sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

ויהודיות המגלים עניין בדתם יכולים כיום לשוטט בנקל במאגרי הספרות היהודית , בשפת המקור ולעתים קרובות גם בתרגום , במקומות ובדרכים שלא עמדו לרשותם בעבר . הם יכולים ללמוד אצל רבנים גברים או נשים ; הם יכולים להתעמק בתרבות היהודית ביחידות או בחוגי לימוד , באינטרנט , באמצעות קלטות או בטלפון . סתם יהודי מפשוטי–עם יכול היום להחזיק בספרייה יהודית המשתווה בהיקפה לזו שעמדה לרשות הישיבה המכובדת ביותר לפני מאה שנים . בכל הזרמים יש רבים הבוחרים בפעילות בתחומים יהודיים ומשתדלים לשלב מרכיבי מסורת וידע יהודיים באוצר המילים ובאורח החיים שלהם . הזרמים העיקריים ביהדות – רפורמים , קונסרבטיבים ואורתודוקסים – רואים כולם בבית הספר של יום , שיש בו לימודי יהדות מלאים לצד לימודים חילוניים , את הדגם האידיאלי . המכשירים העיקריים לחינוך דתי יהודי בקהילות הרפורמיות הם "האגודה הרפורמית המתקדמת ללימודים כול–יהודיים" " ) פרדס . ( " בקרב הקונסרבטיבים המכשיר החינוכי העיקרי הוא רשת לימודי הבוקר של סלומון שכטר . האורתודוקסים פועלים באמצעות רשת "תורה ומסורה" ומספר רב של בתי ספר עצמאיים . רוב צעירי האורתודוקסים לומדים בבתי ספר של יום כאלה , ואילו בתנועות האחרות קיים רק מיעוט המבקש לנצל את הערוץ החינוכי הזה , אבל גם הוא גדל והולך . שלא כישיבות , נותנים בתי ספר אלה הזדמנות לימוד שווה לשני המינים . נשים נכנסות לתחומי הדת עד הזמן האחרון הוגבל הביטוי הדתי הציבורי של היהדות לגברים בלבד . לא זו בלבד שרק הם הוסמכו לרבנות , ולשמש בעלי–תפילה ומורים להוראת הדת , אלא שהם היו מנהיגי הקהילות הדתיות , והיחידים שציפו מהם לעסוק בלימוד התורה . במהלך התקופה האחרונה נכנסות נשים רבות יותר ויותר לתחומים האלה . בבתי הספר הרבניים של הרפורמים , הקונסרבטיבים והרקונסטרוקציוניסטים מגיע שיעור הנשים ל 50 % – בקירוב . נשים הן רוב בבתי ספר להוראת חזנות של התנועות האלה ( בכמה מהם אף רוב מכריע . ( פירוש הדבר כי , למעט אצל האורתודוקסים ( שהם כ 10 % – מן היהדות האמריקנית , ( סביר להניח כי בשנים הקרובות יהיו החיים הדתיים של רוב יהודי ארצות הברית מודרכים בידי נשים . בקרב יהודים שאינם נושאים משרות דתיות מופקד בשחר המאה ה21– הביטוי הדתי הציבורי ברוב המקרים בידיהן של נשים – שאינן משמשות רק קוראות בתורה , אלא הן אף לא אחת עיקר מתפללי בתי הכנסת או לומדי השיעורים למבוגרים . אפילו בקרב האורתודוקסים המודרניים ממלאות הנשים תפקיד פעיל לאין ערוך יותר מזה של הגברים בחיי הדת הציבוריים , הן בהשתתפותן בתפילות בבתי הכנסת הרגילים והן בקבוצות התפילה המיוחדות לנשים המצויות בכל מקום . ובקבוצות ההתחדשות היהודית הליברליות ( ובאופן הבולט ביותר בארגון " פנאי , ( " שאליהן מצטרפים המחפשים חוויות רוחניות עמוקות יותר , מעבר לאלו המצויות במסורת היהודית , הנשים הן רוב ברור . ולבסוף , במחקר האינטלקטואלי של הדת משתתפות נשים לא פחות מגברים , וכבר עלה בידן לכפות הערכה יסודית מחדש של הטיות המגדר במסורת ובתיאולוגיה היהודיות . חיפוש הרוחניות נעשה לעניין שחשיבותו גדלה מאז שנות ה , 80– לפחות בקרב יהודים אמריקניים המחויבים לערכי הדת . חלק מזה הוא ללא ספק תוצר של התפתחויות דתיות כגון תנועת ה"חבורות" של שנות ה , 70– ששמו דגש בערכי השיתוף והצמיחה הדתית בלי לקבל עליהן מחויבות אורתודוקסית . תנועה זו צמחה מתוך תרבות הנגד בהשפעתן של תנועות פוליטיות פרוגרסיביות שרווחו בקרב צעירים יהודיים . היא החלה בחוף המזרחי של ארצות הברית והתפשטה ברחבי הביטוי הדתי עובר בהדרגה גם לידי נשים . בתמונה משנת : 1984 הרבה דבורה זיכר מסקרסדייל שבניו-יורק נושאת בידיה את ספר התורה לפני החזרתו לארון הקודש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help