sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

פוסט–מודרניזם ויהודי צפון אמריקה אנדראה מוסט המודרנה היהודית , בייחוד בצפון אמריקה , נשתנתה לקראת סופה של המאה ה20– בהשפעתה של התנועה התרבותית , הפילוסופית והאסתטית של הפוסט–מודרניזם , שיצרה מגוון רחב של צורות התייחסות חדשות לזהות היהודית . שלא כמודרניזם , שהיה משמיע קינה על הפיצול שמביאים עמם החיים בגולה , מאמץ הפוסט–מודרניזם אל חיקו את הפיצול הזה . חיי הנדודים , שנראו בעבר כפגם ייחודי של החיים היהודיים , נתפסים עכשיו , בתרבות הגלובלית המשתנה והולכת , כחלק מן המצב האנושי . התנועה היהודית הפוסט–מודרניסטית היא , במובנים רבים , תנועה צפון–אמריקנית , וניתן לתארה בדרך הטובה ביותר באמצעות סיפור שיהודי אמריקה מספרים לעצמם , אף שהוא הולם גם את כל התפוצה הדוברת אנגלית , ובכמה מובנים גם את יהודי אמריקה הלטינית וצרפת . הסיפור מתחיל בשלהי המאה ה , 19– עם בוא הדור הראשון של המהגרים ממזרח אירופה . הרעיון ה"דורי" הוא כאן מבנה מלאכותי , והוא עוקב אחרי התפתחותה של משפחה יהודית מדומה , הידועה היטב מן הספרות , הקולונע והתיאטרון של צפון אמריקה . הסיפור הוא פישוט של ההטרוגניות המורכבת של הקהילה היהודית ההיסטורית של אמריקה . אבל יש לו תהודה אמיתית בין יהודי צפון אמריקה ונודעת לו השפעה רבה על היווצרותה של הזהות היהודית . הדור הראשון ( כך מספר הסיפור ) היה דור המהגרים . המוני העניים הנדכאים שברחו מרוסיה , מפולין ומהונגריה בראשית המאה ה20– חצו בתעוזתם את האוקיינוס האטלנטי ונלחמו את מלחמת הקיום בצד הדרומי–מזרחי של ניו יורק וברבעים היהודיים של פילדלפיה , בבוסטון , במונטריאול , בשיקגו ובכל המקומות האחרים . הם חיו בעולם החדש , אבל דיברו , היו לבושים , אכלו והתפללו כיהודי העולם הישן . על פי הנרטיב המיתי , זהו הדור הטרום–מודרני . הוא אותנטי , שלם עם עצמו , מסורתי . צאצאיו , בני הדור השני , התנערו מהמנהגים שהביאו הוריהם מן העולם הישן ואימצו להם בהתלהבות עצומה את סגנון החיים האמריקני המודרני , מתוך שהם דוחים מעליהם את היידיש , את היהדות האורתודוקסית , את שמותיהם היהודיים ואת המאכלים והבגדים וההרגלים הישנים . הדור השני החזיק מעמד בשנות המשבר הגדול , הצליח בעסקיו בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה , כבש לו מקום בקרב מעמדות הביניים , התבולל בתרבות האמריקנית ושלח את בניו ובנותיו לאוניברסיטאות היוקרתיות . אחדים מתוכו נישאו ללא–יהודים . אף שכמעט כולו עבר את שנות המלחמה בביטחון יחסי מפני הנאצים , חשו רבים מתוכו בנקודה זו אחרת של חייהם את השפעתה של האנטישמיות . ניתן לראות בדור השני הזה דור מודרני שאימץ את הטמיעה ואת התחושה של הזהות העצמית המפוצלת . הדור הזה האמין בהבטחה הגלומה באמריקה , האמין בנרטיב הגרנדיוזי של ארץ ההזדמנויות הלא מוגבלות , של הסתמכותו של האדם על עצמו , של החירות . בני הדור הזה אימצו להם גם נרטיבים סוחפים נוספים כדוגמת הציונות והסוציאליזם . הדור השלישי , דור נכדי המהגרים , השלים את לימודיו באוניברסיטאות , במימון הכספים שהרוויחו הוריו בעסקיהם , רכש תארים אקדמיים והגיע בקלות אל מעמד הביניים העליון . רבים יותר מתוכו נישאו ללא–יהודים והרחיקו את עצמם אף יותר מחיי הקהילה היהודית . מעטים בלבד חוו אנטישמיות גלויה , והרקע היהודי שלהם הציב רק מכשולים מעטים לפני מסלול התקדמותם החברתית והכלכלית . בשלהי שנות ה50– ובשנות ה60– היו לא מעטים בדור השלישי הזה שהחלו להרהר בריקנות שחשו בחייהם התרבותיים והרוחניים . תחילה פנו רבים לסגנונות חיים "אלטרנטיביים , " אבל לקראת סוף שנות ה70– החלו כמה מהם לחוש רגשי נוחם על אובדנו של העולם היהודי ה"אותנטי" של סביהם , העולם שהוריהם ( כך סברו ) דחו מעליהם בקלות ובשלמות . הם בחלו באחידות של חיי הוריהם בשכונות שמחוץ לעיר והשתוקקו לשוב אל ה"יידישקייט" של החיים בשכונות של דרום–מזרח מנהאטן . זה הדור שהביא לידי כך שכנר על הגג וספרו של אירווינג האו העולם של אבותינו נעשו לרבי מכר . בני הדור הזה גילו מחדש את המוזיקה של הכלייזמרים והחלו ללמוד ולזכור את שפת היידיש , יצאו לשוטט כתיירים בדרום–מזרח מנהאטן , שרטטו טבלאות יוחסין גניאלוגיות מורכבות לעקוב אחרי מוצא משפחותיהם אף לפני הגיען לשטעטל של מזרח אירופה ותרמו כסף להקמת המוזיאון של אליס איילנד . רבים חזרו בדרך זו או אחרת ליהדות , אחדים בהצטרפות לתנועה היהודית של התחייה מחדש , אחרים מתוך שיבה לאורתודוקסיה . את הדור בעל התודעה הזאת ניתן לתאר בקלות דור מודרניסטי שהתאכזב מהבטחותיהם של החיים האמריקניים ומן המודל של הטמיעה . הם מודרניסטים , לא פוסט–מודרניסטים , משום שהם מאמינים שפעם נתקיימה שלמות , שנתפרקה . כאמנים המודרניסטים של ראשית המאה ה20– הם עוסקים בפרויקט חברתי–אתנוגרפי של שחזור . ועם זאת הקשר ההדוק שלהם לציונות , לליברליות האמריקנית ולרעיון "הקהילה" היהודית מעיד על קיומה של אמונה שנשתיירה באיחוי הקרעים של המודרניות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help