sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

אלפרד דרייפוס פייר בירנבאום קפיטן ( סרן ) אלפרד דרייפוס ( 1935-1859 ) היה בזמנו היהודי היחיד שהגיע לדרגה הזאת במטה הכללי של צבא צרפת . הוא הואשם בבגידה בצרפת בשירותה של גרמניה , הורשע במשפט על סמך ראיות מפוקפקות , שלאחר מכן התברר כי היו מבוססות על עדות שקר , נידון למאסר עולם , הושפל בטקס פומבי שנערך בשנת , 1895 שבו הוסרו דרגותיו , ונשלח לבית הכלא באי המכונה "אי השדים , " מול חופי גיאנה הצרפתית שבאמריקה הדרומית . במשפט חוזר , שבו הובאו ראיות חותכות לחפותו של דרייפוס , סירבו השופטים הצבאיים לבטל את פסק הדין בנימוק שביטולו "יפגע בכבוד הצבא , " אף שקיצרו את עונשו ל10– שנות מאסר . משפטו עורר סערת רוחות בצרפת ונעשה לסלע מחלוקת בין הימין הקתולי ששלט בממשלה לבין הליברלים והסוציאליסטים . הסופר אמיל זולא , שהיה בין הנלחמים לזיכויו של דרייפוס ופרסם בזכותו קול–קורא , "אני מאשים , " הואשם בהוצאת דיבה והורשע . רק אחרי חילופי הממשלה , בשנת , 1906 כשהוקמה ממשלה ליברלית יותר , קבע בית המשפט העליון כי דרייפוס אינו אשם ; הוא שוחרר , דרגתו הצבאית הוחזרה לו ואף הוענק לו אות כבוד . במלחמת העולם הראשונה הועלה לדרגה המקבילה לדרגת סגן אלוף . אלה הן עובדות שכבר נעשו נחלת הרבים . כך גם התנועה האנטישמית הסוחפת , שפשטה בעקבות הרשעתו של "הבוגד" בכל רובדי החברה הצרפתית , פרץ הפופוליזם שקיבץ קהלים אנטישמיים משולהבים סביב תעמולה אינטנסיבית , וגם התהוותו האטית של מחנה תומכי דרייפוס ולידתה של קבוצת אינטלקטואלים שהתגייסו להגנתו , והניצחון הסופי של הרפובליקה שנאבקה בהצלחה בכוחות האנטישמיים , שהתסיסה אותם במידה רבה הקתוליות הקנאית . פרק זה הוא חלק מן ההיסטוריה הצרפתית בת זמננו , אך הוא גם ממלא תפקיד בעל משמעות רבה בהוויה הרעיונית היהודית : אם בחיזוק האמון ברפובליקה , שהחלה נתפסת כמסוגלת להגן על היהודים בשם החוק ושוויון כל אזרחיה , ואם , בניגוד לכך , בהצדקת החזון הציוני של הכורח בהשגת עצמאות לאומית ליהודים . אלפרד דרייפוס הוא , על כן , חלק בלתי נפרד לא רק מן ההיסטוריה של יהודי צרפת , אלא גם מן ההיסטוריה היהודית המודרנית כולה . אמנם זיקתו של דרייפוס ליהדות לא היתה חד–משמעית , ובעיני היסטוריונים רבים בני זמננו נראה הממד היהודי של פרשת דרייפוס משני , שכן , מצד אחד , לא הפגין הסרן בפומבי כל דבקות מהותית ביהודיותו , ומצד אחר , יצאו תומכיו של דרייפוס בעיקר להגנת האדם והאזרח , ולאו דווקא להגנת היהודי . ולפיכך משקפת הפרשה בראש ובראשונה מאבק למען משפט חף מדעות קדומות , בשם הצדק והאמת . אלפרד דרייפוס היה אכן יהודי במוצאו . אבי סבו , אברהם ישראל דרייפוס , סבו , יעקב דרייפוס , וכן אביו , רפאל דרייפוס , שמרו כולם על המסורת היהודית ונישאו לנשים יהודיות . אביו נשא לאישה את ז'אן ליבמן , שהקפידה לקיים את החגים המרכזיים וגילתה זיקה ברורה ליהדות . אלפרד הצעיר חגג את בר המצווה שלו , ולאחר שהמשיך בהצטיינות את לימודיו והתקבל לאקדמיה הפוליטכנית , אחד מחבריו בה ערך לו היכרות עם אחותו , לוסי הדמאר , והוא נשאה בבית הכנסת דה לה ויקטואר בטקס מסורתי שניהל הרב הראשי צדוק קאהן . לוסי , הרעיה הנאמנה שבחיבתה ובנחישותה העניקה סעד חיוני לסרן בתקופת כליאתו , נהגה לקרוא מן התנ"ך לילדיה ולקחה אותם לבית הכנסת בחגים , כמנהגם של יהודי צרפת הוותיקים . חייו של דרייפוס כללו אפוא סממני השתייכות ברורים לעולם היהודי . זיקתו של דרייפוס ליהדות לא היתה חד-משמעית , אבל משפטו נעשה לחלק בלתי-נפרד לא רק מן ההיסטוריה של יהודי צרפת , אלא גם מן ההיסטוריה היהודית המודרנית כולה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help