sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

שיניים ועורכי דין – ו 45 % – החזיקו במשרות ניהול . עד שנת 1990 כבר הגיע שיעור בעלי המקצועות החופשיים ל – 47 % – ובהם 9 % רופאים , רופאי שיניים ועורכי דין – ורק 17 % עסקו בניהול . בולט המעבר ממשרות ניהוליות אל המקצועות החופשיים , שעד שנות ה90– כבר העסיקו מחצית מן הגברים היהודיים ( בהשוואה לחמישית בלבד מן הגברים הלבנים הלאיהודיים . ( גם בתחום המקצועות החופשיים היתה תזוזה גדולה , בעיקר לכיוון הרחבת המגוון . בתקופה מוקדמת שלאחר מלחמת העולם יותר מ 40 % – מבעלי המקצועות היהודיים היו רופאים , רופאי שיניים ועורכי דין , אבל עד שנת 1990 כבר הופיעו יהודים כמעט בכל המקצועות החופשיים ורק 20 % מהם עסקו בשלושת המקצועות החופשיים ה"מסורתיים . " שינויי התעסוקה האלה ל 1 ו בשינוי מעמדם של הגברים היהודיים האמריקניים כעצמאים . שיעור העצמאים הצטמק מ 56 % – בראשית התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה ל 27 % – בשנת , 1990 וזאת לעומת ירידה מ 36 % – ל 14 % – בקרב לבנים לא–יהודיים . אבל בעוד הירידה בשיעור העצמאים באוכלוסייה הכללית של ארצות הברית נובעת בחלקה הגדול מירידת התעסוקה בחקלאות 3 . 6 % ) בלבד מהגברים הלבנים עבדו בחקלאות בשנת , ( 1990 ירידתו בקרב היהודים נובעת בראש ובראשונה מן הירידה בתעסוקה בתחומי הניהול , המלאכות והמכירות . אף כי סיכוייהם של גברים יהודיים אמריקניים עדיין גבוהים יותר מפי שניים מאלה של הגברים הלבנים הלא–יהודיים למעמד עצמאי מחוץ לתחום החקלאות , הרי הם רובם בעלי מקצועות חופשיים עצמאים ולא רוכלים כדוגמת סבא–רבא שלהם , לא בעלי חנויות משפחתיות כמו הסב והסבתא , ולא בעלי עסקים קטנים כמו האב . שינוי דרמתי התחולל בתקופה הזאת גם בתעסוקת הנשים היהודיות האמריקניות . בשנת 1957 היו רוב הנשים היהודיות ( כשני שלישים מהן ) מחוץ לכוח העבודה , ואלה עסקו כל זמנן במילוי תפקידי אמה 1 ת ובמשק בית , ואולי גם סייעו בעסקי בעליהן כעובדות ללא שכר . ככל שהרבו משפחות יהודיות לשלוח את בנותיהן למכללות , ולאחר מכן לאוניברסיטאות ולבתי ספר למקצועות חופשיים , כך נכנסו נשים רבות יותר ויותר לכוח העבודה בקריירות דומות לאלה של אחיהן , ואלה התפרשו על פני שנות חייהן הבוגרות . עד שנת 1990 כבר נכללו שלושה רבעים מכלל הנשים היהודיות הבוגרות בכוח העבודה . התופעה הזו לא היתה קשורה לשינוי כלשהו במעמד המשפחתי של הנשים היהודיות ; בשכבת הגיל , 44-25 למשל , היה שיעור הנשים הנשואות שיש להן ילדים בגיל בית הספר ( בני 6 עד ( 17 שנכללו בכוח העבודה דומה , למעשה , לזה של כל הנשים האחרות . למעשה , עד שנת , 1990 כה התקרבה השכלתן של הנשים לזו של הגברים עד שמשפחות בעלות שתי קריירות היו לנורמה בחלק גדול של הקהילה היהודית . התמורה ההשכלתית והתעסוקתית הזאת בקרב הנשים היהודיות הכשירה את הקרקע לצמיחתה של תנועת הנשים היהודית בארצות הברית . סיכום שוק העבודה והמעמד הכלכלי של היהדות האמריקנית מורים על שינוי ועל המשכיות גם יחד . בכל אחד מגלי ההגירה הגדולים , בארבע מאות השנים האחרונות , היה מעמדם ההתחלתי של המהגרים בשוק העבודה נחות למדי . המהגרים היהודיים , בניהם ונכדיהם הגיעו להישגים דרמתיים , וטיפסו בסולם הכלכלי גבוה יותר מן המהגרים האחרים , במונחים מוחלטים ויחסיים כאחד . בכל אחד מן השלבים האלה בלטה נטייתם של היהודים להיות עצמאים . כמו כן בכולם מילאה תפקיד מרכזי העובדה שהיהודים היטיבו לקבל החלטות עסקיות והשכילו למצוא נישות רווחיות במערכת הכלכלית , כשהם מכניסים לא אחת חידושים במוצרים ובשיטות ייצורם והפצתם . ייתכן שהיהודים היו "בני מזל" בהגיעם לארצות הברית בנקודות זמן נוחות בהיסטוריה הכלכלית שלה , ואולי דווקא ארצות הברית היתה "בת מזל" שקיבלה קבוצה כזו של מהגרים מיומנים ובעלי כישרון יזמות בזמנים מתאימים לפיתוח ענפי כלכלה חדשים . יהודים גרמניים שהגיעו באמצע המאה ה19– נכנסו לתחום הסחר הקמעוני בתקופה של התרחבות ניכרת שהתרחשה עם העתקת הגבול מערבה , אך הם תרמו גם להפיכת ענף הקמעונות האמריקני מרוכלות של עגלות לחנויות כולבו . הגל הגדול של יהודי רוסיה נכנס לענף ההלבשה בתקופה שבה הניבו השינויים הטכנולוגיים הזדמנויות חדשות , אך החידושים שהכניסו אותם יהודים בארגון ובניהול אולמות הייצור בענף הזה עתידים לשמש דוגמה למהפכת הניהול האמריקנית שתבוא בעקבותיהם . הטכנולוגיה של המאה ה20– הצריכה רמות גדלות והולכות של התמחות ותחכום , שהיהודים עתירי ההשכלה יכלו לספק , אבל יהודי אמריקה ידועים גם בתרומותיהם החדשניות , שהן רבות ביחס לגודלם באוכלוסייה הכללית , למגוון רחב של אמנויות ומדעים . יהודים אמריקניים השכילו להתמודד עם אתגרי השינוי הטכנולוגי במיומנות ובדמיון יוצר , והשאלה הנושנה – האם תעשיית ההלבשה העמידה את היהודים על רגליהם או להפך – עשויה להתאים לסדרה של ענפים אמריקניים במקומות ובזמנים שונים . יהודים אמריקניים השכילו להגיב להזדמנויות הכלכליות בעבודה קשה ובכך ששלחו את ילדיהם לבתי הספר "המובחרים ביותר" שיכלו להתקבל אליהם , כשההצטיינות בלימודים מדריכה אותם . ההורים ראו בהזדמנויות לרכוש השכלה מטרה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help