sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

יהודי קנדה – סיפור הצלחה יחסי מורטון ויינפלד קנדה ידועה בזכות המדיניות והרטוריקה הרב–תרבותית שלה , והיהודים הקנדיים הם רב–תרבותיים במובהק . הם נוטלים חלק בפעילות החברתית על כל רבדיה , ובהשוואה לעמיתיהם בארצות הברית הם שומרים יותר על התרבות והזהות היהודיות . קנדה לא רק מתגדרת בגיוון אתני במדיניותה וברטוריקה שלה , אלא גם אין בה הפרדה רשמית בין הדת למדינה ; שלא כבאמריקה , יכולים בתי ספר יהודיים ברוב מחוזותיה להיעזר במימון ממשלתי . וכך הקלה המחויבות הקנדית למדיניות רבתרבותית על היהודים הקנדיים את הסינתזה בין המסורת למודרניזם . הם נחלו הצלחה הן בשימור התרבות היהודית והן בהתערות נרחבת בתרבות הקנדית , והם חשים בנוח עם הסתירה בין השניים . ואכן , ניתן לטעון כי , באופן פרדוקסלי , אינטגרציה מוצלחת בחברה הקנדית מגדילה את הסיכויים להמשכיותה של התרבות היהודית . סקירה סוציו–דמוגרפית וקהילתית אף על פי שהקהילה היהודית הראשונה בקנדה נוסדה עוד במאה ה , 18– החלו מהגרים יהודיים להגיע לקנדה במספר רב רק בסוף המאה ה . 19– ההגירה ההמונית הזאת הגיעה בעיקר ממזרח אירופה , והחוויה היהודית–הקנדית לא הוטבעה בחותם הגרמני / רפורמי כדוגמת ההגירה לארצות הברית . ההגירה נמשכה גם בתקופה שלאחר , 1945 וכללה מספר רב של ניצולי שואה , של יהודים פרנקופוניים ממוצא ספרדי שהגיעו מצפון אפריקה ( בעיקר ממרוקו , ( של יוצאי רוסיה , ישראלים , דרום–אפריקנים ואחרים . במפקד התושבים של שנת 2001 אפשר לזהות כ 370 , 000– יהודים , לעומת 356 , 000 יהודים בערך במפקד . 1991 ( יהודים מוגדרים במפקדים האלה מי שדתם יהודית , וכן מי שמוצאם האתני יהודי אך אינם טוענים להשתייכות דתית כלשהי . ( בקנדה , בהשוואה לארצות הברית , יש יחסית פחות יהודים חילוניים , יותר מתגיירים ופחות לא–יהודים ממוצא אתני יהודי . כ 30 % – מהיהודים הקנדיים נולדו מחוצה לה , אחוז גבוה בהרבה מהאומדן המקביל , של , 10 % בקרב יהודי ארצות הברית . היהודים הקנדיים חשים קרבה לשורשיהם ב"המולדת הישנה . " המאפיינים הדמוגרפיים האלה מסייעים להסביר מדוע היהודים הקנדיים אתניים יותר , ויהודיים יותר , כלומר , מעורים יותר בתרבות היהודית , בקיאים יותר ביידיש ובעברית , מעורבים יותר בחיי הקהילה היהודית , אחוז נישואי התערובת בקרבם נמוך יותר והם שומרים על מצוות הדת יותר מעמיתיהם בארצות הברית . יהודים ומהגרים אחרים יצרו בכל עיר שאליה הגיעו אווירה קוסמופוליטית , שאין למצוא כמותה בערים שרוב תושביהן קנדים ממוצא בריטי או צרפתי . טורונטו ומונטריאול הן מרכזי האוכלוסייה הדומיננטיים – ובשנת 1991 היו בהן 162 , 605 ו 101 , 210– יהודים בהתאמה . אין מקבילה קנדית לניו יורק , הרוחשת יהודים . אך במובנים רבים היהודים בטורונטו ובמונטריאול הבריטית קובעים את הטון , בעסקים , במקצועות החופשיים , במוסדות להשכלה גבוהה , בתקשורת ובתרבות . יהודי קנדה מזדקנים . ב1991– היו בני 65 ומעלה יותר מ 17 . 3 % – מהאוכלוסייה היהודית בקנדה , בהשוואה ל 10 . 8 % – בלבד מהאוכלוסייה הכללית . מונטריאול 1 ויניפג היו הערים ה"זקנות" ביותר , בגלל ההגירה הניכרת של תושבים מתוכן . יהודי קנדה הם ככלל אמידים , דבר המקנה בסיס לחיים קהילתיים ותרבותיים עשירים . לא רק שההכנסה הממוצעת של יהודי קנדה גבוהה מזו של כל קבוצה אתנית או דתית אחרת , אלא שכיום מיוצגים יהודים גם באליטות הכלכליות העשירות והחזקות ביותר במדינה . ההצלחה הכלכלית של היהודים בטורונטו ובמונטריאול מתגלית לא רק במגזרים הכלכליים המרכזיים , אלא גם בכלכלת המובלעת היהודית . התמורה הכלכלית הזאת מעידה על הפתיחות הגוברת והולכת בחברה הקנדית . אך עדיין קל ליהודי קנדה לצבור הון אישי יותר מאשר לעמוד בראש תאגיד כלכלי גדול , שבו עשויים חברתי . תוכנית רדיו ושמה "מחוץ לתחום המושב" מציעה ליהודים פרוגרסיביים נקודות מבט במגוון רחב של נושאים קהילתיים וארציים . אבל בעוד רבים נהנים מתחושת השחרור שבה חדורה היהודיות הפוסט–מודרנית , תוהים אחרים אם העמידה הזאת על העיצוב העצמי לא תביא באורח בלתי נמנע לאיבודה של יציבות כלשהי בקהילה היהודית . אם אין לזהות היהודית צורך לא בקשרי משפחה , לא במוצא משותף , לא באמונה דתית ולא במורשת תרבותית כלשהי , אם כל איש ואישה יוכלו לבחור אם להיות ( או לא להיות ) יהודים , מה בסופו של דבר יגדיר אדם יהודי ? הדיון החורג מתחומי השאלה הפוסט–מודרנית האולטימטיבית מנסה לגלות הגדרה לזהות היהודית שתעקוף את הריק של היחסיות , שתמקם את התחושה היציבה של היהודיות בתוך עצם האי יציבות של הפוסט–מודרניזם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help