sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:152

אלג'יריה , שהיו אדישים לציונות לאין ערוך יותר מאחיהם המרוקניים והתוניסאיים . עד כדי כך שהעיתונות הישראלית הטיחה ביהודי אלג'יריה ביקורת חריפה למדי על שכה מעטים מהם בחרו בארץ המובטחת להתחיל בה את חייהם מחדש . אפילו מנהיג ישראלי מתון כמשה שרת שפך עליהם קיתונות ביקורת על היותם סוג של "צרפתים חדשים , " שלא השכילו ללכת בנתיב של "אחיהם" ממרוקו ומעיראק , שביכרו את ישראל על פני אירופה ואמריקה . " ישראל סטרה לאדם מת " , כתב אנרי שמואלי , אחד מכותבי הרשומות האלג'יריים המעולים , אחרי "המשפט הפומבי" שערך העיתון מעריב ליהודים אלג'יריים שסירבו לחיות בישראל . אבל כמה "אנשים מתים , " הוסיף שמואלי , "קמו לתחייה , ויש סטירות העושות את העבודה . " משחשו יהודי צפון אפריקה כי אין הם מיוצגים כהלכה בארגונים פרו–ישראליים שפעלו בצרפת בשנות ה , 60– הם הקימו , זמן קצר אחרי מלחמת ששת הימים , ארגונים משלהם , ובהם תנועה ציונית בגלוי ושמה " ציונה , " והארגונים האלה גילו עניין אמיתי בגורלם של יהודי צפון אפריקה החיים בישראל . מכל מקום , עדיין נותרו בעינן שתי שאלות : באיזו מידה השינויים התרבותיים והאידיאולוגיים הכבירים שעברו על יהדות צרפת מאז שנות ה60– בלתי הפיכים ? האם חל שינוי כיוון באופי הליברלי והחילוני של החיים היהודיים בצרפת ? ועד כמה יכולה החברה האזרחית הצרפתית לשאת "קהילה" שטענה תמיד כי היא חלק ממנה , אך כעת היא שואבת רבים מסמליה החברתיים ממקור שמחוצה לה . מאז סוף שנות ה80– נעשתה יהדות צרפת , למעשה , מגוונת ומפולגת יותר מבפנים . כבתנועת מטוטלת דומה כי אוריינטציות מיושנות שנראה בשנות ה70– כי הן דועכות , כדוגמת ה"יזראליטיות , " חוזרות במלוא עוצמתן , לא רק בקרב היהודים הצרפתיים הוותיקים , אלא גם בקרב הדורות החדשים של יהודים צפון–אפריקניים שנולדו בצרפת ונוהגים , מבחינות רבות , כדרך שנוהגים יהודים צרפתיים אחרים . אפשר למצוא אותם במספרים גדולים בארגוני השמאל האחרונים הפועלים במדינה , וגם בין המשתתפים בהפגנות החשובות ביותר נגד ישראל , נגד ה"קהילתיות" היהודית ולמען הפלסטינים . סיבות רבות לתפנית הבלתי צפויה הזאת . הראשונה בהן היא תחיית החילוניות והסוציאליזם בזמן נשיאותו של מיטראן , וחגיגות יובל המאתיים למהפכה הצרפתית ולאמנסיפציה היהודית . אלה הניעו יהודים רבים לשקול מחדש באהדה את גישתם האוניברסלית בעבר כלפי היהדות לאור מה שנתפס כגישה האתנית הצרה ו"הסטייה המסוכנת" של הציונות . הסיבה השנייה היא ההשפעה השלילית של מלחמת לבנון ושתי האינתיפאדות על הדימוי של ישראל בקרב יהודים מן השמאל , שהחלו למתוח ביקורת חמורה על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים . לפיכך , אינטלקטואלים יהודיים רבים , אשר בעקבות מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים גילו את זהותם היהודית באמצעות הזדהותם עם ישראל , נעשו לאחר מכן ביקורתיים יותר הן כלפי ישראל והן כלפי כל ההיבטים הדתיים והאתניים של חיי הקהילה היהודית . והסיבה האחרונה , אך לא בחשיבותה , היא התגובה השלילית לרוח האורתודוקסיה הדתית , שהחלה לנשב בקהילה היהודית למן שנות ה , 80– ששני גילוייה העיקריים היו , מצד אחד , בחירתו של יוסף סיטרוק לכהונת הרב הראשי של צרפת , ומן הצד האחר , הגידול הניכר במספר בתי הספר הדתיים היהודיים . המוסדות האלה , ששיעור גידולם השנתי נע בין 5 % ל , 10 % – כוללים לא רק את תלמודי התורה של חב"ד ואת הישיבות הידועות של פובלן ושל אקס לה בן , אלא גם בתי ספר חדשים ללימודי בוקר שפתחו "אליאנס" ו"קרן הסעד היהודית המאוחדת , " בעזרת הסוכנות היהודית וארגונים יהודיים עולמיים אחרים . עד שנת 1995 למדו כ 25 , 000– ילדים ביותר ממאה מוסדות שכאלה – מגני ילדים ועד בתי ספר תיכוניים – הממומנים בחלקם בידי המדינה . מספרם של "החוזרים בתשובה" גם הוא גדל משנה לשנה ( הם היו בשנת , 1995 על פי כמה אומדנים , כ 2 % – מכלל האוכלוסייה היהודית , ( ואילו כינוסים דתיים , כגון יום התורה , שארגן רבה הראשי של צרפת ב12– בנובמבר , 1989 קיבצו יותר מ 30 , 000– איש במרכז הירידים של נמל התעופה לה בורז'ה , סמוך לפריז . היוזמה הזאת , וכן הגישה השנויה במחלוקת שנקט סיטרוק ב"פרשת הצעיפים" ( הפולמוס בדבר זכותן של נערות מוסלמיות לחבוש לראשן צעיפים בבתי הספר הצרפתיים , ( שבה צידד בהורים מוסלמיים שנאבקו לכיבוד המסורות הדתיות שלהם נגד הערכים החילוניים המושרשים בצרפת , ניכרה חלקים גדולים של הקהילה היהודית ממנהיגותו הדתית . בעקבות זאת הוקמו , מאז שנות ה , 90– אגודות רבות של יהודים החולמים על יהדות פתוחה וליברלית יותר . מקצת הארגונים הללו קראו בגלוי לשיבה אל ערכי היזראליטיזם המיושנים , בעוד רובם , כגון "חוג ברנאר לזאר , " המרכז התרבותי ע"ש ויקטור מדם ו"האגודה למען יהדות הומניסטית וחילונית , " מבקשים לשנות את המגמה התרבותית של היהדות הצרפתית לכיוון בסיס חילוני יותר . בשל הפעילות הזאת , בין השאר , לא השתתפו ב"יום התורה" החדש של סיטרוק ב1997– אלא 15 , 000 יהודים בלבד . לסיכום , בזמן שבעבר הקרוב מאוד היה אפשר למנות בקלות יחסית את דפוסיה השונים של ההוויה היהודית בצרפת , הרי כיום לפנינו קהילה מפוררת הרבה יותר , המחולקת לקשת רחבה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help