sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:161

המסגרות הדרושות לקיום חיי התרבות היהודית ולהנחלתה לדורות הבאים . אופיים של המוסדות שהוקמו משקף את ההשקפות שרווחו בשעתן על היהדות . בשלבים הראשונים של ההתארגנות הוקמו בתי כנסת ובתי קברות . אבל כעבור זמן החלו המהגרים היהודיים בהקמת מוסדות תרבות , חברה , ספורט וחינוך , לסיפוק צרכיה של כל קבוצה על פי מסורתה והשקפתה . ואכן מגוון הגישות של היהודים לתרבות היהודית ולמסורת היה רחב . רוב היהודים שהגיעו לאמל"ט היו אשכנזים חילוניים ממזרח אירופה . מטענם התרבותי כלל כמעט את כל קשת הדעות הפוליטיות שרווחו בארצות מוצאם – ציונים מן השמאל והמרכז , רוויזיוניסטים , דתיים , סוציאליסטים , בונדאים , אנרכיסטים וקומוניסטים . קבוצות השמאל בלטו במיוחד . בעלי השקפות קרובות התלכדו . וכל קבוצה נאבקה לא רק כדי לעשות נפשות לרעיונותיה , אלא גם להשיג את השליטה במוסדות הקהילתיים ולזכות בתמיכתם בארגוניהם המקומיים וגם בתנועות האם שמעבר לים . הלא–אשכנזים שבין הציונים הקימו ארגונים , חילוניים באופיים , שהיו נפרדים מאלה של האשכנזים , גם כי אלה קיימו את כל פעילותם ביידיש , וגם כי דפוס ההתארגנות של המפלגות ממזרח אירופה היה זר לתודעה הארגונית המסורתית של יוצאי ארצות ערב ושל הספרדים . זרמי השמאל הלא ציוני , הקומוניסטים והבונדאים , שכוחם היה רב במרחב היהודי בשנות ה30– וה40– ( בעיקר בארגנטינה , אורוגוואי וברזיל , ( הלכו ונחלשו בשני העשורים שלאחר מכן . התחזקותה של התנועה הציונית בכל מדינות אמל"ט , בעיקר עקב הקמתה של מדינת ישראל והאכזבה מברית המועצות , הביאו לדחיקת התנועות הקומוניסטיות ( שקיבלו מעמד רשמי , מעין יבסקציה , בתוך המפלגות הקומוניסטיות הכלליות ) לשולי החברה היהודית . עד סוף שנות ה60– נטשו רוב חבריהן , ובעיקר הצעירים , את שורותיהן לטובת ארגוני השמאל הציוניים , או הצטרפו לקבוצות שמאל ולמפלגות שמאל בחברה הלא יהודית . הבונדאים נעלמו אף הם בהדרגה בעיקר עקב אי הצלחתם של המבוגרים לגדל דור המשך שיתמוך ברעיונותיהם התרבותיים יהודיים–יידישאיים והסוציאליסטיים , ובגלל השפעתה החזקה של התנועה הציונית על הנוער . השפעתם ניכרה זמן ממושך יותר במקסיקו , שבה המשיכו ללמד יידיש בבתי ספר יהודיים עד לשנות ה . 90– פיזור גיאוגרפי , ריבוד חברתי וכלכלי במחצית השנייה של המאה ה20– היו כל היישובים היהודיים באמל"ט עירוניים . הניסיונות להתיישבות חקלאית יהודית שנערכו בהיקפים נרחבים ( ארגנטינה ) או מצומצמים ( ברזיל , אורוגוואי , הרפובליקה הדומיניקנית ) מראשית המאה ועד לשנות ה , 40– דעכו ונעלמו במחצית השנייה של המאה . כמעט כל היהודים מרוכזים בערים שבהן יותר ממיליון תושבים , וחוץ מבברזיל , אלה ערי הבירה של המדינות . בברזיל נמצא הריכוז הגדול ביותר של יהודים בעיר סאו פאולו , "הבירה הכלכלית" של המדינה . תפקידם של היהודים בפיתוח הכלכלה המקומית היה חשוב . רבים מהם עסקו בראשית דרכם ברוכלות בקרב השכבות הנמוכות של האוכלוסייה . הם החדירו מוצרי צריכה רבים באשראי לרבדים רחבים שבדרך אחרת ידם לא היתה משגת לרכוש אותם . רבים אחרים מהמהגרים היהודיים עבדו כשכירים או כעצמאיים בבתי מלאכה זעירים . בין שעבדו במקצועות שהביאו עמם ובין שלמדו מקצועות חדשים , הם החלו לייצר מוצרי צריכה שעד אז הובאו מאירופה ועקב מחיריהם הגבוהים היו רחוקים מהישג ידם של שכירים ופועלים – רהיטים , פרוות , מוצרי אופנה ועור , ועם ייצורם במקום במחירים עממיים הם נעשו נגישים לשכבות רחבות . מקצת המהגרים הללו הצליחו להגיע לביסוס כלכלי ופיתחו פעילות עסקית שאפשרה להם להקים מפעלי תעשייה קטנים ובינוניים . אחדים מהם הצליחו אף בקנה מידה גדול מזה . תקופת הצמיחה המובהקת בכל אמל " ט היתה בימי מלחמת העולם השנייה , כאשר התת–יבשת היתה חופשית מאימי המלחמה ושימשה ספק חשוב של מזון ומוצרים אחרים למדינות המעורבות במלחמה , בעיקר לבעלות הברית . בעיסוקים האלה הצליחו היהודים להתבסס ולעלות ברבדים החברתיים והכלכליים . ובמקביל פנו יהודים לאפיקי ההשכלה הגבוהה , שהיו פתוחים לפניהם ללא הגבלה . ראשיתה המובהקת של התופעה הזאת ניכרה כבר בשנות ה30– וה40– בקהילות היהודיות הוותיקות יותר שבארגנטינה , ברזיל , אורוגוואי וצ'ילה , ולמן שנות ה60– גם בשאר הארצות . על פי סקרים שנערכו בארגנטינה בראשית שנות ה60– עסקו שני שלישים מכלל כוח העבודה של היהודים במסחר , פקידות ומקצועות חופשיים . מחקר שנעשה בשנת 1991 במקסיקו הראה כי יותר ממחצית היהודים היו עצמאיים או עסקו בתפקידי ניהול בכירים , ורבע מהם היו בעלי מקצועות חופשיים . מוקדים ומאפיינים של התארגנות קהילתית בארצות ההגירה הוקמו מוסדות קהילתיים ששירתו את הצרכים הבסיסיים של היהודים : סיוע למהגרים , לנזקקים , לחולים ולחלשים , ודאגו גם למסגרות הפולחניות שנדרשו למחזור החיים היהודיים – מילה , חופה , קבורה – וכן לבתי כנסת ולבתי ספר . המוסדות האלה התארגנו בדרך כלל על פי עדה או מוצא משותפים . בקהילות יהודיות גדולות יותר , כגון בואנוס איירס , סאו פאולו , ריו דה ז ' ניירו , מקסיקו סיטי ומונטווידיאו ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help