sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

שבו רשומים ילדים יהודיים רבים ; ולעת זקנה יעדיפו רובם בתי אבות יהודיים . מבחינה פורמלית נעשית הזהות היהודית דתית פחות . לעומת זאת , מבטאים השיעורים הגבוהים של קשרים אישיים הדוקים בין יהודים השקעה של דורות רבים ב"הון חברתי . " גם העובדה שיהודים רבים בוחרים לגור בשכונות שבהן מתגורר אחוז גבוה יחסית של יהודים מעידה על כך . ביחס לכלל האוכלוסייה , ניכר ביהודים שיעור גבוה של פעילות התנדבותית ( למען בתי ספר , בתי חולים , בתי כנסת ועמותות צדקה אחרות , גם מחוץ לקהילה היהודית . ( נתינה לצורכי צדקה נפוצה לכל רוחב הספקטרום החברתי והכלכלי . ההשקעה בהון חברתי באה לידי ביטוי גם בגופים התנדבותיים המשמשים מקום מפגש לפעילויות משותפות , כספורט , דרמה , ברידג' וקריאה בצוותא . לאחדים פעילות זו היא רק חלק קטן ממעורבותם בחיים היהודיים , ואילו לאחרים זה עשוי להיות הקשר היחיד שלהם עם יהודים אחרים , מחוץ לחוג חבריהם הקרובים . נוסף על קשרים אישיים , על פעילות התנדבותית ועל חברות בארגונים פורמליים או בגופים התנדבותיים , שבאמצעותם מפתחים היהודים את תודעת השייכות הקבוצתית , נוצרו גם מוסדות אחרים , שגם הם מעודדים תודעת שייכות . סקרים מראים שהיהודים נוהגים לעסוק בפעילויות תרבותיות , מעיסוקים פסיביים כגון קריאה והאזנה לרדיו ועד לעיסוקים אקטיביים כהליכה לקולנוע , לתיאטרון ולקונצרטים . יתר על כן , רבים מהם מייחסים חשיבות לתמיכה במגוון אירועים תרבותיים בעלי דגש יהודי , ובכללם קונצרטים ואירועים מוזיקליים אחרים , תערוכות אמנות וספרות ופסטיבלים בנושאי מוזיקה , הוצאה לאור , אמנות וקולנוע , וגם לחינוך וללימודים יהודיים . יחד עם הפעילויות האלה , רבים מיהודי בריטניה , גם החילונים המושבעים , מבקרים במוזיאונים יהודיים בנסיעותיהם לחוץ לארץ . מעניין שסקרים קהילתיים שנעשו לאחרונה מגלים שהיהודים מעשנים וצורכים אלכוהול הרבה פחות מבריטים אחרים . הדבר הזה מסביר לא רק את אריכות ימיהם , אלא כנראה גם את העובדה שנותר בידיהם יותר כסף פנוי לפעילויות תרבות . כיצד אפוא נגדיר או נתייג את יהודי בריטניה ? במילים אחרות , כיצד ניטיב לתאר מי הם יהודי בריטניה בשנים האלה ? ניתן לפסול על הסף את מושג הגזע , אף כי עדיין השתמשו במושג אומלל זה גם בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה . יהודים בריטיים רבים מחשיבים עצמם , ונתפסים כך בעיני אחרים , קבוצה דתית . אך בהגדרה הזאת קיים פרדוקס גדול : נראה שאין גורם שהם חלוקים בו יותר מהדת . מנקודת מבט סוציולוגית , בעצם אנתרופולוגית , יש כאן מצב שבו קיימות קבוצות שייכות בולטות של יהודים – המזהות את עצמן כמשתייכות לאותה יהדות – שלא יישבו יחדיו לשולחן האוכל , ובוודאי לא יתקשרו ביניהן בקשרי נישואים , והן חיות , למעשה , מבחינה אנתרופולוגית , בתרבויות שונות זו מזו . יתרה מזאת , בזמן האחרון אף מתרחב הפילוג ביניהן . אף כי לפני שנת 1939 רצו יהודים רבים להיות "אנגלים בני הדת היהודית , " עשתה המציאות האכזרית של השפעת הנאציזם את הביולוגיה והמוצא לגורלם המשותף . לכן התשובה לשאלה מי הם היהודים , בהקשר של מדעי החברה , היא שיהודי בריטניה הם אכן קבוצה אתנית . כל היהודים הדתיים שייכים לקבוצה האתנית כי הדת היהודית היא אתנית מטבעה , אך לא כל היהודים האתניים הם דתיים . הזהות האתנית היא אפוא הרחבה והכוללת יותר . ההיסטוריה של אירופה , בייחוד בשנים , 1945-1933 הראתה כי אין יהודי , רחוק ככל שיהיה משורשיו , שיוכל להימלט מהגורל המשותף . בנקודה הזאת יש להוסיף הסתייגות חזקה ביותר : הסמלים , טקסי המעבר וחלק מהטקסטים המכוננים של מורשת הדת היהודית נותרו הגורמים המאחדים ביותר בקרב יהודי בריטניה , גם אם הם חלוקים ביניהם במידה קיצונית בנוגע לפרשנותם . הדבר הזה תקף גם למי שמחשיבים עצמם חילונים או מסורתיים . מנקודת מבט מוסדית הדת בימינו היא גורם המעורר מחלוקת בחייהם של יהודי בריטניה , אך מנקודת מבט סמלית היא נותרה הגורם הבסיסי המאחד בתחומים רבים של חייהם כיהודים . יש להכיר ולהוקיר את הפרדוקס הזה כדי להבין את ה'קהילה . ' האוכלוסייה היהודית בבריטניה מראה אפוא תכונות רבות של קבוצה אתנית בגלל מוצאה מאוכלוסיית מהגרים וההיסטוריה הייחודית שלה . תחושה חזקה של השתייכות לעם אחד וקשר קרוב למדינת ישראל מסייעים בעידוד ההיבט הזה של הזהות הקבוצתית והאישית . זו גם קבוצה תרבותית , אם כי מן הסוג ששרידים היסטוריים של מנהגים דתיים והשתייכות דתית עדיין ממלאים בה תפקיד נכבד , בגלל הקו הנוקשה של שמרנות תרבותית שנוהגים בה יהודי בריטניה כחברה , בעיקר בהיבטיה הארגוניים . אף על פי כן יהדות בריטניה העכשווית רחוקה מלהיות קהילה המבוססת בעיקרה על אמונה משותפת , כמו שנהגו רבים לראותה , והיא אף רחוקה עוד יותר מלהיות נתונה במהלכה של תחייה רוחנית מחודשת של העבר המיושן .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help