sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

לבית הכנסת במכוניותיהם , בתקווה לפתור בכך את בעיות המרחקים הגדלים והולכים של החיים הפרבריים של המטרופולין המודרני . תכנונם האדריכלי של בתי כנסת אלה , וכמוהם גם של בתי הכנסת האורתודוקסיים המעטים שנבנו בפרברים , היה מודרני והיו בהם מתקנים שונים מאלה שבדגמים הקונוונציונליים יותר של בתי הכנסת . המרכזים הקהילתיים שהוקמו סביב בתי הכנסת הפרבריים ניסו לשחזר בהם את חמימות השכונה היהודית של לב העיר , בתוך שינוי אופיים למוסדות רב–תכליתיים המציעים מגוון רחב של תוכניות ושל מתקנים בצד הטקסים הדתיים . שורה של לחצים מצדה של החברה המרכזית האמריקנית הציבו גם הם אתגרים משלהם . הפמיניזם והנישואים הביןדתיים תבעו תשובה מן הזרמים . הרפורמים , הקונסרבטיבים והאורתודוקסים השתדלו להתאים את עצמם למצבים החדשים בהתאם להבדלים האידיאולוגיים שביניהם . עליית הפופולריות של טקסי בת המצווה , ובכלל זה כמה חלופות שנתקבלו באחדות מהקהילות האורתודוקסיות , היא דוגמה נאה . בשנות ה60– הסוערות של המאה ה20– הגיבו כל הזרמים היהודיים אל אתגרי תרבות הנגד . גידול מספרן של ה"חבורות" ( ר' להלן , ( ועליית הפופולריות של המוזיקה הניאו–חסידית של הרב שלמה קרליבך , משמשים גם הם דוגמה כזו . יהודים בארה"ב היו צריכים לעמוד גם מול ההשלכות הדתיות של שני אירועים עתירי השפעה : השואה שפגעה במאמינים לא פחות מאשר בלא–מאמינים , והקמתה של מדינת ישראל שבה יהודים הם רוב ריבוני . גם השואה וגם הקמת מדינת ישראל נעשו למרכיבים תיאולוגיים וטקסיים חשובים של החיים הדתיים של היהודים באמריקה . תפילות וטקסים מיוחדים הוקדשו גם לשואה וגם להקמתה של מדינת ישראל . האתגר התיאולוגי שעמד לפני האורתודוקסים היה עצום . רבים מרבניהם , אם לא רובם , לא חזו את האירועים העצומים האלה . להפך , רבים מהם עודדו את צאן מרעיתם בשנים שלפני השואה לעמוד בפני הפיתוי של עזיבת אירופה , בין לאמריקה ובין לארץ–ישראל , בטיעון שהחלום האמריקני מוליך למותה של הנשמה היהודית , ואילו המפעל הציוני הוא בגדר כפירה בעיקר , מה גם שהוא מונהג בידי חילונים וסוציאליסטים . יתר על כן , הם הטיפו לעמידה בפני מגמות המודרניזציה שהרחיקו יהודים אירופיים רבים , אם לא את רובם , מן הקהילות היהודיות המסורתיות , והביאום לזניחה של אורחות החיים וההופעה החיצונית של חבריהן , מעשים שהיו לדידם צורה של התבוללות . עקב כך לא נותר אלא חלק מזערי מקהלם ( ארבעה מבין כל חמישה חרדים אירופיים אבדו בשואה , ( וכאשר הגיעו הניצולים המעטים יחסית לאמריקה או לארץ שעמדה להיעשות למדינת ישראל , לא זו בלבד שהיו מוכי–הלם , אלא גם נאלצו להתמודד התמודדות תיאולוגית עם העצה הדתית השגויה שקיבלו מרבניהם . תגובותיהם של האורתודוקסים האלה לבשו צורות שונות . מקצתם טענו כי זוועות השואה היו עונש משמים על "חטאה" של הציונות החילונית . אחרים ראו בשואת אירופה מבוא לנס תחייתה מחדש של ישראל , ראשיתה של גאולה . יתר על כן , רבים מן האורתודוקסים היותר קיצוניים הצליחו , במעין תגובה היסטורית לטעויותיה הטרום–מלחמתיות של הנהגתם הרבנית , להפיח רוח חיים חדשה ( לפחות במובלעות מסוימות ) בדבקותם במסורת הישנה דווקא באמריקה , שקודם לכן היתה הקרקע אצלם לא ידידותית . איש מחוקרי החיים היהודיים באמריקה לא חזה את תחייתה של האורתודוקסיה דווקא שם . הקמת ישראל כאתגר למתנגדי הציונות הקמתה של מדינת ישראל היתה אתגר גם למתנגדי הציונות שבקרב האורתודוקסים , וגם לתנועה הרפורמית , ששללה את היסודות הלאומיים גם ביהדות וגם בציונות . התעלות הנפש על הקמתה של מדינת ישראל הקיפה כמעט את כל המחנה האורתודוקסי . אבל אימוצה של ישראל , העברית והזיקה לעם היהודי היה אף יותר דרמתי בקרב הרפורמים . כל הזרמים ביהדות – להוציא כמה כיסי התנגדות בקרב החרדים הקיצוניים האנטי–ציוניים – מדגישים את הקשר שבין היהדות , העם היהודי וישראל . גם ההתעוררות המחודשת של התודעה היהודית בקרב אלפי יהודים מברית המועצות לשעבר , וגם הניצחון הישראלי ב1967– נוכח מה שנראה כסכנה לעצם קיומה של ישראל , חיזקו את ביטחונם של יהודי אמריקה בייעוד היהודי . בין האורתודוקסים היו שראו כאן סימן לפעמי משיח הקרבים ובאים . הלהט המשיחי בא לידי ביטוי בדרך הבולטת ביותר בשתי קבוצות באורתודוקסיה האמריקנית : הקבוצה האחת היא המושפעים מעמדותיהם של הרב אי"ה קוק ושל בנו , הרב צבי יהודה , שהיה מקורב לגוש אמונים . שניהם ראו בעלייה ובהתיישבות בארץ–ישראל גם ביטוי וגם כלי לגאולה משיחית . רבים מהתומכים הקיצוניים בעמדה הזאת בארצות הברית עלו לישראל והצטרפו למתנחלים . עם הקבוצה האחרת נמנים חסידיו של הרבי השביעי מליובביץ , ' מנחם מנדל שניאורסון . הוא החזיק בדעה שאירועי הזמן – השואה , לידתה של ישראל , הניצחון במלחמת 1967 שהרחיב את גבולות המדינה , נפילתה של ברית המועצות והתעוררות הזהות והכמיהה בלבם של יהודים בתוכה שנחשבו פעם לבנים אובדים לדת היהודית – הם אות לגאולה והם מבשרים כי קרוב בואו של המשיח . אף שמספרם של המושפעים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help