sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

ביטויים של אנטישמיות כמוסה להגביל את התקדמותם . לא מפתיע שהיהודים מגיעים להישגים השכלתיים גבוהים יותר מכל קבוצה אתנית או דתית אחרת בקנדה . בשנת 1991 היה ל 55 % – מן הגברים ול 50 % – מן הנשים , בקרב הצעירים היהודיים בני , 34-25 לפחות תואר ראשון ; השיעור הקנדי התואם עמד באותה שנה על 16 % גם בקרב הגברים וגם בקרב הנשים . בכל עיר קנדית מורות הסטטיסטיקות שיהודים מיוצגים באחוז העולה על חלקם באוכלוסייה בתחומי הרפואה , המשפטים והחשבונאות , וגם במקצועות של שירות לציבור כגון הוראה ועבודה סוציאלית . פוריותם של היהודים הקנדיים נמוכה הרבה מזו של הקנדים הלא–יהודים , חרף העובדה שפחות נשים יהודיות הן חשוכות ילדים , ושיעור הגברים והנשים היהודיים הנישאים גבוה יותר . נתוני המצב המשפחתי במפקד התושבים של 1991 מראים , שהסבירות לגירושים או לפירוד בקרב היהודים הקנדיים נמוכה יותר מאשר בקרב הקנדים הלא–יהודים ובקרב יהודי ארצות הברית . כמו כן שכיחותם של ילדים הנולדים מחוץ לנישואים , של חיים משותפים בלא נישואים ושל משפחות חד–הוריות נמוכה יותר בקרב יהודים . העיר ונקובר נוטה להיות אופנתית יותר בתחומים האלה , מונטריאול וטורונטו – שמרניות יותר . אך אתגרי המודרנה נכנסו אל חיי המשפחה היהודית , בעיקר באמצעות הפמיניזם היהודי , בהשפעתו על חיי הדת . יש כעשר רבניות פעילות בקנדה , באופן יחסי הרבה פחות מאשר בארצות הברית . חגיגות הבת מצווה הולכות ומתרבות בקרב היהודים שאינם אורתודוקסים , ובקרב האורתודוקסים מופיעים טקסים חדשים , כגון נשיאת דברי תורה מפי נשים בשעת קידוש . בראש הקונגרס היהודי הקנדי כבר עמדו שתי נשיאות , ובמוסדות הפדרציה היהודית בולטות נשים יותר מבכל זמן . יש נכונות רבה יותר לקבל את תופעת היהודים ההומוסקסואלים , אך היחס כלפיהם עדיין שונה במגזרים הדתיים השונים . האוכלוסייה היהודית המבוגרת משלמת את מחיר דעיכתן של המשפחות הרב–דוריות . כיום נמוכה בקנדה הסבירות שיהודים בגילים מתקדמים יתגוררו עם ילדיהם הבוגרים . שיעורי הנישואים המעורבים בקנדה הולכים וגדלים , ובתחילת המאה ה21– הם הגיעו , בקרב היחידים היהודיים , לכדי . 30 % השיעורים האלה נמוכים מאלה הקיימים בקבוצות מיעוטים אחרות בקנדה ומאלה הקיימים בקרב יהודי ארצות הברית . הם גבוהים יותר במערב קנדה , ונמוכים יותר בטורונטו ובמונטריאול . התופעה קיימת ברוב המשפחות הקנדיות הלא–אורתודוקסיות וגם במשפחות אורתודוקסיות רבות . סביר להניח , שיהודים מדור שלישי או רביעי או ממשפחות דתיות פחות , נוטים יותר להינשא לבני דתות אחרות . יחד עם זאת , על פי הסקרים , רוב יהודי קנדה יציבים בעמדתם נגד נישואי תערובת . בנושא הזה חולקים היהודים בבירור על דעת הקהל הקנדית , התומכת בתוקף בנישואי תערובת בין פרוטסטנטים , קתולים ויהודים , ובין קבוצות אתניות או גזעיות שונות . הטלת קלון בנישואי תערובת כבר אינה מועילה בחוגים שאינם אורתודוקסיים . הבסיס של חיי הקהילה היהודית–הקנדית הוא איתן . בהמדריך היהודי של מונטריאול לשנת 2000 מוזכרים יותר מ100– מרכזים קהילתיים יהודיים , לבד מבתי כנסת ובתי ספר . מדריך השירותים הקהילתיים היהודי של טורונטו רבתי הוא סיכום מדהים של חיים קהילתיים מאורגנים . זוהי רשימה מוערת ובה ארבעה עמודים על מרכזים קהילתיים יהודיים , שישה–עשר עמודים של שירותים חינוכיים ובתי ספר , שניםעשר עמודים של ארגונים הקשורים לישראל או לציונות , ושלושים עמודים המוקדשים ל"חיי קהילה מאורגנים . " יש כאן סתירה מרתקת : בעוד שהזהות היהודית של פרטים נתונה לסכנה של ההתבוללות ונישואי התערובת , משגשגים הארגונים הקהילתיים היהודיים . היהודים הקנדיים מרוכזים באזורי מגורים משותפים יותר מכל קבוצת מיעוטים אחרת בערים הקנדיות . אך השכונות היהודיות עצמן אינן זהות זו לזו . בטורונטו ובמונטריאול יש בערים הגדולות , מונטריאול וטורונטו , נמצאים מאות מרכזים קהילתיים מאורגנים , ובהם רבים הקשורים לישראל ולציונות . בתמונה : טקס שבועת אמונים למדינת ישראל בבית הספר היהודי במונטריאול , 1959

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help