sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

לישראל 30 , 000 מיהודי תורכיה . ב1955– היו באוכלוסייה היהודית במדינה 40 , 000 איש . לאחר מכן ירד המספר בהדרגה בשל הגירה למערב אירופה ולצפון אמריקה , אבל גם לישראל . כיום מוערך מספר היהודים בתורכיה ב . 20 , 000– גם מאיראן היתה עלייה לישראל מיד עם קום המדינה ; ב1956– היו יהודי איראן 75 , 000 נפש וב . 60 , 000 1968– המהפכה האיסלאמית בראשותו של האייתאללה ח'ומייני ב1979– הגדירה מחדש את מעמדם של היהודים , שנקבע תחת ההנהגה החילונית הקודמת . מאז עזבו את איראן יהודים רבים , במקרים רבים בחשאי . יותר מ 10 , 000– מהם הגיעו לישראל , אך רבים היגרו למרכזים אחרים כגון מילאנו באיטליה או גרייט נק בלונג איילנד ולוס אנג'לס בארצות הברית . במקרים רבים הם מקיימים קשרים עם מהגרים איראניים אחרים , ובכללם מוסלמים או ארמנים . מספרם של היהודים באיראן בראשית המאה ה21– מוערך ב . 10 , 000– באפגניסטאן השכנה התפתחה שלוחה היסטורית של יהודים דוברי יהודית–פרסית . ב1948– חיו בה כ 5 , 000– יהודים , ורובם עזבו זמן קצר לאחר מכן . בסתיו 2000 דיווחו כתבים אמריקניים כי פגשו שני גברים יהודיים שחיים בקאבול ומתחזקים בית כנסת בעיר . המפגש עם המודרניות במאה השנים שלפני ההגירות ההמוניות הללו היו יהודי המזרח התיכון חשופים להשפעות המודרניזציה והחילון . מקצת ההשפעות האלה שיקפו יוזמות של גופים יהודיים מאורגנים באירופה ובצפון אמריקה , אחרות התפתחו עם האזור עצמו . להוציא את תימן , שבה חיו יותר מ 80 % – מן האוכלוסייה היהודית מחוץ לצנעא הבירה , התגוררו היהודים בראש ובראשונה באזורים העירוניים של המזרח התיכון . במקרים מסוימים נותר מספר גדול של יהודים באזורים כפריים או בעיירות קטנות . מבין 30 , 000 יהודי טריפוליטניה שבלוב היו 8 , 000 פזורים לאורך החוף ובפנים ההררי של הארץ , בעיירות שוק קטנות שאוכלוסייתן היהודית היתה פחות מאלף נפש . בקירנאיקה , המחוז המזרחי בלוב , נמנו מרבית היהודים עם הסוחרים בעיר בנגאזי . בעיראק נותרו כמה יהודים באזורי הכורדים בצפון המדינה , אך רבים היגרו במהלך העשורים הקודמים דרומה לכיוון בגדאד , ואחרים הגיעו לארץ–ישראל ממש לפני או במהלך תקופת המנדט . ב1948– חיו 60 % מיהודי איראן בטהראן , באיספהאן ובשיראז . ההגירות הגדולות שאחרי 1948 חיסלו או צמצמו באופן דרסטי את הקהילות היהודיות הקטנות יותר . ב1968– כבר התגוררו 72 % מן היהודים באיראן בשלוש הערים המוזכרות לעיל . בתורכיה התרכזו עם הזמן 80 % מן היהודים באיסטנבול ו 10 % – מהם באיזמיר . במדינות שבהן התרחשה יציאה המונית כמעט מוחלטת של יהודיהן , נעלמו למעשה לגמרי הקהילות הקטנות מאוד . תושבים לשעבר באזורים האלה , שחשיפתם להתפתחויות הכלכליות והתרבותיות המתמערבות היתה פחותה מזו של יהודי הערים הגדולות יותר , זכו לייצוג מכריע בקרב העולים לישראל . הדבר נכון גם בנוגע ליהודים הפחות אמידים , בעלי מלאכה , סוחרים זעירים , או בעלי הכנסה נמוכה שחיו בערים . אלה שלא היגרו היו על פי רוב יהודים מן המעמד הבינוני או אפילו בעלי אמצעים , שחרף האמביוולנטיות של מעמדם במדינות שהלאומיות הערבית והרגשות האיסלאמיים תופסים בהן מקום חשוב , חשו כי עדיין יש להם עניין וסיכוי להצליח במדינות שבהן חיו . במקרים מסוימים נודעה לתמורות הפוליטיות במזרח התיכון השפעה על הקהילות היהודיות הנותרות , ועל יהודים אחרים – השפעה שכמעט לא היה אפשר לצפותה בזמן ההגירות הגדולות . אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל ב , 1978– החלו ישראלים לבקר כתיירים במדינה בתדירות גבוהה , ובקהיר הוקם מרכז אקדמי ישראלי . מספרם של היהודים שחיו במדינה היה אמנם זעום , אך תיירים יהודיים רבים מצפון אמריקה הגיעו לבקר בה כנספח לביקורם בישראל . שיתוף הפעולה הכלכלי והצבאי בין תורכיה לישראל התפתח עם הזמן , ובעקבותיו ניתנה ליהודים החיים בתורכיה תחושה גדולה יותר של ביטחון כשותפים לחברה בכללותה . הרפובליקה האיסלאמית של איראן הסתמכה על המסורת האיסלאמית והכירה ביהודים כבני אחד משלושת המיעוטים הדתיים המוגנים . הצעד הזה החזיר רשמית לבתי הדין הרבניים את סמכותם , שניטלה מהם בידי המשטר החילוני הקודם . היהודים המעטים שנותרו בתימן היו מנותקים לחלוטין מכל קשר עם ישראל , אך מאז שנות ה80– נעשו למוקד התעניינות ויעד ליוזמות מצדם של חסידי סאטמר , שמרכזם בניו יורק . הקבוצה הזאת דוגלת באידיאולוגיה אנטי–ציונית קיצונית , וממשלת תימן הרשתה לה לעסוק בפעילות חינוכית בקרב שרידי הקהילה היהודית . חלק מיהודי תימן היגרו לישראל ולמקומות אחרים בעקבות המהלכים לקראת שלום אזורי שבהם הוחל לאחר מלחמת המפרץ ב . 1991– באותה העת ניאות גם השלטון בסוריה לאפשר לרבים מן היהודים שנותרו בה לצאת ממנה כתיירים , בלי להכיר בהם כמהגרים לחוץ לארץ . בתחילת המאה ה21– נותרו כ 30 , 000– יהודים במדינות שנדונו כאן , ששלושה דורות קודם לכן חיו בהן קרוב לחצי מיליון . רבים מאוד היגרו לישראל , אך רבים אחרים הגיעו לאירופה , ליבשת אמריקה ולנקודות שונות במזרח הרחוק ובאוסטרליה . בכמה אזורים שמהם באו היהודים האלה התקיימו חיים יהודיים מאז ימי קדם . עברם הזה לא שקע בתהום הנשייה ;

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help