sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

מתכונת פעילותם של בתי הספר לבשה שתי צורות . היו בתי ספר יומיים , שלימדו על פי תוכנית הלימודים הכללית המחייבת והוסיפו עליה תוכנית ייחודית שעסקה במרכיבים המיוחדים שלמענם הוקמו בתי הספר האלה . והיו בתי ספר משלימים , שתלמידיהם למדו לימודים כלליים בבתי הספר הציבוריים ובאו אליהם ללימודים ייחודיים נוספים . בציבור היהודי רווחו גישות שונות בנוגע לבתי הספר האלה . היו הורים שלא רצו שבניהם ילמדו במסגרות הוראה נפרדות מאלה של כלל האוכלוסייה , ולא היה להם עניין בהוראת התרבות היהודית במסגרות פורמליות . הם לא שלחו את ילדיהם לבתי ספר יהודיים , לא ליומיים ולא למשלימים . והיו הורים שהיו מעוניינים ללמד את ילדיהם נושאים הקשורים בתרבות היהודית אך רצו גם שילמדו יחד עם בני המקום הלא יהודים . הם העדיפו בתי ספר משלימים . הבחירה שבחרו קהילות רבות בסוג זה של בית ספר נבעה גם מהעלות הגבוהה הכרוכה בהקמת בית ספר ללימודים כלליים . היה קשה להצדיק הקמת בית ספר יומי נוכח העובדה שקיימת אלטרנטיבה של בית ספר ממשלתי שהלימודים בו ניתנים חינם וברמת הוראה משביעה רצון . בתי הספר היומיים הראשונים הוקמו על ידי אנשים שהיו מעוניינים שילדיהם יתחנכו בסביבה חברתית יהודית ויקלטו תכנים יהודיים , אבל רצו גם לפקח על רמת הלימודים הכלליים כי לא היו מרוצים מהרמה של בתי הספר הציבוריים . הראשון בהם הוקם במקסיקו בשנת . 1924 בתי הספר המשלימים הראשונים היו דתיים , חדרים ותלמודי תורה . ואולם סמוך למועד הקמתם כבר הוחל בהקמת בתי הספר המשלימים החילוניים הראשונים ביישובים הדרומיים בארגנטינה ובאורוגוואי , ומאז רוב בתי הספר היהודיים , גם המשלימים וגם היומיים , הם חילוניים . הם מספקים להורים חילוניים בתפיסתם היהודית את הערכים התרבותיים והלאומיים המעניקים תוכן לזהותם היהודית . רוב בתי הספר היו אשכנזיים ובהם מילאו היידיש ותרבותה תפקיד מרכזי , אף שהיו גם בתי ספר עבריים , גם של אשכנזים וגם של ספרדים ומזרחים . הלימודים החילוניים באופיים כללו היסטוריה יהודית , לשון וספרות יידיש ועברית , וגם זמרה . בבתי הספר הציוניים הורו גם גיאוגרפיה של ארץישראל וכן תנ " ך – בדרך כלל מנקודת ראות חילונית לאומית , והקנו ידיעות על החגים שבלוח השנה העברי . דגם בית הספר היומי התפשט והגיע בהדרגה לכל ארצות רוב יהודי הקהילות המאורגנות החליטו להתערות בחברה הסובבת בלי לנתק את שורשי תרבותם . בארצות אמריקה הלטינית ישנם 200 בתי ספר יומיים יהודיים . בתמונה : טקס בת-מצווה בבית-כנסת בקראקאס , ונצואלה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help