sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

פייר מנדס–פראנס פייר בירנבאום פייר מנדס–פראנס , ( 1982-1907 ) שמונה לראש ממשלת צרפת ב , 1954– הוא ההתגלמות המובהקת של היהודי–הממלכתי המסור לחלוטין לשירות המדינה שבה הוא חי ובה הוא רואה את מולדתו . אף שהוא עצמו , עורך דין במקצועו , לא היה מלכתחילה עובד ציבור , הרי בתפיסתו בדבר עליונות האינטרס הכללי המגולם בשלטון הממלכתי הוא ממשיך את מסורת היהודים הממלכתיים , הייחודית לקהילה במדינת הלאום הצרפתית . בעיניו , על המדינה לייצג את עקרונות הרציונליזם מבית מדרשה של הנאורות ואף להתערב בחברה האזרחית בשם העקרונות האלה . במסגרת המסורת היעקובינית והרפובליקנית שממנה שאבו יהודים ממלכתיים כה רבים בצרפת השראה החל במאה ה , 19– מסמל פייר מנדס–פראנס בהווייתו את המדינאי האמנסיפטור , אזרח למופת הפועל במרחב הציבורי . ממש כמו היהודים הממלכתיים שקדמו לו , גם הוא שם דגש ברור בהפרדה בין המרחב הציבורי , שבו הוא טוען לניטרליות , לבין המרחב הפרטי , שבו הוא מבקש להמשיך ולהיות נאמן לשורשיו היהודיים . מנדס–פראנס העניק עם זאת לקיומם של יהודי צרפת , מן הסוג שאותו גילם , ממד חדש . עד אותה העת נטו יהודים ממלכתיים רבים להישאר נאמנים , במרחב הפרטי , לערכים ולמסורות הדתיות שלהם . פייר מנדס–פראנס מצהיר , לעומת זאת , באורח חד–משמעי : "אינני אדוק ואינני שומר מצוות . עם זאת אני מודע עמוקות להיותי יהודי , וכן גם יל = י ... ההוויה היהודית מעוררת בי סקרנות והתפעלות . אין זו הוויה דתית דווקא , שהרי קיימים אנשים רבים שאין בהם אמונה דתית ואינם שומרי מצוות אבל עם זאת הם חשים עצמם יהודים . זו גם איננה הוויה גזעית ... מה היא אם כן בדיוק ? זהי תחושת רגישות עזה מאוד המפעמת בי . אינני מתיימר כלל להגדיר אותה באופן רציונלי או מדעי . " כפי שהוא חוזר ואומר , "אני אתאיסט , רפובליקני צרפתי , אבל אני גם קשור מאוד ליהדות . " במובן הזה נדמה שמנדס–פראנס מייצג את היהודי החילוני המרוחק לא רק מערכים יהודיים , אלא גם מכל צורה של תרבות יהודית , בניגוד ליהודים הצרפתיים שקדמו לו . היהדות , שמילאה בעבר חלק מהותי בחייהם של אלה , מצטמצמת אצלו מן הסתם ל"תחושה" עמומה , נטולת כל בסיס דתי , תרבותי ואף היסטורי . חרף כל זאת בשום שלב של חייו אין הוא מתנתק לחלוטין מן המשמעות ההיסטורית והמסורתית של יהודיותו . בילדותו נערך למנדס–פארנס טקס הבר מצווה , ולאחר מכן נשא את אשתו הראשונה בבית כנסת בטקס מסורתי ש J לל מסירת כתובה . הוא ביטא תמיד עניין עמוק בהיסטוריה הרחוקה של משפחתו שמוצאה מאנוסי פורטוגל ; השקיע מאמצים רבים באיתור ארכיונים ופנה לרב הראשי של בורדו ולנשיא הוועד המרכזי של יהודי צרפת ( הקונסיסטואר ) של חבל ז'ירונד . במהלך דרכו הפוליטית התמודד באומץ עם המסעות האנטישמיים הבוטים שהתנהלו נגדו . ואולם , כאשר פנה לישראל , יחד עם נחום גולדמן ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( כדי לשכנעה להכיר בפלסטינים , עשה זאת כ"ידיד , " כ"צרפתי , " ולא כיהודי מובהק . הרפובליקניות החילונית שלו , שאפשרה לו להתייצב באומץ אל מול מצוקות השעה , הטילה אמנם סייג על פעילותו כיהודי , אך לא ביטלה את הממד היהודי בזהותו . מנדס–פראנס קיבל באהדה את הקמתה של מדינת ישראל . בראשית שנות ה , 50– בהיותו חבר הפרלמנט , ביקר פעמים אחדות בישראל . עם זאת לא חסך ביקורת מממשלתה . ב , 1956– לאחר שישראל הצטרפה לקואליציה האנגלו–צרפתית שביקשה להחזיר לידיה את השליטה בתעלת סואץ , מתח בפומבי ביקורת על ישראל . גם בשנים שלאחר מכן המשיך לבטא את רגשי הסולידריות שלו עם ישראל , אך לא היסס למתוח ביקורת על מדיניותה . מנדס-פראנס , שביטא תמיד עניין בהיסטוריה של משפחתו שמוצאה מאנוסי פורטוגל : "אני אתאיסט , רפובליקני צרפתי , אבל אני גם קשור מאוד ליהדות"

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help