sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

חלק מן התשובה נעוץ בכמה מן השינויים התרבותיים והאידיאולוגיים הבולטים שעברו על החברה הצרפתית , ובהשפעותיהם על יהדות צרפת : ראשית , התפוררותה של המסורת היעקובינית או הרפובליקנית בעקבות הסתלקותו של דה גול בשנת . 1969 אחד מיורשיו , ולרי ז'יסקר ד'אסטן , נתן לכך ביטוי בהיר , בנאום שנשא בברטני בתחילת : 1977 "הגיע הזמן לומר כי אין כל סתירה בין הרצון להיות אזרח צרפתי מלא לבין השאיפה להנציח מסורות , מנהגים ואפילו תרבות מקומית או אזורית ייחודית . " יהודים רבים מצאו בדברים האלה לגיטימציה לשאיפותיהם לפתח מסורות תרבותיות ודתיות משלהם . שנית , ההתעוררות האתנית שהיתה בכל מיני אזורים של צרפת , כפי שהשתקפה בגיליון המיוחד של כתב העת זמנים מודרניים שהוציא סארטר בשנת . 1973 לא רק בקורסיקה ובברטני , אלא גם במחוזות רבים אחרים "הזכות להיות שונה" נעשתה לסיסמה מקובלת שעודדה יהודים – ולאחר מכן גם ערבים – לבטא את ייחודיותם בלי שיוטל ספק בפטריוטיזם הצרפתי שלהם . שלישית , השפעת עלייתו של הימין הקיצוני בהנהגתו של ז'אן–מארי לה פן וקשריו עם ארגונים אנטי–ציוניים ועם חוגים רוויזיוניסטיים בראשותם של פוריסון , רסיניה , גארודי ואחרים . יתר על כן , אירועים כפיצוץ בבית הכנסת הליברלי ברחוב קופרניק בשנת , 1980 ושנה קודם לכן במסעדת הסטודנטים היהודיים ברחוב מדיסיס , או זה שבמסעדת גולדנברג ברחוב דה רוזיה בשנת , 1982 חילול בית העלמין היהודי בקרפנטרה בשנת 1992 וההפגנות האנטי–יהודיות בעליל בשנים 2000 ו – 2001– הגם שרובם בוצעו בידי פלסטינים או אזרחים צרפתיים ערביים – חיזקו את התחושה הכללית בקרב יהודים , כי האנטישמיות עדיין חיה ונושמת בצרפת , יובל שנים לאחר השואה . רביעית , דעיכתן של תנועות אידיאולוגיות בעלות אופי אוניברסלי כמו הקומוניזם והסוציאליזם , ובעקבות זאת תחייתן של מגמות תרבותיות פרטיקולריסטיות יותר – ובהן תנועות לאיכות הסביבה , תנועות פמיניסטיות ותנועות להזדהות אתנית . ידוע היטב כי עם המבקרים החריפים ביותר של הקומוניזם בשנות ה70– נמנו כמה יהודים בולטים שהיו חברים לשעבר במפלגה הקומוניסטית , כגון אני קריז'ל או גי קונופניקי , והפילוסופים החדשים היהודיים אלן פינקלקראוט , אנדרה גליקסמן וברנרד אנרי לוי . בספרו צוואת האל ( 1979 ; de Dieu Les Testament ) מציג אנרי לוי את התנ"ך , וליתר דיוק את המונותיאיזם היהודי , כמערכת של עקרונות מוסר פוליטיים . בניגוד לסופרים "יזראליטיים" קודמים , הוא לא שם לו למטרה להצביע על ערכיה האוניברסליים של היהדות , שאפשר למצוא להם מקבילות בציוויליזציות גדולות אחרות . מטרתו היתה הפוכה בתכלית – לגלות את הערכים הייחודיים ליהדות , ולהוכיח כיצד הסטייה מן הערכים הללו והשחתתם , בידי הנצרות ואידיאולוגיות אחרות , הובילו לברבריות של תקופתנו . ברנרד אנרי לוי ראה בספרו הזה המשך ליצירתו הקודמת , הברבריות באספקלריה אנושית , ( 1977 ; Humain La Barbarie en Visage ) שבה אכן שפך קיתונות של ביקורת על העריצות הפוליטית בכל צורותיה . בשנת 1981 פרסם לוי ספר שלישי , האידיאולוגיה הצרפתית aise ) ח ologie Fran י , ( L'Id ובו טען כי האידיאולוגיה של וישי מושרשת היטב במחשבה הפוליטית המודרנית של צרפת . לאידיאולוגיה זו היו שותפים לא רק מפלגות ימין או ימין קיצוני , אלא גם קשת רחבה של אינטלקטואלים ופוליטיקאים צרפתיים , ובתוכם רבים המשתייכים לשמאל הנוצרי . זו כללה את עמנואל מוניה , מייסד כתב העת , Esprit את הובר בוומרי , מנהלו לעתיד של היומון לה מונד , ואת כל הקבוצה ה"אוריאז'ית" של האינטלקטואלים הצעירים שממשלת וישי חינכה אותם למלא תפקידים ציבוריים , אשר מילאה תפקיד רב השפעה בחיי הרוח בצרפת שלאחר המלחמה . הרעיון הזה , שרווח מאוד בספרות ההיסטורית שנכתבה על צרפת של וישי ועל משטרו של פטן , נחשב באותם ימים לחידוש שערורייתי . ספרו של לוי זכה לגינוי מצד אינטלקטואלים רבים , ובכללם ריימון ארון , שלדברי בתו , דומיניק שנאפר , התייחס אל האידיאולוגיה הצרפתית של לוי כאל "ספר מסוכן , " כי הוא " החמיר מדי" עם צרפת . בעיניו של ארון לא היה חטא גדול מזה . ואולם ראוי לציין כי מאז אפילו הנשיא פרנסואה מיטראן אישר כי הוא עצמו ניהל פלירט ממושך עם משטרו של פטן , בטרם הצטרף למחתרת הצרפתית בשנת . 1943 אחרי התקוממות הסטודנטים במאי 1968 גילו צעירים יהודיים רבים , שהיו בעבר קומוניסטים או מאואיסטים , את המסורת היהודית , ובכללה קיום מצוות , חבישת כיפה ולימוד עברית , תורה ותלמוד , בעשרות חוגים ברחבי צרפת . היו בהם אנשים כבני לוי , מזכירו לשעבר של ז'אן–פול סארטר , שאף נעשה למדריך רוחני אורתודוקסי נודע , ובחר לבסוף לגור בישראל ולעמוד בראש מרכז אקדמי צרפתי שנקרא "מרכז ללימודים לוינסיאניים . " רבים אחרים הצטרפו למגמה אקדמית יותר של לימודי יהדות במחלקות לתרבות עברית ויהודית , שנפתחו באוניברסיטאות בפריז ובמקומות אחרים . כמה מוציאים לאור כגון קלמן–לוי , פריוואט ולאטס יצרו אוספי יודאיקה משלהם , או כתבי עת כגון פרדס , מאבק למען התפוצות ועקבות . באותו הזמן משכו ההרצאות שנתן הפילוסוף היהודי עמנואל לוינס ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( אשר שימש מנהל בית הספר ENIO מאז שנת , 1947 עשרות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help