sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

במחצית המאה שחלפה התחוללו שינויים מרחיקי לכת ביהודי בריטניה כיחידה חברתית . חוויית המלחמה הטוטלית ותוצאותיה האיצו בהם את תהליכי החילון והמודרניזציה במובן של אנגלוזציה . אף ששרדו את השואה הושפעו יהודי בריטניה עמוק ממלחמת העולם השנייה . צעירים יהודיים רבים שירתו שירות צבאי פעיל שנמשך לעתים עד שש שנים , ( 1945-1939 ) לרוב מעבר לים . חייה של האוכלוסייה האזרחית הופרעו מבחינה חברתית ודתית בגלל שינוי מקום המגורים עקב הפצצות ה"בליץ" על הערים . עשרות אלפי ילדים יהודיים מלונדון וממרכזי תעשייה אחרים הופרדו ממשפחותיהם , והועברו לגור אצל משפחות לא יהודיות באזורים כפריים בטוחים יותר . במהלך העשורים הבאים שלאחר זעזועי המלחמה התרחשו , למעשה בו זמנית , כמה תהליכים חברתיים שהשפיעו על יהודי בריטניה . הבולט בהם הוא התמורה שהתחוללה בהם , מדור שני של מהגרים , שרובם משתייך על מעמד הפועלים ומעמד הביניים הנמוך , לאוכלוסייה של מתברגנים . הנתונים הדמוגרפיים מראים שיהודי בריטניה הזדקנו ומספרם התמעט עקב הגירה ( לארצות הברית , לישראל , לקנדה , לאוסטרליה ולספרד , ( עקב שיעור ילודה נמוך , נישואי תערובת וטמיעה באוכלוסייה הכללית . כעת הם משתייכים בבירור למעמד הביניים , ובמונחים כלליים הם משכילים ביותר ותחומי עיסוקם ורמת הכנסתם תואמים את הרמה הגבוהה של השכלתם . בתקופה ההיא בלט בייחוד השינוי שהתרחש במעמדן של נשים יהודיות . השינוי הזה תרם הרבה להאצת תהליכי המודרניזציה בחיי המשפחה , ביחסים בין המגדרים ובהיקף הילודה , והוא מסייע בהבנתם . הוא גם שימש הכוח המניע של ההתקדמות במעמד החברתי המתבטאת בנתונים הכלכליים . רוב הנשים היהודיות שנולדו אחרי שנת 1960 הן בוגרות אוניברסיטה . ואילו ב1950– היו רוב הנשים הנשואות עקרות בית , או הועסקו בבתי חרושת או בעסקים משפחתיים קטנים . בשנת , 2001 על פי מפקד התושבים , הועסקו 40 % מכלל הנשים שעבדו לפרנסתן במשרות ניהול או במקצועות החופשיים . אין ספק שהשינוי שהתחולל בתפקידים שמילאו הנשים בחברה הבריטית התרחש רובו בשל אילוצים כלכליים , ובייחוד הצורך למצוא מקורות הכנסה מחוץ לבית , אך מקורו גם בחיפוש הגשמה עצמית . בימינו כבר אין מטילים ספק במטרות האלה . המסורת היהודית השמרנית הקפידה על חלוקת תפקידים ברורה בין המגדרים גם בתחום החברתי וגם בדתי . לפיה , חובותיה העיקריות של האישה הן להינשא ולהביא לעולם צאצאים . בתחומי הבית היא אמנם שלטת , אבל אין לה שום תפקיד בבית הכנסת . צפוי אפוא שקהילות אורתודוקסיות ייתנו תמיכה רבה יותר לחלוקת התפקידים המסורתית בין המגדרים , ועם זאת , בסקר שנערך ב , 1995– רק 36 % מן הנשאלים האורתודוקסים הסכימו במידה כלשהי עם האמירה : " עבודה – זה בסדר , אבל מה שבאמת רוב הנשים רוצות הוא בית וילדים . " ואולם היחס הזה והמציאות של השוויון המגדרי כרוכים במחיר מסוים המתבטא בחיי המשפחה וההור 1 ת , ולכן יש מי שמנסים להחזיר את הגלגל אחורה . ואכן , לקהילה החרדית , שבה 30 , 000 נפש , אופייניים שיעורי ילודה גבוהים , משפחות מרובות ילדים וחתך גילים צעיר . עקב כך זוהי אוכלוסייה ענייה המתגוררת בעיקר במרכזי הערים . חלק מהגידול באוכלוסייה החרדית בא על חשבון ירידת קרנה של האורתודוקסיות המתונה , שהתרחשה בעקבות החיפוש של צעירים בעלי נטייה דתית אחר סגנון חיים שיספק את צורכיהם הרוחניים . הריבוי הלא פוסק במספר הבוחרים בסגנון חיים חרדי או אורתודוקסי אחר עורר בין יהודי בריטניה ויכוח בסוגיות של מגמות בתרבות , ובייחוד בשאלה האם הקהילה עוברת תהליך של תחייה רוחנית או של שקיעה תרבותית . יותר ממחצית מגדירים עצמם חילונים חרף הפופולריות שסגנון החיים האורתודוקסי זכה לה בלא ספק בשני העשורים האחרונים של המאה , מתרחשים תהליכים חברתיים ותרבותיים אחרים המשפיעים על החיים המאורגנים של יהודי בריטניה . רוב ( 70 % ) יהודי בריטניה הבוגרים משתייכים לבית כנסת או שאחד מבני ביתם משתייך אליו . אבל אף ש 75 % – משתייכים לבתי כנסת אורתודוקסיים , מגדירים יותר ממחצית יהודי בריטניה את השקפת עולמם האישית "חילונית" או "חילונית במידה מסוימת . " לגבי כמה מהמשקיפים ברורה "אורתודוקסיות נומינלית" זו מאליה ; אחדים מופתעים ממנה ; אחרים מוטרדים . בתי הכנסת בבריטניה מתפקדים למעשה כ"חברה קדישא . " מכיוון שבבריטניה לא קיימת תעשיית לוויות מסחרית כמו בצפון אמריקה , יש לבתי הכנסת מונופול על בתי הקברות היהודיים . אפשר לומר בפשטות כי כדי שאדם יוכל להיקבר לצד אבותיו ויקיריו עליו להשתייך לבית כנסת , ויש כאן אמצעי של גיוס חברים , שהזמן הוכיח את יעילותו . זה , והרצון העז לקיים טקסי קבורה יהודיים , מסבירים יחד את השיעורים הגבוהים , על פי כל אמות המידה הבינלאומיות , של ההשתייכות לקהילה דתית . יחד עם זאת יש עדות נרחבת , המסתמכת על הסתכלות ועל מחקרים , שלפיה רבים שאינם רואים בקהילותיהם , ברבניהם ובטקסים הדתיים שהם משתתפים בהם מקור השראה , ממשיכים בכל זאת לייחס אמינות ולגיטימיות מן המעלה הראשונה לחיים הדתיים בבתי הכנסת .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help