sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

ההפגנה של הזהות היהודית בציבור לתופעה נורמטיבית בקרב יהודי הדור השלישי והיא מאתגרת את הנחות היסוד שעליהן נשענו ניתוחים של חיי הקהילה היהודית . ליהודים אמריקניים בני הדור השני , ובעיקר השלישי , אופיינית מעורבות רבה בארגונים יהודיים . הורי הוריהם השתייכו ל"לאנדסמאנשאפטים , " שהתבססו על קהילות המוצא שלהם באירופה . הארגונים האלה , שהחלו את דרכם בדרך כלל כארגוני "חברה קדישא , " היו סוכנים של אמריקניזציה ושימשו רשתות איתנות של ידידות ותמיכה . ככל שנעשו אמריקניים יותר , הצטרפו ההורים והורי ההורים בני הדור השני לארגוני אחווה וסעד , דוגמת "בני ברית , " ולמועדוני "קאנטרי" יהודיים , ובעלי נטיות אידיאולוגיות יותר חברו לארגונים ציוניים , כגון " הדסה" ו"הסתדרות ציוני אמריקה . " לרוב רק מי שנמנו עם הדרגים הגבוהים של הקבוצות האלה היו מודעים למבנה הלאומי של ארגוני הגג , שהיו , על בסיס התנדבותי , האליטה של הישות הפוליטית היהודית האמריקנית באמצע המאה ה . 20– הארגונים המעטים שנתפסו בעיני חברים מן השורה כארגונים בעלי גישה לאומית היו אלה שעסקו בלחימה באנטישמיות בארץ ובחו"ל . בארגונים האלה היו " הוועד היהודי האמריקני , " "הקונגרס היהודי האמריקני , " " הליגה נגד השמצה" ( שהיתה באותה העת חלק מארגון "בני ברית , ( " וארגוני הגג על בסיס קהילתי שנודעו לרוב כ"מועצות יהודיות ליחסים בין–קהילתיים" . ( Relations Councils Jewish Community ) יחד עם ההנהגה הארצית של "המגבית היהודית המאוחדת" ( UJA ) ושל "ועד הסיוע היהודי אמריקני המאוחד" ( הג'וינט , ( נעשו מנהיגי "מועצת הפדרציות היהודיות" ( CJF ) לנציגי הקהילה היהודית המאורגנת כלפי נשיא ארצות הברית וכלפי אישים מרכזיים בסנאט ובבית הנבחרים . בשנות ה70– צץ ועלה גוף נוסף כדובר העולם הפוליטי היהודי במישור הארצי . הגוף הזה נבדל ממנהיגות ה– CJF ומהUJA– בכך שכלל בתוכו גם עסקנים ומקצוענים של התנועות הדתיות העיקריות , לצד פעילים בגיוס כספים ובארגוני האחווה , בקבוצות הציוניות ובארגונים לקשרים בין קהילתיים . הגוף , הידוע בשם "ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים , " גדל בהדרגה , הן בכוחו והן במספר חבריו , עד שבתום המאה היה לגורם מרכזי בייצוג ובקבלת ההחלטות של הקהילה היהודית . התפתחויות ברבע האחרון של המאה ה20– לדור השלישי , ובמידה רבה יותר לדור הרביעי , של היהודים שהיגרו לאמריקה ממזרח אירופה , היה סיכוי רב יותר מזה של הדורות הקודמים לבטא זהות יהודית בציבור , במקום לכלוא אותה בין כותלי בתיהם . הם התגאו בזהותם היהודית והפגינו אותה בפומבי . יתרה מזו , המודעות הגוברת לשואה והעמקת הידע עליה , לצד התחושה שאין לתת לאסון שכזה להתרחש שוב , יחד עם מעין "רגשי אשם של ניצולים , " עיצבו את זהותו של דור המנהיגים היהודיים האמריקניים שלאחר מלחמת העולם השנייה . דעתם הנחרצת שהיה על הוריהם להיות פעילים יותר במאמץ להשפיע על המדיניות האמריקנית במהלך מלחמת העולם השנייה הניעה רבים מילידי תקופת גיאות הילודה ( בין 1945 ל ( 1960– להתארגן למען ישראל ולמען הצלת יהודי ברית המועצות , מתוך שימוש בניסיון שרכשו במאבקיהם למען זכויות האזרח בארצות הברית ולמען התנועות האנטי–מלחמתיות בשנות לימודיהם באוניברסיטאות . יש דוגמאות רבות לגידול בהחצנתה של הזהות היהודית , שלמן שלהי שנות ה60– גבר והלך , בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה . 20– יהודים החלו להתהלך ברחובות ועליהם סימני היכר יהודיים . במקום לחבוש מגבעות או כובעים , החלו גברים ונערים יהודיים לחבוש כיפות במקומות העבודה ובקמפוסים של האוניברסיטאות . גברים ונשים ענדו תכשיטים שנשאו סמלים יהודיים ועבריים , ובכלל זה שרשרות עם מגן דוד ואותיות ח"י , טבעות נישואים שעליהן חרותות כתובות עבריות וחולצות טי עם סיסמאות יהודיות . הJCRC– ארגן מצעדי הצדעה וסולידריות עם ישראל ביום העצמאות של המדינה ברבות מן הערים שאוכלוסייתן היהודית גדולה , ומנהיגים פוליטיים וקהילתיים , גם יהודים וגם לא יהודים , הוזמנו לצעוד במצעדים ולברך את אלפי היהודים שהשתתפו בהם . ונוסף על כך , אחרי , 1967 נעשתה ההצטרפות להנהגות הצעירות של הפדרציות היהודיות פופולרית בקרב האליטות , והשליחויות לישראל היו למוקד רוחני בחיי רבים מהם . ניסוחים מוקדמים יותר של דרכי הגנה הולמות על האינטרסים של היהודים נמנעו מגישה לוחמנית . ג'ייקוב שיף , והחוג המצומצם של חבריו היהודיים הגרמניים העשירים ב"הוועד היהודי האמריקני" שבין שתי המלחמות , העדיפו " לשוחח ביחידות עם ידידם , מר רוזוולט . " לשיטה זו היתה הצלחה מועטה , והיא פינתה את מקומה לעצרות מאורגנות ולמסעות לוושינגטון ( וכעבור זמן גם לבירותיהן של מדינות שונות , ( כדי להיות שם שדולה למען ישראל , ולאחר מכן , בשנות ה , 80– ליזום פעולה נמרצת "להצלת יהודי ברית המועצות . " מקצת הפעילות הזו התבצעה ביוזמת יהודים מן השורה , ואולם את רובה יזמה והובילה הקהילה היהודית המאורגנת , בייחוד " המועצה למען יהודי ברית המועצות" וה . CJF– בשנים 1972-1971 נערך סקר ראשון של האוכלוסייה היהודית במישור הכלל–ארצי , ותוצאות ראשונות שלו פורסמו בחסות "מועצת הפדרציות היהודיות . " תפוצתם הרחבה של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help