sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

הקולוניאלית , ויותר מכול – מבתי הספר החדישים שהקימה . מקרב הדורות הראשונים של בוגרי בתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות של הצרפתים צמח מעמד בינוני , שהיה רחב באלג'יריה יותר מאשר במרוקו ובתוניסיה . השכלה מודרנית , וביתר ייחוד צרפתית , החלה להיראות כתנאי מוקדם החלטי להצלחה חברתית ולקידום כלכלי , וגם כסימן היכר הכרחי לדימוי העצמי של האליטות החדשות . מכיוון שהאליטות החדשות של יהודי צפון אפריקה נולדו בחסותם של משטרים קולוניאליים , היה להן הרבה מן המשותף עם האליטות הצרפתיות , ובכלל זה הזיקה ההדוקה לצרפת והאמונה כי המשטר הצרפתי במגרב יימשך לעד , חרף ההבדלים הגדולים בין שלושת המשטרים הקולוניאליים שכוננה צרפת באזור . ההבדלים האלה , שהצטרפו למעמד הפוליטי המיוחד של כל אחד מן המשטרים האלה , היו , מצד אחד , פונקציה של משך הנוכחות הקולוניאלית , ומן הצד האחר , פונקציה של המדיניות המיוחדת שניהלה צרפת כלפי האוכלוסיות היהודיות בכל אחת מהמדינות . בתחום הזה , כמו גם בתחומים רבים אחרים , העדיפה צרפת לנקוט מדיניות של הטמעה באלג'יריה , להסתפק ברפורמות בתוניסיה ולהשאיר את הסטטוס קוו על כנו – עם מעט תיקונים פה ושם – במרוקו . מכל מקום , לאמונה בצרפת היו שותפים כולם , אפילו הציונים הפעילים במרוקו , שהאידיאליזם היהודי שלהם צעד יד ביד עם האידיאליזציה של התרבות והפטריוטיזם הצרפתיים . " שמרו על יהדותכם . זו הדרך הטובה ביותר להיעשות לצרפתים טובים " , זו היתה העצה שהשיא לקוראיו הביטאון הציוני המרוקני , ל'אוניוור אילוסטריי , ערב מלחמת העולם השנייה . כמה חודשים לאחר מכן נחלו יהודי צפון אפריקה אכזבה מרה , כשהחילה עליהם צרפת של וישי את החוקים האנטישמיים – שכללו בין היתר שלילת אזרחותם הצרפתית של יהודי אלג'יריה . ואולם אחרי המלחמה הם נטו להמעיט בחשיבות האירוע , והעדיפו לראות בו פרק קצר וחולף במסכת הייסורים הארוכה שלהם . עד מהרה נעשו שקועים עד מעל לראשם באירועים הדרמתיים החדשים בתחום הדה–קולוניזציה של המגרב , שבתוך זמן קצר אתגרו את נוכחותם ואת נוכחות הצרפתים בצפון אפריקה . הגירתם של יהודי צפון אפריקה לצרפת החלה , למעשה , זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה , והיקפה גדל בשנות ה , 50– כשבאו יהודים רבים ממצרים , עם עלייתו של נאצר לשלטון ( 1952 ) ואחרי מערכת סיני , ( 1956 ) וכן ממרוקו ומתוניסיה , עם תום שלטון החסות של צרפת בארצות האלה . ( 1956 ) המתיחות שנשתררה ביחסי צרפת ותוניסיה כשזו דרשה לפנות את הבסיס הימי הצרפתי בביזרטה , ( 1961 ) ואחר כך עצמאות אלג'יריה , ( 1962 ) הביאו בעקבותיהן כ 150 , 000– יהודים לצרפת , וגרמו להכפלתה של האוכלוסייה היהודית בצרפת בן לילה . היהודים האלה , שדבקו בייחודיות הדתית המקובלת עליהם ובמסורותיהם , נתגלו כקבוצה אתנית דינמית שהחלה להשתלב בקרב יהדות צרפת ובחברה הצרפתית בזמן שיא ובקלות מפתיעה . שינוי בעקבות ההגירה מצפון אפריקה ההגירה היהודית מצפון אפריקה לצרפת , שעלה בגורלה לחולל שינוי עמוק ביהדות צרפת , היא בלי ספק מקרה יחיד במינו מבין ההגירות היהודיות בתקופתנו . אין היא דומה לשום הגירות קודמות של יהודים לצרפת , אף לא לעלייתם של יהודי צפון אפריקה לישראל , שנתרחשה באותו הזמן . יש אפילו פחות מן המשותף בינה לבין הגירת יהודים מאירופה לצפון אמריקה ולדרומה . מה שמייחד את ההגירה הזאת הוא הקרבה הגיאוגרפית והתרבותית וההמשכיות הפוליטית שבין ארצות המוצא לארץ היעד . לאחר שחיו בארצות שהיו בשליטה צרפתית ארוכת שנים , הגיעו המהגרים הצפון–אפריקניים לצרפת כשהם מצוידים בידע מושלם בשפה , בהיסטוריה , באקלים ובמנהגים של ביתם החדש . צרפת לא היתה להם ארץ זרה לחלוטין . למעשה , רבים מהם כבר עשו תקופות ארוכות בצרפת טרם הגירתם , בבואם אליה לרכוש השכלה גבוהה , לבלות חופשה או למלא שירות צבאי . ליהודי אלג'יריה – כמו לכל 800 , 000 הצרפתים האירופיים שנולדו או חיו באלג'יריה – שבאו לצרפת ביולי , 1962 היה בכך משום שיבה למולדת יותר מהגירה . הודות ל"צו כרמיה" משנת – 1870 שחודש ב – 1943– הם נהיו אזרחים צרפתיים , וכמו כל ה"פייד נואר" ( שחורי רגליים , כינוי למתיישבים הצרפתיים באלג'יריה ) הם קיבלו גם את כל השירותים הסוציאליים שסיפקה הממשלה לצרפתים השבים למולדת . וכך , שלא כיהודים ממזרח אירופה שהגיעו לצרפת לפניהם בשנות ה20– וה30– של המאה ה , 20– הם לא היו מוכרחים להישען כמעט אך ורק על מקורות פרטיים , או על הסיוע המוגבל שנתנו להם ארגונים קהילתיים של יהודים . זאת ועוד , בשל ההמשכיות המנהלית שבין צרפת למושבותיה הצפון אפריקניות , היו רבים מהעוברים לצרפת מסוגלים לחזור מיד אל משלחי היד הקודמים שלהם . במקרה שהיו עובדי המדינה – שוטרים , מורים וכד' – לווה המעבר לצרפת ביתרונות ובקשיים הרגילים של כל שינוי במקום תעסוקה . יחד עם זאת היה הממסד היהודי בצרפת יעיל מאוד בתהליך הקליטה החברתית והדתית של פליטי צפון אפריקה . בימים הראשונים של יציאת אלג'יריה , ביולי , 1962 היו צוותים של מתנדבי FSJU נפגשים בכל שעות היום והלילה עם הבאים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help