sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

מתורתו ש"חזרו בתשובה" היה מועט יחסית ( קרוב לוודאי פחות מ 2 % – מיהודי צפון אמריקה , ( הרי עצם קיום תופעה שכזו בתקופה שבה נראתה החילוניות כשלטת , נחשב אות לתחייה דתית . בין חסידי ליובביץ' היו שראו בו עצמו ( גם לאחר מותו ) את המשיח , ואילו אחרים בתוכם הסתפקו בכך שראו בו רק את מבשרה של הגאולה הממשמשת ובאה . חרף כל הסימנים האלה של תחיית האורתודוקסיה הדתית בין יהודים ( שמקצתם חפפו מגמות דומות בקרב נוצרים באמריקה , ( היו חמישים השנים האחרונות תקופה שבה פנו יהודים אמריקניים רבים – אולי אף רובם – לביטויים חילוניים של היהדות . נטייתם של יהודים , בייחוד ילידי הרבע האחרון של המאה ה , 20– לזהות את יהודיותם כסוג של יהדות תרבותית , תופסת תאוצה רבה , והמושג להיות "יהודי טוב" מוגדר ברוב המקרים במונחים מוסריים , ולא בשמירת מצוות ובאורח חיים דתי . הנטייה הרווחת כעת בין יהודים באמריקה היא להגדיר את עצמם במונחים תרבותיים ואף אתניים – יותר כעניין של מורשת מאשר כמתכון להתנהגות ביומיום . שיעור היהודים המקפידים על שמירת השבת או שומרים על הכשרות גם בבית וגם מחוצה לו , ירד עד כדי . 10 % גדול מהם מספר האוכלים מזון המוכן ב"סגנון כשר , " ואילו הרוב המכריע חוגגים למען הילדים חגים כחנוכה , עורכים סדר פסח ומשתתפים בתפילות הימים הנוראים . חלק ניכר מהביטויים הדתיים של יהודי אמריקה סובבים סביב הילדים ועיקר עניינם בעריכת היכרות לדור הבא עם מנהגים יהודיים , ולא בחיים דתיים למען המבוגרים . בכמה מהחוגים האורתודוקסיים , בעיקר בקרב הצעירים חניכי ישיבות באמריקה ובישראל , רווחת ברבע האחרון של המאה ה20– תרבות דתית מעין פונדמנטליסטית . יש כאן במידה רבה מרד נגד הלחצים למען מודרניזציה וחילון . אמנם רוב הצעירים היהודיים באמריקה אינם נוהים אחר סוג זה של יהדות – והם נוטים להיות פחות דתיים מהוריהם – אבל האירוניה היא שבקרב האורתודוקסים נוטים הצעירים להיות קיצוניים יותר מהוריהם . יש כאן דפוס של התפצלות בקרב הדור הצעיר של יהודי אמריקה – הרוב המכריע נוטה למחויבות דתית מצומצמת יותר , אבל מיעוט עיקש מקצין את עמדותיו ואמונותיו ואת אורח החיים הדתי שלו . נוכח המשיכה שחשים מרבית הצעירים היהודיים באמריקה ליהדות חילונית ותרבותית ונטייתם של צעירי האורתודוקסים להקצין את עמדותיהם , קשה יותר ויותר להחזיק בעמדות מרכזיות ומספר הנוקטים אותן מתכווץ והולך . התופעה הזאת ניכרת בכל הזרמים הדתיים . יתר על כן , רובם המכריע של יהודי אמריקה זוכה רק לחינוך יהודי מצומצם ביותר ורבים מתוכם נותרים בורים גמורים בעניינים יהודיים . רוב היהודים אינם מסוגלים לקרוא את המורשת הדתית היהודית בשפות המקור , עברית וארמית , והם נזקקים לתרגומים לאנגלית . החינוך הדתי היהודי , במקום שהוא קיים , מוגבל בגיל בית הספר היסודי לכמה שעות בשבוע והוא מסתיים בדרך כלל אחרי חגיגת הבר או הבת מצווה . עקב כך רואים רוב היהודים את היהדות מבעד לפריזמה של ניסיון ילדותם וברמת התובנה שהיתה להם אז . לא אחת הם מגלים בקיאות רבה בדת המארחת יותר מאשר בדת היהודית . ואולם , יחד עם זאת , אותם יהודים אמריקניים מכל זרם שהוא הבוחרים לתת לעצמם או לילדיהם חינוך יהודי ראוי , מוצאים כי ההזדמנויות לכך נעשו מפותחות ומגוונות אולי יותר מבכל זמן : בתי ספר של יום , ישיבות , לימודים יהודיים באוניברסיטאות , מחנות קיץ , סמינרים חינוכיים של סוף שבוע , מכונים לעיצוב מנהיגות צעירה , לימודי יהדות באינטרנט – כל אלה עומדים עכשיו לרשות המבקשים להרחיב את הידע שלהם ביהדות . יש דו–קיום בין מודרניות לדתיות . יהודים שיעור המקפידים על כשרות ועל שמירת שבת ירד בין יהודי ארצות הברית ל , 10 % - והנטייה לזהות יהודיות עם תרבות עולה . בתמונה : "יוניון טמפל" בברוקלין , המשמש לא רק מקום תפילה , כי אם גם מקום שבו נערכות פעולות תרבות חילוניות ופעולות חברתיות ויש בו גם אולם התעמלות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help