sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

יתבוללו בסופו של דבר והשאלה היהודית תדעך ותיעלם , למעשה לא התגשמה . טרוצקי אף שקל אז את האפשרות , שלפחות כדי למנוע את חורבן יהדות אירופה , יש מקום לקיומה של טריטוריה בפלשתינה שאליה יוכלו היהודים להגר . במאמר שהתפרסם באותה שנה הודה כי המעיט בהערכת עוצמתה של התודעה היהודית , וכי ייתכן שהרצון היהודי לקהילה טריטוריאלית יצטרך , בטווח הארוך , לבוא על סיפוקו . ואולם גם בשלב הזה המשיך לדחות את האידיאולוגיה הציונית ונשאר עקבי בעמדתו שהפתרון לכל הבעיות הלאומיות טמון במסגרת הניצחון הסופי של "פדרציה סוציאליסטית . " בדיעבד , ובעזרת חוכמה שלאחר המעשה , קל לראות כי טרוצקי היה קורבן אינטלקטואלי ( ופיזי ) של הסתמכותו המוגזמת על האפשרויות הטמונות במורשת הנאורות הטוטלית–אוניברסלית . ואולם , גם אם היה רואה את התמוטטותה של ברית המועצות , ספק רב אם היה נוטש את אמונתו בחילוניות כמסגרת לקיום אנושי מודרני ( אם כי קרוב לוודאי היה נאלץ להשלים עם חוסר ההתאמה של הדגם המארקסיסטי של הסוציאליזם לצרכים אנושיים בסיסיים מסוימים . ( קשה , ואולי אף בלתי אפשרי , לראותו מאמץ את הציונות אפילו בעקבות מלחמת העולם השנייה והשואה . ואולם אין זה מופרך כלל ועיקר להבחין במכנה משותף בינו לבין תיאודור הרצל , אשר האמין בעתיד חילוני ליהודים כעם : למעשה , לטרוצקי ולהרצל , כחילונים ומודרניים , היה מן המשותף יותר משהיה מוכן כל אחד מהם להודות בו . מכתבי טרוצקי : London , 1962 . The Permanent Revolution and Results and Prospects , . The Revolution Betrayed , New York , 1937 . My Life , New York , 1960 . Literature and Revolution , Ann Arbor , 1960 . The History of the Russian Revolution , London , 1965 לקריאה נוספת : Boston , 1955 . Bertram D . Wolfe , Three Who Made a Revolution , Leon Trotsky , Oxford , 1978 . Baruch Knei-Paz , The Social and Political Thought of Irving Howe , Trotsky , Penguin , 1979 . 1963 . Unarmed , The Prophet Outcast , London , 1954 , 1959 , Isaac Deutscher , The Prophet Armed , The Prophet ליאון פויכטוונגר והטרילוגיה יוספוס סנדרה גולדשטיין בספרה פריז , צרפת ( 1940 ) כתבה גרטרוד סטיין כי במאה ה20– סופרים זקוקים לשתי מדינות , זו שהם שייכים אליה וזו שבה הם חיים , שכן חיים יצירתיים תלויים בריחוק ובניתוק הקיימים רק במקום זר . המינגוויי , ג'יימס ג'ויס , הנרי מילר ורבים מבני דורם המודרניסטים ראו אף הם בגלות תנאי הכרחי לאינדיווידואליזם וליצירתיות . רעיון הגלות כפריווילגיה ר B וח גם היום באחדות מן התיאוריות הפוסט–מודרניסטיות והרבתרבותיות – גלות כמצב רצוי , בניגוד לתפיסת הגלות המסורתית שרווחה בהגות היהדות במשך אלפי שנים , או לתפיסת ' שלילת הגלות ' של הציונות . המקרה של הגולים הגרמניים בין השנים 1945-1933 שונה לחלוטין . לא היתה זו גלות מתוך רצון או בחירה , אלא גלות שנכפתה מלמעלה וכהרף עין הפקיעה מהם את העבר , את ההווה ואת העתיד ; גלות שהיתה מלווה בתחושה של הרס , חורבן ואובדן אישי וקולקטיבי . ליאון פויכטוונגר , ( 1958-1884 ) מן היוצרים הבולטים של רפובליקת ויימאר , היה אף הוא לגולה . הוא נולד בגרמניה למשפחה יהודית אדוקה וקיבל חינוך יהודי מסורתי . כמו רבים מבני דורו חש פויכטוונגר את עצמו כחלק בלתי נפרד מן התרבות הגרמנית . כל ימיו ניסה להתנתק מן המורשת של משפחתו בשל מה שנראה לו כאווירה דחוסה וכפייתית . אך כל ימיו עמדו דמויות של יהודים במרכז יצירתו . עם עליית הנאצים לשלטון מצא מקלט תחילה בצרפת ואחר כך עבר לארצות הברית . בתנאים המיוחדים של הגלות ונוכח קריסתה של הציוויליזציה נעשתה לו הכתיבה הספרותית מכשיר חשוב להבעה , והרומן ההיסטורי היה לכלי ביטוי רב–עוצמה . כוחו של הדמיון ההיסטורי אמור היה להפיח תקווה וללכד את השורות , והרי היו אלה רומנים חברתיים ריאליסטיים על זמנם שלהם . התפאורה והתלבושות שימשו מסכה דקורטיבית בלבד . פויכטוונגר היה אחד הסופרים הפוריים של הז'אנר ויצירותיו הרבות קבעו אמות מידה חדשות לסוגה הזאת . בגלות בפריז בין השנים 1939-1933 כתב פויכטוונגר בו זמנית שתי טרילוגיות הקשורות זו בזו : אולם המתנה , ( Der Wartesaal ) והמחזור יוספוס . ( Josephus ) הראשונה עוסקת בזהותו הגרמנית והאחרת – ביהדותו .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help