sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

מהם לשנות את הליכותיהם . המחנה הליברלי קיבל אותם על פי רוב ברצון , אך דרש מהם בגלוי או בסמוי להינתק ממסורתם ומתרבותם . כלפי היהודים הופנתה דרישה לאמץ את התרבות המקומית ואף להתערב פיזית באוכלוסייה באמצעות התבוללות ונישואי תערובת . המגמה היתה להביא להשתלבות ולעירוב גזעים , האמצעי שנראה לרבים הדרך היחידה ליצירת חברה מקומית חדשה . לעומתם ראו הלאומנים בדת הקתולית את בסיס קיומה של האומה ואת מהותה של הלאומיות הנוצרת ביבשת ה"חדשה , " ועל כן ביטאו יחס עוין כלפי השתלבותם של היהודים ברבדיה השונים של החברה . תופעה זו של עוינות כלפי היהודים הופיעה בכל מדינות אמל"ט , גם בצורה של אנטישמיות עממית שבאה להגן על מקומות עבודה מפני מהגרים , וגם בצורה של התנגדותן של קבוצות מאורגנות לחדירתם של מי שנושאים תרבות זרה ודת שאינה קתולית אל המדינה . ההתארגנויות האלה התפתחו בעיקר בשנות ה30– של המאה ה20– בהשפעתם הישירה או העקיפה של הדפוסים הפוליטיים הימניים שרווחו אז באירופה . ההשפעה הבולטת ביותר נודעה לגרמניה הנאצית , שהחדירה תעמולה אנטישמית באמצעות השגרירויות שלה והמוסדות לתרבות גרמנית . ואולם גם אם השפעות גרמניות אלה נבלמו בידי השלטונות בגלל פגיעתן בריבונות המדינות , נשאה האווירה האנטי–יהודית פירות במדיניות גזענית של מניעה הדרגתית של כניסת יהודים שביקשו להימלט מאירופה . כאן לא היה הבדל בין מדינות אירו–אמריקה למדינות אינדואמריקה , גם אם לא היה תיאום ביניהן . מקסיקו , ברזיל , ארגנטינה , צ'ילה , אורוגוואי ומדינות אחרות מנעו כניסת יהודים החל בסוף שנות ה30– של המאה ה20– באמצעות תקנות שהתבססו במובהק על עקרונות גזעניים , ובמקרים לא מעטים נותרו ההוראות בתוקף לפחות עד סוף שנות ה . 40– ואולם המגמות האלה , שהיו מוכרות ליהודים מארצות מוצאם , היו באמל"ט אלימות פחות , ולרוב לא הופעלו כלפי יהודים שכבר היו באותן מדינות . האנטישמיות , שהגיעה לפעמים לרבדים השלטוניים שבידם הסמכות להחליט על קבלת מהגרים , לא מנעה את ביסוסם הכלכלי של היהודים ואת התפתחותם החברתית . וכך עלה בידם לפתח פעילות קהילתית ענפה ולהקים מוסדות רבים שטיפלו בסיפוק צורכיהם החברתיים , הכלכליים והתרבותיים . בסוף המאה ה20– ובראשית המאה ה21– נראה כי הפער בין המגמה הלאומנית הספוגה שנאת זרים לבין זו הליברלית הולך ומתרחב . במחנה הליברלי הולכת ומתחזקת התפיסה המחייבת קיום הבדלים בתוך הפסיפס החברתי של המדינות השונות ומקבלת את היהודים כמו שהם . לעומת זאת ממשיכים חוגים מתוך המחנה הלאומני בעוינות כלפי יהודים עד כדי ביצוע התקפות גופניות עליהם . באחדות ממדינות אמל"ט נוצר שיתוף פעולה בין מחנה זה לבין נציגים של ארצות ערב . שיתוף פעולה זה הביא החל בראשית שנות ה60– לשילוב בין העמדות האנטישמיות של הלאומנים הקתוליים המקומיים לבין ההתנגדות של הערבים לציונות ולמדינת ישראל , שהתבטא גם בעריכת עצרות משותפות . סבורים כי שיתוף פעולה זה הוא שהביא להצלחתה של התקפת הטרור החמורה ביותר נגד יעד יהודי בתולדות יבשת אמריקה כולה , הפיגוע בבניין המוסדות הקהילתיים היהודיים בעיר בואנוס איירס ב18– ביולי 1994 שבו נהרגו 85 ונפצעו מאות . נראה כי יש יסוד לדעה שהיו כאן יוזמה של גורמים איראניים , שיתוף מבצעי של החיזבאללה וסיוע לוגיסטי מקומי של אנשי משטרה וצבא ימניים . מכל מקום , שלטונות הביטחון הארגנטיניים לא נראו להוטים ביותר לחשוף את מבצעי הפיגוע . לאירוע אלים זה , למתקפות האנטי–ישראליות ולגילויי האנטישמיות מצטרף זיכרון המשטרים הצבאיים הרצחניים שהחזיקו ברסן השלטון בברזיל , אורוגוואי , ארגנטינה , צ ' ילה ופרגוואי בין שנות ה60– לשנות ה . 80– כל אלה יוצרים הרגשה של חוסר ביטחון והיא מעמיקה וגוברת בקרב יהודי אמל " ט . התמונה נעשית אף מורכבת יותר אם מוסיפים על הנתונים האלה את השפעת המשבר הכלכלי שפקד בסוף המאה ה20– רבות ממדינות אמל " ט , והוא בלט במיוחד בארגנטינה ופגע במעמד הבינוני כולו וביהודים בכלל זה . התפתחויות אלה פותחות סימני שאלה לגבי עתיד היחסים בחברות הלטינו–אמריקניות בכלל , ובארגנטינה בפרט , ולגבי הקשר בין היהודים לסביבתם . מוצא וארגון קהילתי רוב יהודי אמל"ט הם אשכנזים שמוצאם במרכז אירופה ובמזרחה . אבל יש גם שהגיעו מארצות אגן הים התיכון : מרוקו , מצרים , סוריה , ארץ–ישראל , תורכיה וארצות הבלקאן . בצד המפגש הבין–עדתי שבו ונפגשו היהודים באמל"ט עם התרבות הקתולית האיברית ועם שתי לשונותיה . הפגישה הזאת הביאה ליצירה מחודשת בספרדית ובפורטוגלית כשפות אם , תופעה שהיה מי שכינה אותה "ניאו–ספרדי = ת . " התארגנות היהודים במוסדות קהילתיים נעשתה תחילה על פי ארצות המוצא . המהגרים חיפשו את המאחד אותם מן הבחינה של הלשון , של החוויות מהבית ושל התרבות , ובכללה המסורת . המוצא המשותף גם יצר את התשתית הדרושה להבעת סולידריות . המוסדות הקהילתיים טיפלו במגוון רחב של עניינים ובראש ובראשונה בסיוע למהגרים בשלבי קליטתם הראשונים ובמתן סעד לנזקקים . יחד עם זאת הם עסקו בארגון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help