sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

הרי האנדים בדרום אמריקה – בוליביה , פרו , קולומביה ואקוואדור – וכן ארצות מרכז אמריקה , להוציא קוסטה ריקה ומקסיקו . בארצות הללו מועט מרכיב המהגרים האירופיים באוכלוסייתן ואפשר לכנות אותן "אינדו–אמריקה . " הקבוצה השנייה של המדינות עיקר אוכלוסייתן מהגרים – בעיקר אירופיים שנוספו לכובשים האיבריים – שהגיעו אליהן במאות ה19– וה . 20– עם המדינות הללו , שאפשר לכנותן "אירואמריקה , " נמנות צ'ילה , ארגנטינה , אורוגוואי , ברזיל = ונצואלה . על האוכלוסיות האלה יש להוסיף מהגרים שחורים שהובאו מאפריקה בכפייה כדי לשמש עבדים במטעי הקפה והסוכר , והם מרוכזים כיום בברזיל ובאיי האנטילים . ההגירה היהודית שהחלה בסוף המאה ה19– הגיעה בעיקר למדינות אירו–אמריקה ובהן נמצאים כיום למעלה מ 80 % – מיהודי אמל"ט . שני הריכוזים הגדולים הם ארגנטינה ( כ ( 190 , 000– וברזיל ( כ , ( 97 , 000– ואליהם מצטרפים אורוגוואי ( כ , ( 22 , 000– צ'ילה ( כ , ( 21 , 000– ונצואלה ( כ ( 16 , 000– וקוסטה ריקה ( כ . ( 2 , 500– מבין ארצות אינדו–אמריקה מקסיקו היא שקיבלה את עיקר המהגרים היהודיים ( כיום יש יותר מ , ( 40 , 000– ואחריה פנמה , קולומביה ופרו עם מספר יהודים הנע בין 2 , 500 ל 5 , 000– כל אחת . ביתר הארצות יש פחות מאלף יהודים . היהודים שהיגרו לארצות אמל"ט בתקופות הראשונות הגיעו אליהן מתוך בחירה חופשית . בתקופת השואה הם הגיעו באין ברירה משום שהארצות האלה היו מן האחרונות שנותרו פתוחות לקליטת המהגרים היהודיים המיואשים . בדרך כלל לא התאכזבו היהודים מארצות מושבם החדשות . הן הציעו להם חופש ושוויון , פרנסה והשכלה , ולא עבר הרבה זמן עד שראו בהן את מולדתם החדשה . יהודי אירו–אמריקה התערו במהירות בחברה של אותן ארצות . הם הגיעו בהן למעורבות גבוהה כמעט בכל תחומי החיים : בתרבות , בהשכלה , בפוליטיקה ובכלכלה . במדינות אינדו–אמריקה , לעומתן , היתה מעורבותם של היהודים בחיי חברת הרוב מצומצמת יותר , אבל ההסתגרות של החברה היהודית היתה מלווה בהן בשגשוג כלכלי ובריכוז בשכבות הביניים הגבוהות של החברה . לעומת זאת , בארצות אירואמריקה היה הפיזור החברתי והכלכלי של היהודים רחב יותר , והיה אפשר למצוא את רוב היהודים ברבדיו השונים של המעמד הבינוני . ואולם התהליכים החברתיים והכלכליים שפקדו ארצות בשלהי המאה ה20– הביאו לירידה ניכרת במעמד הכלכלי של היהודים . בכל הארצות האלה שהתירו כניסת יהודים הם התקבלו כתושבים שווים לכל דבר . ואולם מגזרים רחבים בחברה תבעו היהודים שהיגרו לארצות אמל"ט בתקופות הראשונות הגיעו אליהן מתוך בחירה חופשית . היו בהם שניסו לעבור לסגנון חיים אחר ממה שהיה מקובל עליהם בארצות מוצאם . בתמונה : גאוצ'וס יהודים ביישוב של יק"א בארגנטינה , שנת 1920 בקירוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help