sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

אולטימטיבית שאסור למצלמה כלשהי לחללה ? מה שפורץ מזרנוקי המקלחות הוא כמובן לא גז אלא מים . בהתמקדותה בשריד כה זעיר של העם היהודי , שנחסך ממנו המוות שנגזר על ששת המיליונים , לא היתה רשימת שינדלר מסוגלת לעמוד בפני הפיתוי לשאוב מתוך הציפיות הפופולריות תקווה שניתן איכשהו לחלץ מן השואה אפילו אמירה חיובית . סמוך לסוף המאה הביעו חוקרי הקהילה היהודית את דאגתם כי השפעתם של סרטים מעין אלה מגמדת נושאים אחרים הנמצאים בסדר העדיפויות הקהילתי , ומטה את העניין מן השאלה כיצד חיו היהודים כדי למקדו בשאלה כיצד מתו . מיקוד כזה של תשומת לב אינו יכול להיות משחק סכום–אפס . החובה להתאבל , התביעה לצדק , מצוות זכ 5 ר – כל אלה חותרים לחזק את המאמץ לשמור על המתים לבל ישקעו בתהום הנשייה . אחד מייעודיהם של המשורר , התסריטאי , הבימאי , אפילו ההיסטוריון , הוא לנסות להבין איך ניתן לשוב ולדמות את פגיעותה וייסוריה הנוראים של יהדות אירופה , כיצד למ 5 ד את האבדות הענקיות שסבל העם הזה . אך אין לראות בידע כזה ובאמנות כזו שם נרדף לזיכרון יהודי , ועוד פחות מכך תחליף לתרבות היהודית עצמה . הממד ההיסטורי והנורמטיבי הזה אינו יכול להתקיים בקלות לצד החיפוש אחר האושר , המובטח לאמריקנים כזכות מוחלטת שאין לבטלה . מובן כי ההדוניזם לא היה מעולם נחלתם הבלעדית של אזרחי ארצות הברית . ( יהודי צרפתי , ז'ילבר טריגאנו , המציא את קלאב מד ( . גם החיפוש אחרי התענוגות אינו חידוש מודרני . ( במקרא מסופר כי העברים סגדו לעגל הזהב בשעת מתן תורה בהר–סיני ( . ואולם השפעתה של הזכות הג'פרסונית חוללה קרע במסורת היהודית . הדת היהודית נתפסה פעם כמערכת חובות הנמשכת כל החיים , אבל להיות יהודי בארצות הברית – זה דבר הכרוך במעט מאוד מאמץ . מאמץ דרוש רק כדי לקיים אורח חיים דתי יהודי , כמו זה שהיה נהוג ב"העולם הישן . " אתוס האושר והחיפוש הבלתי פוסק אחר סיפוקים , שאותם מעודדים המודרניזציה והחילון , מציבים בעיה בפני המבקשים לקיים אורח חיים כזה . השאלה איך ניתן ליישב את החיים בארצות הברית עם המורשת היהודית אינה שאלה שהיסטוריון מסוגל לענות עליה . אך אף כי המורשת היהודית וכמה מן האידיאלים האמריקניים אינם משוחררים לגמרי מחיכוך ביניהם , מותר להניח שמתח מעין זה עשוי להיות בריא ויצירתי . לקריאה נוספת : Century" , Jewish Social Studies , V , nos . 1-2 ( Fall "American Jewish History and Culture in the Twentieth . Kessner , Carole S ., ed ., The "Other" New York Jewish the American Century , New York : Free Press , 1997 . Antler , Joyce , The Journey Home : Jewish Women and 1998 / Winter 1999 ) Shechner , Mark , After the Revolution : Studies in the University Press , 1995 . Americanization of the Jews , New York : New York Seltzer , Robert M . and Norman J . Cohen , eds ., The 1994 . Intellectuals , New York : New York University Press , England , 1999 . Culture , Hanover , N . H .: University Press of New Whitfield , Stephen J ., In Search of American Jewish Bloomington : Indiana University Press , 1987 . Contemporary Jewish-American Imagination , תגובות דתיות ביהדות ארצות הברית שמואל היילמן התקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה היתה תקופה של תסיסה דתית רבגונית ומיוחדת במינה ביהדות אמריקה . התקופה הזאת מציינת תערובת של התפתחויות דתיות המשתרעות מהמשך הירידה בשמירת מצוות עד לחדשנות שהתגלתה בכל הזרמים ועד לכוח המפתיע שהתגלה בתחייתם של ביטויים דתיים מסורתיים יותר . בתוך שיהודי אמריקה נעשו לקהילה המורכבת מעיקרה מבני הדור השני והשלישי להגירה , היה עליהם להתמודד עם אתגרים חדשים . בעקבות המעבר אל מחוץ לתחומי הערים , שהתרחש בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה , רבים מן היהודים כבר לא התגוררו בסמוך לבתי כנסת , לבתי ספר יהודיים , לאטליזים כשרים ולמוסדות דת אחרים שהיו קיימים בריכוזים יהודיים צפופים . ומשנעשו אמריקנים מלאים נכנסו יהודים רבים לאוניברסיטאות והצטרפו למעמד הבינוני ואף למעלה ממנו . הזרמים הלא–אורתודוקסיים היו הראשונים שהתאימו את עצמם לשינויים האלה . למעשה הגיב הזרם הקונסרבטיבי , ואחריו הפלג הקטן יותר של הרקונסטרוקציוניזם , תגובה ליברלית ייחודית למודרניזציה של החיים היהודיים באמריקה . אפילו הזרם הקונסרבטיבי התיר לבני הקהילה לנהוג בשבת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help