sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

שכללה גם נציגים בולטים של הקהילה היהודית , ונודעה לה השפעה בקידום גישה פלורליסטית יותר . וכך צמחה בתחילת שנות ה70– אותה מדיניות של "רב–תרבותיות אוסטרלית" ונתנה לגיטימציה מוסרית וחומרית נוספת לעניינים שנדונו בקהילה היהודית , שבראשה עמדו עתה מנהיגים מבין קבוצת המהגרים שבאה לאוסטרליה לאחר מלחמת העולם השנייה . אף שמאז 1945 גדלו באורח ניכר מספרן והיקפן של הקהילות הדתיות היהודיות , ראוי לציין תופעה שמשמעותה רבה יותר , והיא שבמהלך מחצית המאה האחרונה השתרשו בקהילה היהודית האוסטרלית כמעט כל ההיבטים והגוונים ה"חילוניים" של החיים היהודיים שלאחר תקופת ההשכלה . לשם דוגמה , בין המהגרים שהגיעו אחרי המלחמה היה חלק ניכר לדוברי יידיש והם תמכו בכמה ארגוני נוער ומבוגרים הקשורים ל"בונד" ומזוהים עם גישתו ה"תרבותית / סוציאליסטית" לזהות היהודית . לבד מעידוד יצירת יידיש ענפה למדי בתחומי הספרות , העיתונאות והתיאטרון , היתה לכך גם תוצאה חשובה ארוכת טווח משהוקמה בשנת 1975 מכללת " שלום עליכם , " בית ספר ללימודי בוקר בשפת היידיש בעיר מלבורן . זה מקרוב , במפקד התושבים של שנת , 1991 ציינו קרוב ל 10 , 000– איש שבביתם מדברים "מעט יידיש . " עד מהרה צמחו גם ארגונים הקשורים לכל גוון של הפוליטיקה הציונית , ופעולתם המסורה של ציונים למען מדינת ישראל החדשה הכריעה את המגמות האנטי–ציוניות שרווחו בקרב האנגלו–אוסטרלים , שנמנו עם פלגי ה"רפורמים" וה"בונדיסטים" שבין יהודי אוסטרליה . מלחמת ששת הימים ב1967– שמה קץ לשרידיה האחרונים של ההתנגדות לציונות בתוך הקהילה , ומאז קיימת תמיכה כמעט גורפת בישראל בקרב הזרם המרכזי של יהדות אוסטרליה . אף שקיימות באוסטרליה קבוצות יהודים בעלי השקפות ביקורתיות על ישראל ועל המפעל הציוני , הרי ניתן לומר ככלל שקיים קשר הדוק בין יהודים שגדלו באוסטרליה , בייחוד בקרב אלה שפקדו בתי ספר ללימודי בוקר , לבין זיקה חיובית חזקה לישראל . התנועה להקמת בתי הספר היהודיים ללימודי בוקר באוסטרליה היתה בעיקרה יוזמה של קבוצת המהגרים שבאה לאחר מלחמת העולם השנייה . היהודים האלה אימצו את דפוס הלימודים גם על פי ניסיונם במערכות חינוכיות יהודיות נפרדות באירופה וגם על פי החלופות לחינוך הממלכתי הכללי שהיו קיימות כבר באוסטרליה – בתי הספר של הכנסיות הפרוטסטנטיות הגובים מתלמידיהם שכר לימוד ומערכת החינוך הקתולית הנתמכת בידי הכנסייה . בית הספר היהודי הראשון ללימודי בוקר , מכללת "הר–הצופים , " נפתח במלבורן בשנת . 1949 עד שנות ה90– כבר היו 18 בתי ספר כאלה , וכמעט שלושה רבעים מכל הילדים היהודיים במלבורן ומחציתם של אלה שבסידני התחנכו לפחות במקצת משנותיהם בבתי הספר היסודיים והעל–יסודיים בסביבה כזו . כפי שאירע תמיד בכל מקום שבו אימצו יהודים את יתרונות המודרניות , ייחסו יהודי אוסטרליה ערך רב לחינוך חילוני מקיף לילדיהם , ולשימוש בהזדמנויות נוספות שעמדו לרשותם להשלמת השכלה על–תיכונית , הפותחת להם דרך למקצועות נכבדים יותר . זמינותם של בתי הספר היהודיים ללימודי בוקר , שעסקו גם בחיזוקה של הזהות היהודית , אך סיפקו גם סביבה לימודית מועילה מבחינת סיכוייהם של תלמידיהם להתקבל לחוגים המבוקשים בחינוך הגבוה , מילאה תפקיד חשוב במשיכת סטודנטים ממגוון רחב של סביבות משפחתיות יהודיות חילוניות . על פי נתוני מפקד תושבים מן התקופה האחרונה , היה מספר הגברים היהודיים שרכשו תארים גבוהים מתואר "בוגר אוניברסיטה" "גבוה פי שלושה וחצי לערך , " ומספר הנשים היהודיות שרכשו תארים אלה "גבוה פי שלושה" ממספריהם בכלל אוכלוסיית אוסטרליה . יהודים מיוצגים היטב במקצועות החופשיים ; בעולם העסקים , הכספים והניהול ; בתקשורת , בחינוך , במוסדות האקדמיים ובכל הדרגים של הפקידות הממשלתית ; במפלגות הפוליטיות העיקריות ; וכן בתפקידים נבחרים בשלטון המקומי , ובמישור המחוזי והפדרלי . להוציא התנסות מעטה באנטישמיות וקצת מכשולים , שעמדו – אם עמדו – בדרכם לקידומם הכלכלי , הרי עד שנות ה80– וה90– הראו רוב יהודי אוסטרליה מידה גבוהה של התערות בתרבות הכללית . לכולם כמעט משמשת כיום האנגלית שפת תקשורת עיקרית . ( עדיין ניתן להיתקל ביידיש , אך היא משמשת שפה משותפת רק לדור המזדקן של מלחמת העולם השנייה , ואילו רוסית מדברים בעיקר המהגרים החדשים מברית המועצות לשעבר ( . וחשוב יותר , רוב יהודי אוסטרליה נוטלים חלק , גם בדרך פעילה וגם כצופים / צרכנים , במלוא קשת הפעילויות בתחומי הספורט , האמנות , המוזיקה והתרבות בכללה . דוגמה לרמת האינטגרציה שלהם בזרם המרכזי הפופולרי היא הרב יוסף גוטניק , חסיד חב"ד ואיש עסקים עשיר , שנעשה לנשיא מועדון הכדורגל של מלבורן ( מוסד שהיה מזוהה תקופה ארוכה כמעוז הממסד ה"ואספי" של הפרוטסטנטים האנגלוסקסים הלבנים . ( כשהוא מופיע מדי פעם בפעם בתוכניות ספורט בטלוויזיה ועל ראשו כיפה מקושטת בצבעי המועדון , גורר הדבר הערות וויכוחים בחוגים יהודיים ( בעיקר אורתודוקסיים , ( יותר מאשר בקרב הציבור הרחב יותר של חובבי הכדורגל . אולי לא מפתיע שרוב היהודים , אך בעיקר אלה שנולדו באוסטרליה או באו אליה בילדותם , חשים עצמם בדרך כלל מקובלים ונינוחים ב"זרם המרכזי" של החברה האוסטרלית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help