sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

הסיכוי שיהודים יהיו ליזמים היה גבוה משיעורם באוכלוסיית המהגרים . שיעור גבוה של עצמאים לא–חקלאים בקרב היהודים היה אופייני גם לסוחרים היהודיים הספרדיים בתקופה הקולוניאלית , ולמהגרים היהודיים מגרמניה במאה ה . 19– היזמות הזאת סייעה למהגרים היהודיים מרוסיה וממזרח אירופה למצוא את הנישות שלהם בכלכלה של ראשית המאה ה . 20– ויכוח ממושך מתנהל בשאלה : " האם היהודים העמידו את תעשיית ההלבשה של ניו יורק על רגליה , או שמא העמידה תעשיית ההלבשה את היהודים על רגליהם "? שאלה שמחקרים כלכליים מהזמן האחרון מציעים לה את התשובה הזאת : שני הדברים נכונים . הוא הדין בנוגע לתעשיית הקולנוע האמריקנית , שהחלה בניו יורק לפני שעברה להוליווד , והתפתחה בעיקרה בהנהגתם של יזמים יהודיים שעסקו בכל היבטיה . שינויים בתעסוקה היהודית לאחר מלחמת העולם השנייה במרוצת חמישים השנים שבין 1890 ל , 1940– שבהן היה גידול מהיר בקהילה היהודית הן במספר חבריה והן בשיעורה באוכלוסייה , השתנתה תעסוקתה ממשרות של הצווארון הכחול בעיקרן ( מקצועות מלאכה והפעלת מכונות ) למשרות של הצווארון הלבן ברובן ( מקצועות חופשיים , ניהול ופקידות . ( במהלך התקופה של שישים השנה שלאחר מכן , היינו מ1940– עד , 2000 היה גידול האוכלוסייה היהודית זעום , שיעורה באוכלוסייה הכללית ירד והתרחש תהליך מהיר של מעבר כוח האדם היהודי למקצועות חופשיים . שיעור העצמאים בהם עדיין היה גבוה , אבל עצמאותם קיבלה אופי שונה . האוכלוסייה היהודית בארצות הברית גדלה מ 4 . 8– מיליונים בשנת 3 . 7 % ) 1937 מכלל האוכלוסייה ) לכ5– מיליונים בשנת ( 3 . 5 % ) 1950 ועד כדי 6 מיליונים בשנות ה , ( 2 . 8 % ) 70– אך נראה כי עד שנת 1990 היא פחתה לכדי 5 . 5 מיליונים ( 2 . 2 % ) ואולי ל 5 . 3– מיליונים ( 1 . 9 % ) עד שנת . 2000 ירידה זו היתה בשל כמה גורמים , שקיזזו את שיעור התמותה הנמוך בקרב היהודים , ובכללם שיעור פוריות שאינו מכסה על התמותה ( שיעור נמוך מן האוכלוסייה הכללית , ( שיעור נמוך בהרבה של יהודים בזרם ההגירה , ביחס לגודלם באוכלוסייה , וגידול דרמתי במספר היהודים הנישאים ללא–יהודים . יהודים אמריקניים ממשיכים לייחס חשיבות לחינוך , והם מעדיפים לגור בשכונות שבהן קיימים בתי ספר ציבוריים שרמת הכנתם ללימודים אקדמיים גבוהה . בקרב שכבת הגיל , 44-35 כלומר , מי שנולדו בין השנים 1956 ל , 1965– רק 25 % מן הגברים ו 31 % – מן הנשים אינם בעלי תואר ראשון לפחות . כ 36 % – מן הגברים ו 31 % – מן הנשים הם בעלי תואר ראשון , ואילו 39 % מן הגברים ו 37 % – מן הנשים רכשו תארים גבוהים יותר . שיעור הגברים שהגיעו לתוארי מוסמך ורכשו תוארי התמחות במקצועות החופשיים הגיע לרמה גבוהה כבר בתחילת המאה : 18 % ו , 20 % – בהתאמה , לכל עשור גילאים שנולדו אחרי שנת . 1925 השיעורים של הנשים פיגרו אחר אלה של הגברים בכמה עשורים , והם הגיעו ל 9 % – ול 28 % – בהתאמה בקרב ילידות העשור . 1965-1956 ובכל זאת היתה רמת ההשכלה של נשים יהודיות גבוהה יותר מזו של כל קבוצה אתנית או דתית אחרת בארצות הברית , ועד 1967 כבר היו ציפיות ההשכלה של הורים יהודיים מבנותיהם דומות , למעשה , לציפיותיהם מבניהם . שיעור עובדי הצווארון הלבן בקרב גברים יהודיים השתנה מעט מאוד בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה – מ 55 % – לערך במשרות ניהול ומקצועות חופשיים בשנות ה50– עד ל 70 % – בקירוב בשנת . 1980 ( בקרב גברים לבנים לא–יהודיים עלה השיעור מ 22 % – ל . ( 35 % – בחינה מדוקדקת יותר מגלה , עם זאת , שהתרחשו מעברים דרמתיים בנתוני תעסוקת הצווארון הלבן של גברים יהודיים – ממשרות ניהוליות ופקידותיות אל המקצועות החופשיים . בתקופה הראשונה שלאחר מלחמת העולם עסקו 14 % מהגברים היהודיים במקצועות חופשיים – בתוכם כ 6 % – רופאים , רופאי חנות הכולבו "מייסיס" בניו-יורק , אחת הגדולות בעולם . יזמים יהודים הקימו כמה מבתי הכולבו החשובים ברחבי ארצות הברית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help