sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

למעשה , עד שמה שהוסיפו לה יהודים לאחר מלחמת העולם השנייה משאיר במקרים רבים רושם שברירי וחסר ייחוד . אך היסטוריונים אינם מצליחים למצוא פערים המפרידים בין הצורה שנתנו יהודים לחוויותיהם לבין העשייה היצירתית של תרבות הרוב . מה שראוי לציון בנוגע למחצית השנייה של המאה ה20– הוא הדרך החלקה והמלאה שבה נודדים ערכים , סמלים ואידיאלים בשני הכיוונים – לא רק מן הרוב אל המיעוט , אלא בפעולת גומלין דו–צדדית . אי אפשר למצוא רגע היסטורי שבו היה המיעוט היהודי בארצות הברית כה מבודד עד שתרבותו היתה עשויה להתגבש בנפרד ממשחק הכוחות הצנטריפוגליים של הרוב . כיוון שמערכת ההבעות והסמלים היתה כה חדירה , וכיוון שלא היה אפשר לחסום את הפועלים בתחומה בפני עולם חיצון , שהוא כשלעצמו גילה פתיחות גדולה להשפעה יהודית , היה בלתי אפשרי לשמור על נוקשות החלטית בתוך מדינה שהיא "הגרסה המקורית של המודרניות , אם כי זו גרסה מדובבת או מלווה בכתוביות " , כמאמר הסוציולוג הצרפתי ז'אן בודריאר , המדבר , על פי ההנחה , בשם האירופים . "כל המיתוסים של המודרניות הם אמריקניים " , הוסיף ואמר . ובתהליך הפצתם של המיתוסים הללו , של חלומות קולקטיביים , מילאו יהודים תפקיד מכריע בעיצוב של מנגנוני תרבות ההמונים . האמריקנים בני המאה ה19– של אלקסיס דה טוקוויל נולדו שווים . לעומת זאת , אצל בודריאר , נולדו צאצאיהם בני המאה ה20– מודרניים ; ויהודים בעולם החדש , בהיותם מיעוט עירוני בתכלית , הנחפז לנטוש מאחוריו את הגטו והשטעטל ולהמירם בחילוניות ורציונליזם , חזקה עליהם שייעשו דוגמה לכל החדש , הדינמי , האינדיווידואליסטי , הדעתן והמובן מאליו . הרחבת אפשרויות התעסוקה המודרניזציה הרחיבה את אפשרויות התעסוקה באופנים שהורים יהודיים מהגרים לא היו מסוגלים להבינם , ושאיפות ילדיהם נעשו זרות להם . המלחין האמריקני הקלאסי המפורסם ביותר של המאה ה20– נולד ממש בתחילתה , בשנת , 1900 בבית דירות בברוקלין , שתי קומות מעל חנות סדקית , שבבעלות אביו יליד ליטא . אהרן ( ארון ) קופלנד לא טרח מעולם ללמוד באוניברסיטה ; אך לאחר שהודיע לאביו על רצונו להתקיים מהלחנת מוזיקה קלאסית , נבוך הסוחר הקטן : "מאיפה בא לך רעיון כל כך מוזר ? אפשר להתפרנס מזה " ? השאלה השנייה היתה לגיטימית . מתי היה האריס קופלנד עשוי לפגוש במלחין קלאסי – ואין צורך לומר מלחין שפרנסתו מובטחת ? סמואל ברנשטיין מכר מוצרים לחנויות קוסמטיקה באזורים שמחוץ לבוסטון , וגם אותו הביכה תשוקת בנו יליד אמריקה להתפרנס ממוזיקה קלאסית . וכאשר בא לאולם העירוני להאזין ללני מנצח על קונצרט של תזמורת בזמן מלחמת העולם השנייה , שמעו אותו לוחש : "הכול טוב ויפה , אבל איפה כאן הכסף " ? לא שבעליה של חברת סמואל ברנשטיין למוצרי טיפוח שיער התנגד למוזיקה כשלעצמה , היכולה להיות תחביב נחמד . "נגן בפסנתר כמה שתרצה " , כך ייעץ למי שגילם באישיותו את הגאוניות המוזיקלית באמריקה שלאחר המלחמה . "נפלא לחזור הביתה בלילה אחרי יום קשה ולהירגע ליד הפסנתר . אבל ... בשביל ... לפרנס משפחה , אתה לא יכול להיות כליזמר . " בחברה כזאת לא ריפו את ידי מי שביקש ליצור דבר מה חדש ; וקל היה בה להשעות את ההייררכיות המקובלות בחברה המערבית , או אפילו להופכן . התרבות עצמה ניתנה להגדרה מחדש , בשם היצירתיות והחדשנות . שום אופרה אמריקנית לא הועלתה בלה סקאלה עד , 1954 ורק בעידן משוחרר מתורת הגזע , בתקופה שלאחר המלחמה , היתה פורגי ובס ( 1935 ) יכולה לזכות בהכרה כשכיית–חמדה בל תימחה של התרבות האמריקנית . כשחיפש ג'ורג' גרשווין זמרים ל"האופרה העממית" החדשה שלו , משך שם אחד את תשומת לבו במיוחד . טוד דנקן , מרצה למוזיקה באוניברסיטת הארוורד , קצר באותה העת שבחים על חלקו בהפקה של קוואלריה רוסטיקנה , שכל משתתפיה היו שחורים ; וגרשווין נאלץ להתחנן לפני זמר הבריטון הזה שיבוא מוושינגטון להיבחן לתפקיד פורגי . דנקן לא היה נלהב . "ראיתי בג'ורג' גרשווין מלחין של מוזיקה קלה , כלומר , מישהו מתחת לרמתי " , אמר . ואולם דנקן החששן הופיע בכל זאת בדירתו של גרשווין בניו יורק , וגילה כי המפורסם , הרבגוני והפורה מבין מלחיני המוזיקה הפופולרית לא ידע לנגן בשום כלי נגינה מלבד בפסנתר , וגם בו – רק בסולם אחד . אירווינג ברלין נזקק לפסנתר מיוחד , שהחליף מכנית את הסולמות בהסטת מנוף ; ומאחר שגם תווים לא ידע לקרוא ולכתוב , הוא נזקק למוזיקאי מיומן שיישב לצדו ויכתוב משמיעה את תווי המנגינות שהוא מנגן . ברלין היה התגלמותו של המסחור הלא מלומד של המוזיקה הפופולרית הקלה , שהמוזיקאים הקלאסיים בזו לה כל כך . חרף הפצרותיו של גרשווין ") האם תהיה פורגי שלי ("? עדיין היסס דנקן לקשור עצמו למוזיקה שחשש כי אינה מגעת לרמתה של אופרה אירופית . שבוע לאחר מכן שב דנקן לדירתו של גרשווין , ושם הצטרף אליהם אחיו של המלחין , התמלילן איירה , להאזנה לפרטיטורה של פורגי ובס . כשהגיעו האחים למערכה השנייה , אמר ג'ורג ' לדנקן כי האריה הזו תביא לו פרסום רב . " אריה "? תמה דנקן , שעדיין לא היה מסוגל להעלות בדעתו כי הוא עתיד לשיר את האריה ") I Got Plenty o' Nuttin יש לי שפע של כלום (" בכל רחבי תבל בארבעת העשורים הבאים . כשהגיעו האחים לשיר הסיום ") I'm on My Way אלך לי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help