sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

השוררים בקרב הגרמנים של העידן החדש . האמן היהודי נחות במהותו בשל השתייכותו לגזע נחות , ואין בכוחו להיות פרודוקטיבי . הנה , למשל , מנדלסון : "מנדלסון הראה לנו , כי יהודי עשוי להיות בעל כישרונות ספציפיים טהורים , לעתים בעל השכלה מעודנת ורבגונית ואף בעל תחושת כבוד מוגברת , מבלי שיתאפשר לו ליצור בנו , ולו רק פעם אחת , את הרושם העמוק הכובש את לבנו , רושם שאותו חשנו פעמים אינספור , כל אימת שפתח אחד מגיבורי האמנות שלנו את פיו כדי לדבר אלינו . " הבעיה , מסתבר מדבריו , אינה ספציפית למנדלסון , וגלום בה , כפי שטוען ואגנר , ממד טפילי בלתי נסבל , שכן : " יצירות מוזיקליות של יהודים מעוררות בנו את הרושם כאילו הוקרא שיר מאת גתה בז'ארגון יהודי . " בעיניו של ואגנר היתה אפוא בעיית היהודים לבעייתה של התרבות הגרמנית כולה , והוא מציע לה פתרון על דרך הגאולה ; אלא שה"גאולה" הזאת מזכירה – במידה מבעיתה , יש לומר – פתרון מסוג אחר , " סופי" יותר : "אולם זכרו , שרק דבר אחד יכול לגאול אתכם , היהודים , מן הקללה הרובצת עליכם : גאולתו של אהסבר = Ahasver ] היהודי הנודד ] – החורבן . " ! ואולם , ארסית ובוערת ככל שהיתה שנאתו ליהודים , קשה לומר שוואגנר היה עקבי ממש בכל הנוגע לקשריו המעשיים עם יהודים , ובעיקר לקשריו עמם בעניינים כספיים . על אף השמצתו את מאיירבר בחיבורו על היהדות במוזיקה , הודה ואגנר כי מאיירבר עשה עמו חסד בנעוריו , כאשר תמך בו תמיכה כספית . ואף על פי שיצא קצפו על "בצע הכסף" ועל " העושק" היהודי , כלשונו , לא בחל בקבלת תרומות מיהודים להקמת בית התיאטרון שלו בביירוית . יתרה מזו : משהוקם בניין התיאטרון בסופו של דבר , העסיק ואגנר זמרים ונגנים יהודיים רבים בהופעות ; ואף כי לא התלהב תחילה מן הרעיון , אי אפשר להתעלם מן העובדה שהטיל דווקא על היהודי הרמן לוי את מלאכת הניצוח על הצגת הבכורה של האופרה האחרונה שלו פארסיפל , בשנת . 1882 ברם , יותר משחשובה אי–מסקניותו הפרטית של ואגנר בעניין הזה והפער שנפער בעליל בין האובססיה הרגשית שלו לבין התנהגותו התכליתית בפועל , נדמה שראוי לתת את הדעת על תופעה אחרת . שכן , חרף העובדה שדיבורו ולא מעט מכתביו גדושים , כאמור , בדברי בלע אנטישמיים , מהקיצוניים והארסיים שנשמעו במאה ה , 19– קשה למצוא להם זכר בפועלו האמנותי של ואגנר . העניין הזה מפתיע ביותר , שהרי ואגנר היה פולמוסן חריף , המשתלח ללא מעצורים בכל השנוא עליו והעושה בתוך כך שימוש מתוחכם במדיום האמנותי העומד לרשותו . די אם חושבים , בהקשר מסוים זה , על האופן הווכחני–ארסי ( וכן – גם הגאוני , ( שבו הוא מצייר במייסטרזינגר מנירנברג את המאבק רב–התלאות שהוא מנהל נגד כוחות רשע למיניהם על מימוש השקפותיו החדשניות בתחום האמנות . נכון אמנם , היה מי שביקש לראות בדמותם של אל H 4 יך , הגמד המרושע מ"זהב הריין , " מימה , היצור הנכלולי מ"זיגפריד , " ובעיקר 4 קמסר , החתרן הבלתי נלאה והפתטי מהמייסטרזינגר , המובס בסופו של דבר בידי ואלטר פון שט B לצינג , בן דמותו של ואגנר , ייצוג קריקטורי של יהודים . אך דומה כי ההוכחה לכך קלושה למדי . לאלבריך , המתואר כדמות שטופת זימה , המוותרת , נוכח דחיית חיזוריה התאוותניים , על המין לטובת הממון , יש אמנם קווי אופי סטריאוטיפיים שנהגה האנטישמיות הקלאסית לייחס ליהודים ; אך מדובר , מצד אחר , בגורמים מעצבי ציוויליזציה כה היוליים – מין וכוח – שלא צריכים להיות אנטישמים גדולים כדי לאמצם כנושאים מרכזיים בתיאור טרגדיה ארכאית , החורגת על פי התכוונותה מעבר לכל הקשר היסטורי–חברתי מסוים . במקרה של בקמסר , ידוע כי ואגנר ביקש להתנקם באמצעות דמותו במבקר הווינאי רב–ההשפעה אדוארד האנסליק – ממתנגדיו הבולטים של ואגנר וממעריציו הגדולים של ברהמס – שמוצאו היה , ככל הידוע , יהודי או יהודילמחצה . במקור אף תכנן ואגנר לכנות את דמותו של בקמסר " האנס ליק , " אך ויתר על כך בסופו של דבר בעצת ידידו פרנץ ליסט . ושוב – המאבק האמנותי–ההשקפתי הנוקב , שהתנהל באותם ימים בין אוהדי "המוזיקה התוכניתית" ( מחנה ואגנר וליסט ) לבין חסידי "המוזיקה האבסולוטית" ( מחנה ברהמס והאנסליק , ( היה , לדידם של המשתתפים בו , ממילא כה מהותי בתכליתו וכה נחרץ בעמדות הפולמוס המתחרות זו בזו , עד כי הגורם האנטישמי שיחק בו , אם בכלל , תפקיד שולי שבשוליים . במילים אחרות : אנטישמי ככל שהיה ואגנר האיש , קשה למצוא לכך סימנים ברורים – לא כל שכן "הוכחות חותכות" – בפועלו של ואגנר האמן . כסוגיה סבוכה ביותר בהקשר הזה מצטייר היחס אל ואגנר בגרמניה במאה שלאחר מותו – היה מי שדיבר עליו כעל " מטרד גרמני" – ובפרט ההערצה שזכה לה מידי המשטר הנאצי . מבחינה מוסדית , אין ספק שלא זו בלבד שהיטלר ביקש להפוך את "ביירוית" למעין אתר לאומי של עלייה–לרגל , אלא שמשפחת ואגנר עצמה התמסרה מרצון לחיזוריו ועשתה את כל שביכולתה כדי לשמר את הסגידה הפולחנית לוואגנר ולמפעלו האידיאולוגי–האמנותי במסגרת המשטר ההיטלראי . לכאורה , לא ניצבו מכשולים אידיאולוגיים כלשהם בפני יצירת הזיקה הזאת ; הגזענות הוואגנרית , היסודות הפולקיסטיים המובהקים בהשקפותיו הפוליטיות , ויותר מכול האנטישמיות הארסית שבה היה חדור , שימשו בסיס נוח ביותר להצגתו כאחד ממטרימיו הבולטים של הנאציזם במאה ה . 19– לא בכדי נעשה לימים לסמל אנטי–יהודי שנקשר ישירות להיטלר ולמשטרו ולא במקרה גם הלך והתמסד החרם הרשמי–למחצה על ביצוע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help