sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

ואולם אביו של אלפרד דרייפוס , תעשיין ליברל , התרחק מן הדת היהודית וטרח להיטמע בסביבה הצרפתית . כך נהג גם אלפרד , שפנה לעבר המודרניות והצהיר : "כל הדתות ראויות לכבוד באשר קיימת אמונה " , אבל "מקומן הוא ברשות הפרט ואין להן דבר עם חובותיו של האזרח . ההפרדה בין הכנסיות למדינה היא הפתרון שאליו יש לחתור . " בכך קיבל דרייפוס את התפיסה החילונית של המרחב הציבורי שהיתה אופיינית בתקופה ההיא לצרפת . במובן הזה אימץ ללא סייג את החילוניות ולא ראה קשר בין יהדותו לבין מילוי חובותיו האזרחיות , המהותיות בעיניו . כשם שהוא עצמו הצהיר , הדימוי שיצר לעצמו על צרפת – ולא היהדות – הוא שנתן לו את העוז להחזיק מעמד ולהתמודד עם כל הקשיים במשך השנים הנוראות של כליאתו . עם זאת , ברנאר לזאר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( שנרתם בנמרצות להגנתו , כתב לו : "אתה יהודי יותר משנדמה לך , אולי , בתקוותך חסרת התקנה ... בהשלמתך הפאטאליסטית כמעט . נכס צאן ברזל זה שבא לך מעמך , הוא זה שחיזק אותך . " ואכן , דרייפוס , יהודי לא דתי שכל מבוקשו היה להיות אזרח צרפתי , נתמך במשך תקופה ארוכה בעיקר בידי יהודים : ז'וזף ריינאך , ברנאר לזאר , והרב הראשי צדוק קאהן , שאף כינס במחתרת בבית הכנסת קבוצה מצומצמת של נכבדי הוועד המרכזי של יהודי צרפת , הקונסיסטואר , לצאת להגנתו ולהדוף את האנטישמיות שליוותה את משפטו . בין המתגייסים למאבק במסגרת האוניברסליסטית של הליגה לזכויות האדם והאזרח , שנוסדה במעמד הזה , נמצאו אינטלקטואלים יהודיים דגולים כאמיל דירקהיים , לוסיין לוי–ברול , ליאון ברונשוויג , ליאון בלום ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות ) 3 ויקטור באש . לצד הקבוצה הזאת התחילו גם פרוטסטנטים וקתולים ליברליים אחדים , וכעבור זמן , גם מנהיגים רפובליקנים וסוציאליסטים , לפעול למען דרייפוס . לצדם פעלו גם אישים שהסיבות למעורבותם היו מורכבות יותר , כמו סרן ז'ורז' פיקאר , קתולי שמרן שחשף את העלילה , ופרדינן ברונטייר , קתולי לאומני שהתנגד עם זאת לאנטישמיות . אלפרד דרייפוס , שהשתייך למעגל חברתי שכלל בעיקר יהודים , רובם מחבל אלזאס , שמקצתם הצהירו על אמונתם בדת היהודית ומקצתם ראו בעצמם בני–בלי–דת , היה מוטמע בחוג הזה . עם טיהורו הצטרף לכמה ארגונים פילנתרופיים יהודיים ונחלץ לעזרתם של מהגרים יהודיים דלי אמצעים , אבל לא לקח חלק בתנועה הלאומית היהודית . לקריאה נוספת : Gallimard , Paris , 1994 . Pierre Birnbaum ( ed . ) , La France de l'Affaire Dreyfus , York , 1991 . Revolution to the Holocaust , Harper Collins , New Michael Burns , Dreyfus , a family affair , from the French ליאון טרוצקי ברוך קני–פז ליאון טרוצקי ( 1940-1879 ) הוא השם הבדוי שאימץ לו בשנת 1902 לב דווידוביץ' ברונשטיין , מהפכן והוגה דעות מארקסיסטי רוסי , שמילא תפקיד מרכזי , שני במעלה רק לזה של לנין , במהפכה הבולשביקית של אוקטובר 1917 ובמאורעות השנים שלאחר מכן . כמארגן ואסטרטג של הצבא האדום ביצר טרוצקי את ניצחונו של המשטר הסובייטי במרוצת מלחמת האזרחים שהסתיימה ב . 1921– עם מותו של לנין , ב , 1924– תומרן על ידי סטאלין ועד מהרה מצא את עצמו ללא עוצמה פוליטית ובגלות , שהסתיימה בסופו של דבר במקסיקו , שבה נפל קורבן למתנקש אשר פעל בשירות אותו משטר שטרוצקי עשה כה רבות להביאו לעולם . טרוצקי נולד למשפחה יהודית פשוטה – אביו היה בעל משק אמיד יחסית אך כמעט אנאלפבית – בכפר מרוחק בשם ינובקה בדרום אוקראינה , בית גידול שלא טמן בחובו שום רמז למהלך העתידי של חייו . הוא קיבל חינוך יהודי דתי במידת מה וכנראה רכש ידיעה ראשונית של עברית ויידיש , אך בגיל תשע נשלח לבית ספר ממלכתי באודסה ושם התוודע לעולם של אמנות , ספרות , פילוסופיה ופוליטיקה אשר שבה את לבו , ומכאן החל עיצובו לאותה דמות רציונלית חילונית חד–משמעית , אשר כה אפיינה אותו עד מותו . בשנות ה20– המוקדמות של חייו אימץ את המארקסיזם כדרך חשיבה ופעולה , ו " המרת דת " זו היתה למקיפה ויסודית : מכאן ואילך האמין כי ניתן להסביר אירועים היסטוריים ומעשי אדם בכלל באמצעות שיטות ניתוח מדעיות ; כי התפתחות חברתית בכל מקום שהוא מתקדמת בכיוון הכרחי וגם רצוי ; כי כל החברות , במוקדם או במאוחר , ישתייכו לכור היתוך היסטורי עולמי אחד וישפיעו הדדית זו על זו ; כי בעידן המודרני של ידע מדעי וחידושים טכנולוגיים אפילו ארצות מרוששות – כגון רוסיה וסין – יוכלו להתגבר , או למעשה " לדלג על " מאות שנים של נחשלות כלכלית וחסך תרבותי ולהיעשות , בקצב מזורז , למודרניות ובכך ליישר קו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help