sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

עם המדינות המתקדמות ביותר במהלך של טרנספורמציה גלובלית ( רעיון זה הוא הליבה של " תיאוריית המהפכה הפרמננטית " שלו , שלה הקדיש את כתביו החשובים ביותר , ועמה יהיה קשור לתמיד גם מעמדו כתיאורטיקן והוגה דעות ;( וכי זהויות לאומיות , אתניות , דתיות ועדתיות ייעלמו בסופו של דבר ואת מקומן תתפוס זהות אחת אוניברסלית , זו של אזרח העולם החילוני , הפועל ויוצר בהקשר גלובלי . נקודה אחרונה זו של השקפתו היתה אולי האופיינית ביותר לטרוצקי למשך כל חייו והיא זו החושפת באופן הברור ביותר את שורשיו היהודיים ואת הדרך שבה התמודד איתם . מכל המהפכנים שלקחו חלק בתקומתה של ברית המועצות , היה טרוצקי , ללא ספק , המערבי והמודרני ביותר בהשקפת עולמו , בהתנהגותו ובטעמו התרבותי . שעה שמנהיגים מסוימים , כגון לנין או בוכארין , שמרו על זיקות חזקות למקורותיהם הרוסיים , ואילו אחרים , ובמיוחד סטאלין , כמעט לא הכירו את המערב האירופי ואף הפגינו כלפיו בוז גלוי , התגאה טרוצקי בהצלחתו להתנער מכל קשריו הפרטיקולריים ונופף לראווה בכך שבעשור שקדם ל1917– היה בן בית בסלונים האינטלקטואליים של וינה , ברלין , פריז ולונדון – ואפילו ניו יורק – והוא מצוי בפסיכואנליזה האוסטרית , בפילוסופיה הגרמנית , בספרות הצרפתית ובפוליטיקה הבריטית . למעשה , נדמה שאף חש סלידה מתמשכת כלפי ההיסטוריה והתרבות הרוסיות ( אם כי לא כלפי הקלאסיקה של הספרות הרוסית של המאה ה . ( 19– סלידה זו מסבירה קרוב לוודאי את הדגש ששם טרוצקי בכתביו במודרניזציה , בצורך להתגבר על הנחשלות הרוסית ובמה שהיה מכונה בפיו "המוזרויות ההיסטוריות" של תולדות רוסיה – הכוונה למאפיינים הלא רוסיים שלה – באמצעות סיוע מן המערב המתקדם ( דגש זה הוא הבסיס לתפיסותיו את "המהפכה העולמית . ( " סלידה זו מסבירה כנראה גם את התעלמותו , ב1917– ולאחר מכן , מן השורשים הרוסיים הייחודיים של הבולשביזם של לנין , אף שכבר קודם לכן , במחלוקת שפרצה בינו לבין לנין ב , 1903– זיהה טרוצקי את ה " ז ' אקוביניזם " של לנין כמושרש במסורת הרוסית הפופוליסטית–טרוריסטית . כמו כן , במהלך שנות ה , 30– כשניהל ממקום גלותו מסע של ביקורת נוקבת על סטאלין ועל הסטאליניזם , ייחס טרוצקי את כל כישלונותיה של ברית המועצות להופעתן מחדש של תופעות בלתי מערביות , קמאיות אפילו , אצל המנהיגות והמוסדות הסובייטיים . נדמה שמעולם לא עלה על דעתו כי מערביותו הבלתי מסויגת , אשר נתפסה בתוך המפלגה הבולשביקית כשחצנית ומתנשאת , היא שהיתה בעוכריו , והיא שעלתה לו באי–יכולתו לגייס תמיכה פוליטית במאבק על ירושתו של לנין וחיבלה בכל סיכוי להישרדותו הפוליטית בעידן שלאחר לנין . מן הצד האחר , היה נהיר לו לחלוטין כי מקורותיו היהודיים הם שהיו הבסיס לאנטישמיות אשר נוצלה בציניות ככלי שרת בידי סטאלין נגדו ונגד יהודים אחרים . ברם הבנה זו לא השפיעה כהוא זה על סירובו של טרוצקי להעלות על דעתו אף שמץ של מחויבות כלפי זהותו היהודית . הוא מעולם לא הסתיר , ובוודאי לא הכחיש , את דבר יהדותו ; לעתים תכופות גם כתב באמפתיה על מצוקתם של היהודים בארצות כגון רוסיה ורומניה , וגינה את הופעת האנטישמיות באירופה , במיוחד עם עלייתו של הפאשיזם בשנות ה30– ( במסמך שכתב בשנת 1938 אף העלה את האפשרות של "השמדתם הפיזית של היהודים . ( " ואולם טרוצקי מעולם לא סטה מעמדתו , שראשית , "השאלה היהודית" תיעלם יחד עם היעלמותו של הקפיטליזם והופעתו של הסוציאליזם האוניברסלי , ושנית , הציונות אינה פתרון לתלאותיהם של היהודים . כבר ב1903– לעג טרוצקי להרצל והגדיר אותו "הרפתקן חסר בושה , " שכן הוא ראה בכל הפתרונות הטריטוריאליים לבעיות לאומיות צורה של "בדלנות עצמית" הנידונה לכישלון . ואולם , כשהעננים מעל אירופה הלכו והקדירו , הודה טרוצקי , בריאיון ב1937– שנתן לכתבים של עיתוני יידיש , כי פרוגנוזת העבר שלו , שלפיה היהודים מקורותיו היהודיים של טרוצקי היו בסיס לאנטישמיות שנוצלה נגדו בצורה צינית בידי סטאלין , אבל אף שהוא לא הסתיר אותה מעולם , לא עלה בדעתו אפילו שמץ של מחויבות כלפי זהותו היהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help