sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

מגמות ושינויים בתפיסת הזהות היהודית בארצות הברית בת–עמי הורוביץ הניסיון להבין "זהות יהודית" באמריקה אינו עניין פשוט . חוקרי יהדות אמריקה משתמשים במושג בדרכים מגוונות . בעיני אחדים משמעותו עניינים הנוגעים ליהדות – דבקות באמונה ובאורח חיים . אחרים שמים דגש באתניות ובנאמנות קבוצתית , המתבטאות בערכים כגון חשיבות החינוך או ההישגים הכלכליים , או העדפות בתחום המזון . יש למושג גם השלכות פוליטיות : הזהות היהודית נתפסת כגורם משפיע על הצבעתם של אנשים בבחירות ועל הסוגיות המעסיקות אותם . וכך עשויה עמדתו של אדם בשאלת התפילה בבית ספר ציבורי , או בדבר תמיכתה של ארצות הברית בישראל , או בדבר הזכות לבצע הפלות , להיתפס כקשורה באורח כלשהו לזהותו היהודית . אבל , מעבר לשימושים האלה במושג הזה , שזור הדיון בזהות היהודית האמריקנית במקרים רבים בהתייחסות לחיים היהודיים באמריקה , ובתוך כך בשיפוט בנוגע לשאלה אם יהודי אמריקה מעורבים בחיים יהודיים או מחויבים להם במידה מספקת , שתבטיח את המשכיותם גם בעתיד . כאן ייעשה מאמץ לבחון את הזהות היהודית מכמה נקודות מבט , המשקפות את זוויות ההסתכלות השונות הרווחות בין העוסקים במחקר של יהודי אמריקה . בבסיסה של כל גישה עומדת שאלה ביקורתית אחרת , והבנתן של השאלות האלה היא אחד האמצעים להתמודד עם המורכבויות הקשורות במשמעותה ובמצבה של "זהות יהודית אמריקנית . " במהלך כל המאה ה20– היתה השאלה העיקרית הנוגעת לזהות היהודית האמריקנית , "עד כמה יהודי אמריקה יהודים " ? שאלה שביטאה שני היבטים של השתלבות המהגרים היהודיים באמריקה – שאיפתם להיעשות לאמריקנים ויחסיהם עם יהודי 1 תם . לבחינת השאלה הזאת השוו חוקרים בין תהליך האמריקניזציה של יהודים לזה של קבוצות אתניות אחרות . וכן השוו חוקרים אחרים , כשחקרו את מידת השמירה על היהודי 1 ת , בין דורות עוקבים של יהודים – מהגרים , ילדיהם ונכדיהם – בנוגע לרמת קיומו של אורח החיים היהודי שלהם . האם נעשו יהודים מחויבים יותר או פחות ליהודיותם , מעורבים יותר או פחות מבחינה דתית ? וכן הלאה . מאז שנות ה90– של המאה ה20– צצה ועלתה שאלה שונה לגמרי : "במה מתבטאת יהודיותם של יהודי אמריקה " ? השאלה הזאת , העולה מתוך מערך שונה של נסיבות חברתיות , עוסקת באופנים השונים שאנשים מתייחסים בהם ( אם בכלל ) לעצם היותם יהודים . שתי השאלות האלה יהיו מסגרת הדיון בזהות היהודית , אף שהן שונות עד מאוד זו מזו . השאלה הראשונה , עד כמה יהודי אמריקה יהודים ? מעידה על חרדה : האם הם יהודים מדי ( כלומר שונים מדי ) מכדי להיעשות אמריקנים , או שמא אינם יהודים דיים . בניגוד לזו , השאלה השנייה , החדשה יותר , במה מתבטאת יהודיותם של יהודי אמריקה ? מנוסחת ניסוח פתוח יותר ויש בה פחות מן השיפוטיות , והיא נשאלת ברוח חקרנית , ומאפשרת את קיומן של תשובות רבות . החרדה באשר ל"המשכיות היהודית" כבר אינה מגולמת בעצם השאלה . ואכן , ניכר בה ביטחון בדו–קיום של האמריקני 1 ת והיהודי 1 ת – שתי אלה אינן נתפסות עוד כמוציאות מכלל אפשרות זו את זו . עד כמה יהודי אמריקה יהודים ? גמר מלחמת העולם השנייה ב1945– יצר קו שבר מבחינת יהודי היבשת , ובה קבוצות קטנות של יהודים שותפים לדעה שביקשו אינטימיות וחדשנות שלא היו בנמצא בקהילות גדולות . היא עודדה התנסות מעשית בחוויות דתיות ורוחניות . היא חיפשה דרכים גם אל בעלי רקע דתי מוגבל וידע זעום במקורות היהדות . תנועת ה"חבורות , " שעמדותיה וגישותיה באו לידי ביטוי בהקטלוג היהודי , ספר עזר להתחדשות יהודית שהופיע באותו עשור , ושיקפו את החוויות וההתנסויות של "מחנה רמה" של התנועה הקונסרבטיבית , התחזקה במשך הזמן עם הצטרפותה של "תנועת ההתחדשות היהודית . " גם אין ספק שהיא הושפעה מן התחייה הדתית הכללית שהתרחשה באותה תקופה בארצות הברית – כמו שתמיד הושפעה היהדות מן החיים הדתיים הסובבים . תנועת התחדשות זו ( המאורגנת בזיקה רופפת ל"אלף , " הברית להתחדשות יהודית ) היא מאמץ לחיפוש משמעות דתית מחוץ לדגמים הממוסדים של היהדות ולמציאת מזיגה בין היהדות לבין מרכיבים של דתות אחרות . אף שהחלה כסוג של תנועה ניאו–חסידית , "ההתחדשות היהודית" היא היום לאין ערוך רבת–פנים יותר . היא מגדירה את עצמה מבקשת " להביא יצירתיות , רלוונטיות , שמחה ומודעות כול–כוללת לפעילות הרוחנית" כאמצעי ל"השגת איזון ושלמות , " כנאמר באתר האינטרנט של "אלף . " כאשר בוחנים את אופייה הדתי של היהדות האמריקנית בשנים שלאחר , 1945 אי אפשר שלא להתרשם מיכולתה של הדת עתיקת היומין לקיים את עצמה ולהתחדש , גם בתקופה שבה נדמה כי הרוב זונח את מעורבותו הפעילה בה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help