלאית של יהודים בארגנטינה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help