sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

בכמה מקרים הפגינה ההנהגה היהודית הסתייגות מן הציונות . כך היה במצרים , ששם התגוררה אליטה עשירה וקוסמופוליטית של יהודים בעיקר ממוצא ספרדי , שראתה בציונות גורם החותר תחת מעמדם הבטוח של יהודים בחברה המצרית , בייחוד בזמן שבו מתחזק הרגש הלאומי ובחוגי המוסלמים גוברת ההתנגדות לציונות . מוצאם של יהודי מצרים היה מגוון ; היו בהם בני משפחות מקומיות שחיו במדינה זה זמן רב , אנשים שהיגרו למצרים ממקומות אחרים במזרח התיכון , וגם יהודים ממוצא אשכנזי . כמחציתם החזיקו באזרחות זרה , ששיקפה את ארץ מוצאם או את פעילותם המסחרית הנוכחית . הם דיברו וקראו על פי רוב בשפות אירופיות , והיכרותם עם הערבית המקומית היתה מוגבלת לשימוש לצורכי היומיום בלבד . כמה מהאשכנזים היו פעילים במסגרת תנועה קומוניסטית קטנה אך גדלה והולכת , ואפילו נמנו עם מנהיגיה ; בשלהי שנות ה40– הוציאה הממשלה את התנועה הזאת אל מחוץ לחוק . פעיליה הביעו התנגדות עקרונית לציונות , אך הדימוי שרווח בציבור קישר לעתים קרובות בין שתי התנועות . גם הציונות הונהגה תחילה בידי יהודים ממוצא אירופי , אך כעבור זמן החלה למשוך צעירים ממוצא מזרח–תיכוני שנמנו עם המעמד הבינוני הנמוך . נודע לה תפקיד בעידוד מעורבות גדולה יותר של נשים בחינוך ובפעילויות של בני נוער במגזר הזה של האוכלוסייה . האוכלוסייה המצרית כללה גם קהילה של יהודים קראים , שמספרם הגיע אחרי המלחמה לכדי 4 , 000 נפש . הם סיגלו לעצמם את אורח החיים הערבי–המצרי יותר מהיהודים מן הזרם הרבני , שעמם שמרו על יחסים קורקטיים אך מרוחקים , אך בעיני הרוב באוכלוסייה הם נתפסו בכל אופן כמשתייכים לציבור היהודי . יהודי סודאן , קרוב לאלף נפש , היו גם הם נתונים לשלטון בריטי בסוף מלחמת העולם השנייה . הקהילה היתה בת 50 שנה לערך וקיימה קשר הדוק עם יהדות מצרים . ב1945– כבר עמדו בראשה אנשים שנולדו בסודאן ודיברו ערבית , ורבים גם קראו וכתבו בשפה הזאת . הם דיברו גם אנגלית והיו מודעים מאוד – ומקושרים היטב – להתרחשויות מחוץ למדינה , הודות לפעילויותיהם המסחריות והמקצועיות , ובכללן כהונה במשרות חשובות בשירות המדינה . קשריהם עם העולם היהודי מצאו ביטוי בסניף המקומי של בני ברית , שהיה קשור לארגון הזה במצרים , ארגון שהיה ביכולתו לפעול למען הקהילה המקומית בלי להיחשב לציוני . כמו כן פעל בסודאן מועדון ספורט שהיה מזוהה רשמית עם תנועת מכבי העולמית . כמו בקהילה היהודית בלוב , גם כאן הוא שימש מועדון חברתי של בני המעמד הבינוני יותר מששימש מוקד של פעילות ציונית . בעיראק היתה הנהגה אמידה בולטת , שקיימה קשרים ממושכים עם הממשלה וקבעה מה שנחשב ל"אופציה עיראקית . " ב1948– עדיין כיהן אחד ממנהיגי הקהילה , עזרא מנחם דניאל , כחבר בבית המחוקקים העיראקי . אבל גם מחוץ לרמת האליטה אפשרה עיראק את האינטגרציה המלאה ביותר של יהודים , כאזרחים , בחיי החינוך והתרבות של מדינה הנתונה בתהליך מודרניזציה . בין השאר מדובר ביצירתיות ספרותית יהודית בשפה הערבית ( ר' תרבות וספרות יהודית–ערבית חילונית במדור ספרויות ואמנויות . ( אנואר שאול היה הסופר העיראקי הראשון שכתב סיפורים קצרים מודרניים . ובכל זאת , חיזוקם של הרגשות הלאומיים בחברה העיראקית יחד עם העימות בפלשתינה שהשפעתו גברה והלכה בעיראק , הביאו יהודים רבים , בייחוד אלה שמחוץ לחוגי האליטה , לאמץ להם השקפות אחרות על עתידם . בין ההשקפות האלה היו גם הציונות וגם הקומוניזם . חרף הניגוד האידיאולוגי בין הכיוונים הללו סיפקו שניהם מסגרת פעולה שבה היו צעירים בני המעמד הבינוני , או אלה השואפים להגיע למעמד הזה , יכולים למצוא ביטוי אישי עצמאי , וגם נשים צעירות יכלו ליטול חלק בפעילות שמחוץ לחוג המשפחה . ב1945– היו בתורכיה כ 77 , 000– יהודים , ובכלל זה כמה מאות משפחות קראיות . תורכיה ראתה בעצמה על פי הגדרתה מדינה חילונית בהחלט , והיה בה גם יהודי אחד שכיהן בבית הנבחרים . החוק התורכי אסר חברות בגוף בינלאומי המפיץ רעיונות המנוגדים ללאומיות התורכית , אך לארגון כבני ברית הותר להמשיך לפעול . ב1948– מותנו כמה חוקים בעלי אוריינטציה חילונית , הותרה הוראת ערבית למטרות דתיות , וכך גם חינוך עברי ודתי פעיל יותר . הממשלה הכירה במעמדם הדתי של החכם–באשי ושל בית הדין הרבני . יהודים התארגנו לתמיכה בבתי כנסת ובצורות אחרות של פעילויות משותפות , אך ההתארגנות הציבורית הזאת היתה מחוץ למסגרת החוק הרשמי . עיתון יהודי ושמו שלום הוסיף להופיע , ועבר בהדרגה משימוש בלאדינו באותיות לטיניות לשימוש בתורכית מודרנית . בתקופה הזאת כבר התחנך הדור הצעיר בעיקר בתורכית וידיעותיו בלאדינו היו פוחתות והולכות . ב1949– היתה תורכיה למדינה הראשונה בעלת רוב מוסלמי גדול שהכירה במדינת ישראל . באיראן חיו בסוף שנות ה40– קרוב ל 100 , 000– יהודים . שושלת 5 הלווי טיפחה את הלאומיות האיראנית , ששורשיה בעבר הטרום–איסלאמי , ודיכאה את כוהני הדת השיעיים . אף שאידיאולוגיה זו שאבה מן הדימויים האריים , היו יהודים שמצאו בה את מקומם באמצעות דמותו התנ"כית של כורש . ליהודים היה נציג אחד בבית הנבחרים , שאותו בחרו בנפרד , בלי ליטול חלק בבחירות הכלליות . משלהי שנות ה40– ראה אור שבועון יהודי בפרסית מודרנית . באותה תקופה החלו לפעול באיראן ארגונים יהודיים מארצות הברית כמו הג'וינט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help