sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

חינוך ודאגה להמשכיות ללחצי הטמיעה בחברת הרוב ובתרבותו נתנו היהודים שתי תשובות . היו שקיבלו על עצמם את אתגר ההתערות המוחלטת והתרחקו מן התרבות היהודית . תופעה זו היתה שכיחה יותר בארצות אירו–אמריקה . אבל היו שהחליטו להשתלב בחברה החדשה בלי לנתק את שורשי תרבותם . רוב היהודים בקהילות המאורגנות בחרו באופציה השנייה . אך יש לציין כי על אף מסר הטמיעה שמנהיגיה האינטלקטואליים והפוליטיים של החברה הלטינו–אמריקנית שלחו בגלוי או בסמוי אל היהודים , לא מנעו הרשויות בשום מקום את קיומם של המוסדות התרבותיים הייחודיים של היהודים , ובראשם בתי הספר . כל מדינות אמל"ט הציעו חינוך חינם לתושביהן , מגן הילדים ועד לאוניברסיטה . אמנם לרובן היו בראשית דרכן קשיים , שהורגשו בעיקר באזורים הכפריים , במילוי המשימה הזאת . אבל למן אמצע המאה ה20– כבר הצליחו כולן לספק שירותי חינוך חינם ממשלתי לכל האוכלוסייה , אף כי לא ברמה שווה בכל מקום . לצד מערכות החינוך הממשלתיות התקיימו גם מערכות של בתי ספר פרטיים . הכנסייה הקתולית היתה ראשונה להקים בתי ספר כאלה מתוך רצון להחדיר באוכלוסייה את עקרונות אמונתה . היו גם גורמים פרטיים שהקימו בתי ספר שפעלו על בסיס מסחרי כדי להעניק שירותי חינוך ייחודיים לבני המעמדות שיכלו לשלם בעבור חינוך יוקרתי יותר . בתי ספר פרטיים הוקמו גם בידי קבוצות מהגרים בעלות מאפיינים אתניים , תרבותיים ודתיים ייחודיים , שרצו להנחיל את מורשתם לדורות הצעירים : איטלקים , אנגלים , ארמנים , באסקים , גרמנים , דנים , יוונים , יהודים , יפנים , סקוטים , צרפתים ורבים אחרים . מקצתם , כגון בתי הספר האנגליים , הצרפתיים , האיטלקיים , הגרמניים , וגם בתי ספר שפעלו על פי תוכנית הלימודים של ארצות הברית , נעשו ברבות השנים לבתי ספר יוקרתיים . לימדו בהם ביתר אינטנסיביות את השפות והתרבות של ארצות אחרות לתלמידים שלא השתייכו בהכרח לקבוצת המוצא שהקימה את אותו בית הספר . הבחירה בהם התבססה על רמת הלימודים , על התרבות המועדפת ועל יוקרת בית הספר . הארגונים הקהילתיים היהודיים באמל"ט מאוגדים במוסדות פדרטיביים . בתמונה : קונגרס של בני-ברית שהתכנס בסאו פאולו שבברזיל בשנת 1973

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help