sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:148

הכללית של צרפת . פירושו של דבר היה התכווצותה של שכבת הבורגנות העליונה , היעלמותו ההדרגתית של הפרולטריון , ומעל לכול , עלייתו של מעמד בינוני רחב מאוד , הכולל את מרבית היהודים . ידוע היטב כי אחת מתכונותיו של המעמד הזה היא הפתיחות ויכולת הקליטה של רעיונות חדשים . הדגמה טובה לכך אפשר למצוא בשינויים החברתיים האדירים שהתחוללו ביהודי צפון אפריקה מאז הגעתם לצרפת . הם הסתגלו לסביבה הצרפתית המודרנית , החילונית והליברלית במהירות גדולה מן הצפוי . היהודים האלה , שהם רוב באוכלוסייה היהודית הכוללת של צרפת שבה 500 , 000 עד 600 , 000 תושבים , אימצו במהירות את דגם היהודים הצרפתיים הוותיקים מבחינת גודלו של משק הבית ומבחינת שיעורי הלידה , המוות , הנישואים ונישואי התערובת . על פי מחקר דמוגרפי שפרסמו בשנת 1984 סרג'ו דלה–פרגולה ודוריס בנסימון , יותר מ 23 % – מהיהודים ילידי מרוקו ותוניסיה המתגוררים בפריז רבתי דיווחו על רכישת תארים אקדמיים , ולפחות 18 % מן השאר הצהירו על סיום בתי ספר תיכוניים . המספרים האלה נמוכים אך במעט מאלה של האוכלוסייה היהודית הכללית 25 . 4 % ) ו 18 . 3 % – בהתאמה , ( אך גבוהים מאלה שבקרב היהודים ילידי אלג'יריה 14 . 2 % ) ו ( 15 . 6 % – ובקרב היהודים ממוצא מזרח אירופי 19 . 8 % ) ו . ( 11 . 8 % – רמת ההשכלה הזאת , שהיא גבוהה בהרבה מזו שהשיגו יהודי צפון אפריקה בישראל , משקפת בדרך מושלמת את מעמדם התעסוקתי החדש בצרפת . על פי אותו סקר עצמו , יותר מ 26 % – מן היהודים ילידי מרוקו ותוניסיה היו בעלי מקצועות חופשיים ומנהליים ( בהשוואה ל 25 % – מכלל יהודי פריז 16 % ;( מהם היו סוחרים ( בהשוואה ל 22 % – מכלל היהודים ;( כמעט 39 % היו פקידים ( לעומת 25 % מכלל היהודים ) ו 20 % – היו עובדים בלתי מקצועיים ( בהשוואה ל 9 % – מכלל יהדות פריז . ( ואילו היהודים האלג'יריים , כ 13 % – מהם הזדהו בסקר הזה כבעלי מקצועות חופשיים ( בהשוואה ל 5 % – עם הגעתם לצרפת 17 % , ( כסוחרים ( לעומת 35 % באלג'יריה 60 % , ( כפקידים ( לעומת , ( 20 % וכ 9 % – ( לעומת ( 25 % כעובדים בלתי מקצועיים . המספרים האלה מורים על דפוס של ניעות חברתית בולטת כלפי מעלה . אף שהיו צרפתים בלבם ובמוחם , לא היתה למהגרי סוף שנות ה50– ותחילת שנות ה60– מצפון אפריקה דעה נלהבת ביותר על צרפת , שגרמה להם אובדן כבד כשנאלצו לצאת מאלג'יריה ומחלקים אחרים של האימפריה הצרפתית . לפיכך , עם שובם אל מולדתם , חשו "שחורי הרגליים , " נוצריים ויהודיים כאחד , זעם ומפח נפש ככל שהתקדמו שיחות אוויאן על עתיד אלג'יריה . כשהגיעו לצרפת , חדורי סלידה מדה גול ומן הממסד הפוליטי הצרפתי בכללותו , היו המהגרים האלה קבוצה חסרת תקדים בתולדות היהדות הצרפתית , ביחסם הביקורתי למדינתם המארחת . ולכן , ערב מלחמת ששת הימים , הם ניצבו בראש ההפגנות ההמוניות ביותר שהשתתפו בהן מעולם יהודי צרפת , במחאה על מדיניות צרפת במזרח התיכון . מלכתחילה לא היו יהודי צפון אפריקה בצרפת ציוניים יותר משאר יהודי צרפת – אף שלרבים מהם היו קרובים בישראל . אבל נטישת ישראל בידי דה גול עוררה בקרבם מחדש את הכאב שחשו נוכח הפקרת אלג'יריה לערבים , "אותם" ערבים שלדעתם מאיימים עכשיו להשליך את היהודים הישראליים לים . מובן שבואם של אלפי יהודים מצפון אפריקה שינה לחלוטין את פניה החברתיות של יהדות צרפת , שנעשתה לקהילה היהודית השלישית בגודלה בתפוצות – אחרי ארצות הברית ורוסיה – ונטלה חלק ניכר בהתפשטותם של ביטויי החיוניות היהודית בצרפת . וכך , בעקבות מפגשם עם יהודי צפון אפריקה , החלו יהודי צרפת להגדיר את עצמם יותר יהודים ופחות יזראליטים . הם החלו להראות נכונות רבה יותר לפתח ביטויים חדשים לזהותם היהודית עם תכונות אתניות מובהקות יותר . הדבר הזה היה רחוק מאוד מן המרכיבים האוניברסליים של זהותם היזראליטית , שאותה ירשו ממורשת האמנסיפציה : "היה אדם בצאתך ויהודי בביתך . " עקב כך החלו דובריהם הרשמיים להשתמש בביטוי "הקהילה היהודית הצרפתית" – מונח זר לחלוטין ל"האידיאולוגיה הצרפתית" ואף מעורר סלידה בקרב היהודים סמוך לשואה ומיד לאחריה . ומאז מלחמת ששת הימים ואילך הם ביטאו בגלוי ובפומבי את הסולידריות שלהם עם ישראל ואת זעמם על מדיניותה הפרו–ערבית של צרפת במזרח התיכון בתקופת דה גול , ויצאו נגד ההאשמה שהטיח זה בעם היהודי בנובמבר , 1967 האשמה שכה הרבו לצטטה , שהוא "עם אליטיסטי , שתלטן ובטוח בעצמו . " אפילו אדם כריימון ארון , שהיה מרוחק מאוד מחיי הקהילה היהודית , מצא לנכון למתוח ביקורת על עמדת דה גול , ולבטא בגלוי את רגשי אהדתו לישראל , ערב מלחמת ששת הימים : "מעולם לא הייתי ציוני , בראש ובראשונה משום שאיני חש עצמי יהודי ... אך ידוע לי גם , בבירור יותר מאי–פעם בעבר , כי השמדתה של ישראל היתה פוערת פצע בעמקי ישותי . " מפגש בין קהילה מתבוללת למסורתית אך עדיין נותרה בעינה השאלה , כיצד התרחשה ההתעוררות הזאת , ובאיזו מידה היא אכן נבעה מן המפגש בין קהילה מתבוללת ישנה לבין קהילה מסורתית ששורשיה עמוקים יותר . רבים מהפרשנים פונים לאופיים המסורתי של יהודי צפון אפריקה כדי להסביר את המגמה החדשה הזאת בקרב יהדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help