sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

יהודים במזרח התיכון לאחר 1945 הרווי גולדברג מפגש יהודי המזרח התיכון ( להוציא מדינות ה " מגרב , " מרוקו , אלג'יריה ותוניסיה ) עם המודרנה היה חלקי לכל היותר , אף שהיה אינטנסיבי יותר בהשוואה לזה של הרוב הערבי והמוסלמי . מעמדם של היהודים כזרים אף הורע בכמה מהמדינות , בעטיין של בריתות שנכרתו במהלך מלחמת העולם השנייה וברחבי האזור בעקבות עליית הציונות והקמת מדינת ישראל . מנוסה והגירה הן המוטיבים העיקריים בקורותיהם לאחר המלחמה . הגירה בזמן המלחמה שלט הציר הגרמני–האיטלקי בכמה מדינות במזרח התיכון או איים עליהן . האיטלקים הנהיגו חוקי גזע בלוב , ומכאן התקדם הקורפוס האפריקני של גרמניה אל תוך מצרים , מהלך שאיים הן על מצרים והן על סודאן . בנובמבר 1942 עצרו הבריטים את הגרמנים באל–עלמיין , אך עד אז כבר הספיקו היהודים במדינות האלה להתוודע לאהדה שרחשו לגרמנים חלקים ניכרים מן ההנהגה והאוכלוסייה הערבית . במשך תקופה קצרה ב1941– משל בעיראק ראש ממשלה פרוגרמני שמרד בבריטים , אך סולק על ידיהם . סוריה ולבנון היו נתונות שתיהן לשלטון צרפת של וישי , אך גם הן שוחררו באותה תקופה בידי הבריטים , יחד עם כוחות צרפת החופשית , שהחליפו את המשטר הקודם , בעל בריתה של גרמניה . לתורכיה היו קשרים עם בעלות הברית . היא אמנם הפגינה עמדות פרוגרמניות במהלך המלחמה , אך באופן רשמי שמרה על ניטרליות ושימשה חוף מבטחים לכמה יהודים שהגיעו אליה מאירופה . איראן , שטיפחה זהות לאומית משל עצמה , נמשכה לכמה מהיבטי המיתוס הארי של עברה , אך התייחסה ליהודים כאל אוכלוסייה מקומית עתיקה ונתנה להם הגנה . ב , 1945– עם גמר העימות שמוקדו היה באירופה , אך הוא התפשט גם למזרח התיכון , עלו שוב על פני השטח תנועות לאומיות מקומיות ועמן הפאן–ערביות והפאן–איסלאמיות , וכמותן גם הציונות , והיהודים ברחבי האזור מצאו עצמם נמשכים בכיוונים שונים . במדינות שהצבא הבריטי נכח בהן במהלך המלחמה , הורגשה כבר לפני 1945 השפעת הפעילות הציונית של יהודים מארץ–ישראל ששירתו בצבא הבריטי . הם הגיעו למצרים , ללוב ולעיראק כחיילים בצבא או כעובדים אזרחיים שלו . מכאן באו יוזמות כגון הוראת עברית והפצת הרעיון הציוני , ניסיונות לארגן עלייה חשאית , או אימון בסתר של האוכלוסייה היהודית המקומית להגנה עצמית בעתות מתיחות עם הרוב הערבי . בלוב תרמו חיילים ארצישראליים להמרצת החינוך המקומי , ששובש מאוד במהלך המלחמה . שם , ובמקומות אחרים , נודע לקהילות המקומיות מפי השליחים מהארץ על המחלוקות האידיאולוגיות החריפות שבין ההשקפות הסוציאליסטיות השונות ובין דתיים לחילונים , שהיו אופייניות ליישוב בארץ–ישראל . פעילות הציונות הזאת סייעה למודרניזציה של הקהילות היהודיות ההן . קבוצות בתנועה הלאומית הערבית היו מודעות לפעילות הציונית , גם בארץ–ישראל וגם במישור המקומי , והדבר הוביל למתיחויות ולעתים להתפרצויות אלימות . להפגנות שנערכו בקהיר בנובמבר , 1945 לציון יום השנה להצהרת בלפור , היו הדים גם בסודאן ובעיראק , וכמה ימים לאחריהן אירעו התפרצויות רצחניות בטריפולי שבלוב ובקהילות בסביבתה . מהומות קטלניות נוספות היו בבחריין , בחל 3 ובעדן , לאחר החלטת האו"ם על חלוקת הארץ , בנובמבר . 1947 גם במקומות שלא אירעו בהם התפרצויות של אלימות פיזית בקנה מידה גדול , הופעל לחץ על היהודים כדי שאלה יתנערו מן הציונות וישמיעו הצהרות פומביות בגנותה , או יעלו תרומות כספיות ניכרות למימון הלחימה הערבית בפלשתינה . לחץ זה העמיד במבחן את הקשרים החברתיים וקרא תיגר על התרבות המשותפת שקשרה בעבר בין יהודים רבים לבין הערבים המוסלמיים – שכניהם , מכריהם ושותפיהם למסחר . של ארגונים ותת–זהויות , המשקפים היבטים פלורליסטיים של חיי הציבור היהודי . יתרה מזו , מכיוון שלא יותר מ 25 % – עד 30 % מיהודי צרפת מתעניינים באמת בנושאים יהודיים , ומכיוון ששיעור נישואי התערובת גדל משנה לשנה , ספק אם ההתעוררות היהודית של שנות ה70– של המאה ה , 20– שמרבים לדבר בשבחה , היתה תהליך בר קיימא . לא נראה כי בצרפת , כבארצות רבות אחרות באירופה , עתידה להתרחש שיבה רחבת היקף לאורתודוקסיה . מכל מקום , צאצאיהם של יהודים צרפתיים שיצאו לאלג'יריה בשנת , 1830 כדי לקדם את התבוללותם של תושביה היהודיים , עברו , יותר ממאה שנה לאחר מכן , בהשפעתם של צאצאי היהודים האלג'יריים האלה , לצורות חדשות של דתיות ו"קהילתיות" יהודית . יהדות צרפת עתידה עוד לראות תערובת חדשה של יסודות אורתודוקסיים חדשים יותר עם ה"יזראליטיזם" או ה"פראנקו ז'ודאיזם" הצרפתי ההיסטורי , כתגובה פלורליסטית לאתגרי המודרנה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help