sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

תמורות בקהילה היהודית המאורגנת בארצות הברית רלה מינץ גפן קהילה וממשל באמריקה באמצע המאה ה20– בקירוב היה מנהיג קהילתי יהודי , ויל מסלו , מסוגל לכתוב ש"להיות יהודי פירושו להשתייך לארגון יהודי . " בהתבוננות מנקודת התצפית החיצונית שלו גילה מסלו כי התכונה האופיינית ליהדות אמריקה כישות פוליטית היא ריבוי ארגונים המוקדשים לרווחתם של יהודים בארצות הברית ומחוצה לה , ושל ארגוני התגוננות , אלה שמטרתם העיקרית היא תמיכה בישראל ואלה הממלאים בראש ובראשונה תפקיד חברתי . בשנות ה70– של המאה ה20– חילק חוקר מדע המדינה , דניאל ג' אלעזר , את הארגונים היהודיים האמריקניים לחמישה מעגלים : הדתי–קהילתי , החינוכי–תרבותי , הקהילתי–רווחתי , מעגל היחסים הבין–קהילתיים וההגנה , והמעגל של ישראל והארצות שמעבר לים – ישראל וחו"ל . הסוציולוג מרשל סקלר מקדיש במחקריו פורצי הדרך על הקהילה היהודית של לייקוויל פרק לריבוי החברויות של שוכני הפרברים של שיקגו בארגונים שונים בשנות ה . 60– בניתוחו , שעדיין ראוי לעיון כיום , הוא עמד על חשיבות הכפילויות האלה לזהות היהודית והאמריקנית של הנשאלים . הממצאים המבניים האלה עלו בקנה אחד עם השערות תיאורטיות מסוימות שהעלו סוציולוגים והיסטוריונים חברתיים . אחת מהן היתה שהחילון הוא תוצאה ראשית של המודרניות , והוא עשוי לצמצם את השפעת הדת למגזרים ספציפיים של החיים . בעוד דתות מסורתיות , שהיהדות היא דוגמה חשובה להן , נוטות להתפשט ולהשפיע על כל היבטי החיים של המשתייכים אליהן , הרי בתקופה המודרנית נוטה הדת להתמקד יותר ויותר בפולחנים ספציפיים ובחגים החלים בתקופות זמן מוגבלות בשנה . עוד הנחה שרווחה היא שהמחויבות לעם היהודי תדעך בגלל הקונפליקט שבין האזרחות במדינת לאום מודרנית לבין הנאמנות לישות כלל–עולמית מעין–פוליטית אחרת . דאגה זו , המנוסחת בארצות הברית בדרך כלל כבעיה של " נאמנות כפולה , " הגיעה לשיאה במחצית השנייה של המאה ה . 20– החשש מן ההאשמה בנאמנות כפולה התפוגג ככל שהגדרת " המהגר האמריקני הטוב " התחלפה מטמיעה קיצונית , הנרמזת בדימוי כור ההיתוך , לפלורליזם תרבותי , ובסופו של דבר , בסוף המאה ה , 20– לרב– תרבותיות . ההנחה המקובלת השלישית היתה שחילון והתבוללות הולכים בהכרח יד ביד במרוצת תקופה של שלושה–ארבעה דורות . תיאוריה זו גרסה שהתהליך הזה אמור להשפיע בהדרגה על כל הקבוצות הדתיות והאתניות בארצות הברית בקו התקדמות ישר פחות או יותר . חוקרי מצב היהודים סברו שהדור השני של היהודים ( המוגדר על פי רוב : הדור הראשון שנולד בארצות הברית ) ידע פחות ויהיה מסור פחות לעם ולדת משהיו הוריו המהגרים , והדור השלישי והרביעי יתבוללו בצורה גורפת יותר מקודמיהם . דפוס ההתנהגות הזה נשען במידה רבה על זה שהיה מקובל בין היהודים יוצאי גרמניה , שהגיעו לארצות הברית באמצע המאה ה . 19– חוקרים העריכו כי הדפוס הזה יחזור בקרב מאסת המהגרים הגדולה הרבה יותר ( למעלה מ 2 . 5– מיליונים ) שהגיעה ממזרח אירופה לארצות הברית בין השנים 1880 ו . 1920– בדבר הזה היו משוכנעים גם אמריקנים חוקרי דת ואתניות , וגם אלה שגילו עניין מיוחד בקהילה היהודית . רק חוקרים ופרשנים מעטים הביאו בחשבון את השינויים שחלו בחברה האמריקנית בכללותה , שינויים אשר עתידים היו להגדיר מחדש את יחסיהן של קבוצות מיעוטים ולהשפיע בעקבות כך השפעה עמוקה על אופייה של הזהות היהודיתהאמריקנית . מוערכת ונחשקת , הן לבנותיהן והן לבניהם , ואלו היו גורם מכריע בהעדפות המגורים של יהודים ששאפו להתקדם בחייהם . ההצלחה הכלכלית החישה את האמריקניזציה של היהודים בתחומים אחרים . עד סוף המאה ה20– היתה יהדות אמריקה לקהילת מעמד בינוני–גבוה משכילה ביותר , שבה מנהלים בני הזוג שתי קריירות מקבילות במגוון רחב של מקצועות חופשיים ושל משרות רמות דרג אחרות . לקריאה נוספת : Chiswick , Barry R ., "The Occupational Attainment and Godley , Andrew , Jewish Immigrant Entrepreneurship in Judaism" , Shofar , 13 , no . 4 ( 1995 ) : 1-19 . Chiswick , Carmel U ., "The Economics of American Contemporary Jewry , 20 ( 1999 ) : 68- 98 . Earnings of American Jewry , 1890-1990 " , Hill and Wang , 1994 . Reinventing Jewish Culture 1880-1950 , New York : Joselit , Jenna Weissman , The Wonders of America : Culture , New York : Palgrave , 2001 . New York and London 1880-1914 : Enterprise and

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help