sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

אושר אלא גם להשיגו . הדמוקרטיה עשתה את הסיפוק העצמי לא רק לנדבך מרכזי באתוס אלא גם לזכות חוקית . בתנאים שכאלה חדלה התפיסה ה"בכיינית" של ההתנסות היהודית להיות בעלת משמעות בעולם החדש , שבו אמורה היתה ההיסטוריה היהודית להיגאל מייסוריה . בשנת 1950 מת בלוס אנג'לס כוכב–העל הראשון של תרבות ההמונים האמריקנית , אל ג'ולסון . בדברי ההספד שנשא לזכרו ב"טמפל ישראל , " סיכם הקומיקאי ג'ורג' ג'סל מה סימל האיש שהיה התגלמות זמר הג'אז , ( 1927 ) ובעצם כיצד פעל הבידור להמונים לקידום ההבטחה הלאומית . ג'סל הטעים שהמהגרים היהודיים שחיפשו באמריקה מפלט מן הדיכוי והעוני בראשית המאה היו "חבורה עצובה . " "ואז הופיע בסביבה בחור צעיר , מלא חיים ותוסס " , המשיך , "שפסע במרץ על הבמה ... בעליצות תוקפנית , חסרת מעצורים וחפה מכל פחד , וסיפר לעולם כי היהודי באמריקה אינו צריך לשיר בעצב אלא להרים קולו בשמחה . " אף כי נולד בליטא , הרגיש מן הסתם ג'ולסון בביתו בארץ שבה – על פי מילות המזמור "אמריקה היפה" – ( 1893 ) "ערי בהט נוצצות , בל יועמו בדמעות אנוש . " עוד יהודים חוץ מג'ולסון החלו בסופו של דבר ללכת היישר מתפילות שחרית אל ההצגות היומיות של שבת , לפני שנדבקו בקדחת מוצאי שבת . גם הם רצו להאמין שניתן לספק את המאוויים , שהעניינים יסתדרו והחיים יהיו "אולרייט" – הביטוי האנגלי הראשון שלומד דייוויד לוינסקי הצעיר בחלק זה של התפוצות . גם היהודים רצו להרגיש כי הם זכאים לשוטט להנאתם "בצד המואר של הרחוב" ( במיליה של דורותי פילדס , בתו של איש תיאטרון הו 5 דוויל , לו פילדס היהודי . ( אופטימיות כפייתית מעין זו היתה אנוסה להתנגש בזוועות השואה האיומות , וכן – בעיקר בשלושת העשורים האחרונים של המאה – בצורך להנציח את השואה כחלק מסדר היום הציבורי ולנסות לרדת לעומקה באמצעות האמנות . הדוגמה הבולטת ביותר לצורך הראשון נחנכה בשנת : 1993 המוזיאון לזכר השואה בוושינגטון הבירה . מתכנני המוזיאון ומתווי דרכו היו צריכים לקשור בין הפרטי לאוניברסלי , להכיר בייחודו של אסון היהודים ובה בעת לעורר אחרים לבחון את הנטייה האנושית לרוע . המבנה סגור בכל שנה ביום הכיפורים אך גם בחג המולד . ואף שנציגי קבוצות אחרות שנרצחו בידי הנאצים ( פולנים , אוקראינים , צוענים , הומוסקסואלים ) העלו את הטענות כי עליהם להיכלל בתוך מעגל האש שהיתה השואה , לא הוצג כאן ערעור על מרכזיותה של השמדת היהודים . המוזיאון עצמו , מכל מקום , היה פרויקט ציבורי : הגוף המנהל מונה מטעם הממשל הפדרלי , השטח נתרם בידי הממשל הפדרלי , הכספים למימון הבנייה ואחר כך להוצאות התפעול הוקצו בחלקם מתקציבי הממשל הפדרלי . בעצם , במובן מסוים , מדובר במוזיאון אמריקני . אחת ההצעות לכתובת החקוקה על קיר היכל הזיכרון נדחתה בשל היותה עגומה מדי : " ארץ אל תכסי דמי ואל יהי מקום לזעקתי "! ( איוב טז , יח . ( אפילו מבניין המוקדש לשואה ציפו כי ישמש מקום של תקווה . המנהל שנשכר לעבודת ההקמה היה ישראלי , ישעיהו ( שייקה ) ויינברג ; ואולם הנעימה שביקש לשוות למוזיאון קשורה בעולם הבידור האמריקני . הוא רצה " להצית בלב המבקר תחושות של הזדהות רגשית עם הקורבנות , " מטרה שמשמעותה , כך הודה , פחות עיד 1 ן . השואה נכנסת לשיח הציבורי אתרי הנצחה לשואה הוקמו גם במקומות מרוחקים כאל A אס 5 בניו מקסיקו ופאלם ספרינגס בקליפורניה ; וב1977– הקימה אוניברסיטת קלארק במסצ'וסטס מרכז ללימודי שואה , והיתה למוסד להשכלה גבוהה הראשון במדינה שהציע תוכנית לימודי דוקטורט בהיסטוריה של השואה . גם סטודנטים לתארים נמוכים יותר היו יכולים להירשם לתוכנית קלארק ללימודי שואה ורצח עם . הקלות שבה החליקה השואה אל תוך השיח הציבורי לא הורתה בהכרח על התמודדות אמיתית עם הניהיליזם של הנאציזם ; שילוב הילוכים כה חלק העיד ככל הנראה שעשו מן השואה דבר הדומה מדי לצורות אחרות של שנאה ואפליה . השואה נעשתה לדוגמה חריגה פחות של רשע . כדי לעשותה נתפסת , עומעם כוחה להטריד . כשתזמורת הנחתים ניגנה את " זאג נישט קיינמאל" ( שיר הפרטיזנים היהודיים : "אל נא תאמר הנה דרכי האחרונה ( " במוזיאון השואה ב , 1995– פחתה יכולתו לזעזע . בהפיכתה של השואה לנגישה יותר נפגע המסתורין – אולי באורח קטלני . ועם זאת ברור כי לתהום השואה היה נחוץ המרחק , שאותו הגיון התרבות האמריקנית ( מה שראלף ואלדו אמרסון כינה "פומביות חסרת רחמים ( " נועד להקטינו . באותה שנה שבה נחנך המוזיאון בוושינגטון החלו להציג את הסרט המפורסם ביותר שהוקדש לשואה : רשימת שינדלר . גם הוא מוצא תקווה בתוך הזוועה , ואפילו מציג איש נוצרי כמושיע – וכגיבור – הסרט . ( אמת היא שאוסקר שינדלר אכן הציל יותר מאלף יהודים מן הגורל שנפל בחלקם של אחיהם ( . אין להכחיש את השפעת האימה שבסרטו של סטיבן ספילברג , שזכה להצלחה יוצאת מגדר הרגיל בקרב הצופים והביקורת גם יחד . אך יש גם דבר מה שהוא בולט מבחינה אסתטית ומוסרית בדרך הצגתו את השואה – בנגיעה בעוד גבולות ייצוג או בפריצתם , בפלישה אל תוך טבעת האש . האם הסצנה שבה נכנסים היהודים עירומים אל המקלחות באושוויץ היא אכן "הסצנה המבעיתה ביותר שצולמה אי פעם" בידי אדם כלשהו , מאז ומעולם , כפי שטען מבקר הקולנוע של הניו יורקר ? או שמא את הגבול המסוים הזה היה צריך לכבד , כאכזריות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help