sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

עשויה לנגן את גרסתה שלה ל " הבה נגילה , " היא תעשה זאת בקריצה אירונית ותעבור לקטע כלייזמרי מעורב של הגל החדש או לגרסת יידיש של שיר של אירווינג ברלין . בדומה לכך חתונות הומוסקסואליות , או מעורבות , מציגות זה מול זה מנהג מסורתי וערכים פלורליסטיים דמוקרטיים , ובעת ובעונה אחת הן מאמצות את המסורת המתכחשת להן ומותחות עליה ביקורת . בשנים האחרונות החלו מבקרים שונים לראות בתלמוד דוגמה מובהקת של טקסט ספרותי שעבר "דקונסטרוקציה" – טקסט המוקיע את הנחותיו שלו עצמו . הפרשנויות המקיפות את קטעי הטקסט שעל גבי דף התלמוד מייצרות שיחה על אודות הטקסט שבתוך הטקסט וזו משקפת את תהליך הדקונסטרוקציה שבביקורת . אתרי אינטרנט , על התצוגה הלאליניארית שבהם ועל הקישורים הנעשים מתוך העמדה–שכנגד , מתוארים גם הם כטקסטים פוסט–מודרניים אידיאליים וכיסודות חיוניים לעיצוב יהודי עצמי . יהודים מכל רקע שהוא יכולים לקבל בקלות מן האינטרנט מושג על כל צורה של יהדות ושל טקסים יהודיים , או על טקסטים יהודיים , בתוך שהם הולכים בו בדרכם שלהם . כך הם יכולים לעצב בעצמם בשביל אירועי מחזור החיים שלהם טקסים וסמלים משלהם בעזרת האינטרנט ולבחור מתוכו שירים , מנהגים , מאכלים , טקסטים . הם יכולים להיעזר בו בקביעה באיזו מידה בחירתם הולמת את הרקע היהודי שלהם או את מערכת האמונות שלהם . הם יכולים למצוא בו שאלונים שמהם יוכלו ללמוד לא רק איזה זרם יהודי עשוי להיראות בעיניהם מושך יותר , כי אם גם כיצד בדתות אחרות מצויות השקפות מוסריות ורוחניות דומות . יהודים פוסט–מודרניים יצרו טווח רחב של אופציות לקיום קהילתי ולפולחן הדתי , מחוץ למבנה המסורתי של בתי הכנסת הממוסדים . יש אתר אינטרנט המכיל רשימה של יותר מ 2 , 100– מניינים אורתודוקסיים , בערים שונות בעולם . בעיר ניו יורק עצמה צצים בכל יום מניינים חדשים , המאפשרים גישה שונה אל התפילה . גם בערים אחרות כבר הוקמו מרכזים ליהודים " עליזים . " ובזמן שמניינים אלה מציעים מגוון גישות אישיות לפולחן הדתי , הם נוטים לחלוק ביניהם שני קווי היכר מרכזיים של היהודיות הפוסט–מודרנית : הם מתנגדים למבנים סמכותיים מרכזיים , ולפיכך העומדים בראשם אינם כלי–קודש מקצועיים , וכמעט כולם עומדים על קיומו של פולחן שוויוני . יהודים פוסט–מודרניים גם עומדים על כך שהרבנים יגלמו את הגיוון והעדכניות של הדור . ספר שולחן הקפה Rabbis : The Many Faces of Judaism ( רבנים : ריבוי הפנים של היהדות ) מכיל תמונות של רבנים קאובואים , רבנים הומוסקסואלים , רבנים רוכבים על אופנועים וגולשים על הגלים , נשים וגברים , קוריאנים–אמריקנים ואפריקנים–אמריקנים , רבנים ספרדיים ואשכנזיים . יהודים פוסט–מודרניים , כדורות של יהודים לפניהם , משלבים פעילות פוליטית עם פולחן דתי ועם חינוך , אבל הנושאים המעסיקים את הדור הנוכחי משקפים את השקפת העולם המיוחדת שלו . גוף הקרוי "הקואליציה של הסביבה והחיים היהודיים , " למשל , מחזיק אתר אינטרנט ובו נקודות מבט יהודיות רבות על הבריאות בעולם , הצעות בדבר הכללתם של נושאי הסביבה בחגים ובאירועי מחזור החיים היהודיים והזדמנויות להשתתף בפעילות הנוגעת להתחממות העולם . " שומרי הנשים היהודיות , " קבוצה של פעילות פמיניסטיות אנונימיות , עושה שימוש בטכניקות שאולות מקבוצות פעילים של האמנויות הפוסט–מודרניות כדוגמת "נשות הגרילה" כדי למחות על סקסיזם בקהילה היהודית , ובכללן מודעות בולטות בניו יורק טיימס שבהן נאמר , בראש השנה : "נשים / צעירות יהודיות , הטילו את האחריות על קהילותיכן . סקסיזם הוא חטא . " כתבי עת שונים מותחים ביקורת על עמדתם של המוסדות היהודיים בשאלות הנוגעות למדינת ישראל או קוראים להקמת קואליציה של יהודים ולא–יהודים לתמוך בצדק חגיגות פורים של הגל הפוסט-מודרניסטי החדש כוללות מסיבות פרועות הנערכות בבליל של סגנונות . בתמונה : סצנה מתוך ה"אסתרמינטור , " אופרת רוק המנסה לשבור כל טאבו , שהוצגה בסן-פרנסיסקו ב2003-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help