sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

מדרכי הכניסה לאמריקה האמיתית , דרך שרק אחוז זעיר מיהודי אמריקה בחרו בה לפני . 1960 ואולם עד סוף המאה ה20– נפלו המחסומים שהפרידו בין יהודים לשאר האמריקנים . כעת יכולים יהודים ללמוד בכל אוניברסיטה שירצו , לבחור מקום מגורים או מקצוע בלי שדלתות ייטרקו בפניהם , ולהינשא לבני זוג שיבחרו . מבין היהודים שנישאו בסוף שנות ה , 80– קרוב למחצית נישאו ללאיהודים . בדרך כלל רואים בגידול של השיעור הזה סימן להתבוללות – לדחייה או להתנערות מכל קשר ליהודיות המתרחשת בהיעשותו של אדם לאמריקני . ואולם השיעור הגבוה של נישואי תערובת אינו משקף נהירה קולקטיבית לנטישת הזהות היהודית . לאמיתו של דבר גדל השיעור כי ליהודים יש חופש מגע עם בני אדם מרקע מגוון . מבחינתם של רוב היהודים החיים כיום באמריקה , הסיכוי לפגוש במישהו שאינו יהודי גדול כיום מכפי שהיה , נניח , ב , 1930– ועם העלייה הזאת בכמותן ובאיכותן של האינטראקציות בין יהודים לאמריקנים אחרים , יש גם עלייה במספר היהודים הנישאים בסופו של דבר לבני זוג שאינם יהודים . את העלייה החדה בשיעור של נישואי התערובת שהיתה בין 1960 ל1990– יש לראות לאו דווקא כהוכחה שיהודים מתנכרים ליהודיותם או דוחים אותה מעליהם , אלא כמשהו המשקף את השינויים במיקומם החברתי של היהודים באמריקה . מרבית היהודים האמריקניים אינם חשים היום שהם לכודים בין היותם יהודים להיותם אמריקנים . בעצם , סביר יותר שאדם יבחר לשמור על שם יהודי או לשוב אליו , או להודות בשורשים יהודיים , מאשר לנסות להשכיחם . בשנות ה30– היה יהודי יכול לנסות "לחצות את הגבול" ולהתקבל כ"לבן" פרוטסטנטי , ואילו שלושים שנה לאחר מכן יכול אדם פשוט לא להקדיש כל מחשבה למוצאו היהודי . אדם עשוי להיות יהודי מלידה או כנגזר מן הרקע שלו , אך אם אין רקע זה חלק מזהותו הפסיכולוגית , אין סיבה שיהיה לו כל משקל בקביעת גורלו . בשנות ה80– של המאה ה20– החלו יהודי אמריקה לחרוג אל מעבר לקטגוריות הישנות שבהן נהגו לתאר אותם בעבר . יש מעורבים יותר ומעורבים פחות ; השייכות הדתית נעשתה לאמצעי יעיל הרבה פחות למיונה של האוכלוסייה . מבחינתם של יהודים אמריקניים רבים , זהותם היהודית מושתתת הרבה פחות על דת או על אתניות או על שייכות לעם היהודי . תחת זאת היא מבוטאת במושגים בעלי משמעות אישית . המצב המבלבל הזה – של קבלת הציבור הרחב את היותו של אדם יהודי בצד המבוכה שחשים יהודים רבים בנוגע למשמעות של היותם יהודים – הוא העולם שבו חיים היום יהודי אמריקה . יהודים אמריקניים שנולדו לאחר מלחמת העולם השנייה גדלו בנסיבות שונות מאלה של הוריהם , שהיו , רובם , ילדי מהגרים , שנאבקו להיעשות אמריקנים בתקופה שהיהודים לא נחשבו אמריקנים לכל דבר . יהודים מודאגים כעת רק לעתים רחוקות שמא יבלטו יותר מדי , או יופלו לרעה בגלל שמם היהודי או חזותם היהודית . אך בה בעת הם בטוחים הרבה פחות בדבר המשמעות של היותם יהודים . הזהות היהודית האמריקנית שוב איננה מושג ליניארי הנמדד ב"יותר" או " פחות . " יש דרכים שונות להיות יהודי או להתייחס להיותך יהודי . יש יהודים מעורבים מאוד , אחרים קשורים בדרכים אחרות , יש מחפשים , יש החוקרים ונעשים בתוך כך מעורבים יותר , ויש שמעולם לא היו מעורבים ביותר . למרות השינויים הניכרים שמסביב העניין והדחף היהודי עומדים בעינם , ברוב המקרים , אך דפוסיהם אינם בהכרח ניתנים לזיהוי . מה שבולט יותר מכול , כשבוחנים את הזהות היהודית האמריקנית כיום , הוא ממדי המשמעות . לאחדים פירושה אדישות . אנשים שיהודיותם אינה מעוררת בהם אכפתיות אינם משמיעים בדרך כלל הצהרות עקרונות ( כפי שנהגו אולי אתיאיסטים אידיאולוגיים לפני המלחמה . ( הם פשוט אינם מוצאים בה דבר בשבילם . אך אפילו בקרב אלה המחויבים ליהדותם ומזדהים עמה מאוד , רווחת התנגדות לתפיסת יהודיותו של אדם כדבר נתון ותו לא . הרצון למצוא משמעות בלהיות יהודי מוליך אנשים בשבילים שונים – יש המקבלים עליהם אורח חיים מסורתי במסגרת קהילתית , אחרים מחפשים התכנסויות רוחניות וגישות אלטרנטיביות , אחרים פונים למוזיקה , להרצאות או לאמנות , ויש התורמים ביום כיפור בגדים לעניים . זהות יהודית באמריקה כבר אינה מוגדרת בלבדית באמצעות " קאנון " של מנהגים וטקסים דתיים . תחת זאת , המושג זהות יהודית הורחב והוא כולל כעת כל מה שיש לו משמעות אישית בעיני כל פרט . יתרה מזאת , החיבור הסובייקטיבי הפנימי ליהודיות מובא בחשבון בצד היישום ההתנהגותי של פעילויות יהודיות . כדי להבין את הגישה הזאת מבוססת–המשמעות , אפשר להשוותה לבר–סלטים . יש מבחר גדול של אמונות , סמלים , אסוציאציות , התנסויות ופעילויות העשוי להרכיב את יהודיותו של אדם – חלק מאלה יותר קונוונציונלי , מוכר וטיפוסי , ואילו חלק אחר כולל דברים יחידים במינם ומוזרויות . אלה הם מרכיבי בר–הסלטים הדמיוני . תוכן זהותו או תודעתו היהודית של אדם טמון באוסף הייחודי של המנות שליקט והניח בצלחתו . תמונת היהודי 1 ת הנרמזת כאן כבר איננה של נתון בלתי משתנה . אדם אינו יורש פשוט את היהודי 1 ת כחבילה קבועה ועומדת . לאמיתו של דבר הוא / היא עוסקים ביהודי 1 ת , וממזגים פוטנציאלית אלמנטים מתוכה אל תוך העצמי , באמצעות תהליך שאפשר שהוא אקלקטי וייחודי לכל פרט ופרט , גם אם מעצבים אותו חוויות ואירועים משותפים . ציון של האופייני

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help