sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

למינכן לודוויג השני , מלך בוואריה . עקב תככים וסכסוכים נאלץ אמנם ואגנר לנטוש את העיר כעבור שנה , אך המלך , שהעריץ את אמנותו , המשיך לתמוך בו ( כספית ) עד סוף חייו . בין השנים 1865 ו1872– חי ואגנר לא הרחק מלוצרן . בשנים האלה התהדקו קשריו עם קוזימה , בתו של פרנץ ליסט , והם נישאו בשנת . 1870 העתקת מגוריו לעיירה הדרום גרמנית ביירוית מסמלת את תחילת התקופה האחרונה בחייו , שבה הגיעה תהילתו לשיאה . בביירוית הקים את בית האופרה , והוא משמש עד היום אתר לפסטיבל מיצירות ואגנר המתקיים בו בכל שנה . בית האופרה נחנך ב1876– בהופעת הבכורה העולמית של הטטרלוגיה טבעת הניבלונג . לאחר הופעת הבכורה של פארסיפל , ב , 1882– נסע ואגנר לוונציה , ושם נפטר ב13– בפברואר . 1883 הוא נקבר בגן הווילה שלו בביירוית . ואגנר , שהושפע , כידוע , משופנהאואר ומניטשה כאחד ( על האחרון אף השפיע מצדו השפעה עמוקה , ( יכול להיחשב להתגלמות המובהקת של המגמה הרומנטית–תרבותית הגרמנית , שהטעינה את האמנות – חרף ההתייחסות אליה כאל "אוטונומית" – בפונקציות כלל–אנושיות והתייחסה אליה כאל ספירה תרבותית החורגת מעבר למה שהיא נראית על פי תופעותיה ועל פי מה שהיא מצהירה על עצמה . "יצירת האמנות הכוללת" שעמדה לנגד עיניו אינה רק בגדר שאיפה למיזוג מהפכני בין המדיומים האמנותיים השונים , אלא אמצעי מוצהר , לדידו , ל"חינוך העם . " הטטרלוגיה טבעת הניבלונג היא לא פחות ממימוש משימה אמנותית שאפתנית של מתן דין וחשבון רב–עוצמה על התפתחותה הטראגית של הציוויליזציה האנושית בכללה ועל ת B לד B תיה המסוימות בשלביה המתקדמים בעידן המודרני בפרט : קורות האסון , החוצה את ההיסטוריה , של התנכרות התרבות האנושית התכליתנית לכוחות הטבע , של חפצ 3 ן התשוקה ודחיקת האהבה לטובת הממון , של בגידה , הפרת חוזים ואמונים ביחסים האנושיים , של תככים , מאבקים כוחניים ומניפולציות אינטרסנטיות , של יוהרת האדונים , סבל הנשלטים ופועלה הלא–מודע של קללה קדומה , המשתרעת למן רגע בריאת העולם ( ב"זהב הריין ( " ועד לחורבן ממלכת האלים–האדונים ( ב"דמדומי האלים . ( " המיתוס ההיולי משמש את ואגנר כבסיס לדיון פילוסופי–אמנותי בהיסטוריה האנושית , ואילו הבימה – כאתר התרחשותו של הדיון , ומניה וביה גם כתחליף לאתר החברתי של המעשה הפוליטי הממשי . העניין האחרון הזה משקף במידה ידועה את המטמורפוזה שעבר ואגנר , בהתפתחותו הפוליטית , ממהפכן רדיקלי על הבריקדות של דרזדן ב , 1849– אנרכיסט , חסידו של באקונין , המייחל לחורבן בירות אירופה ולהקמתה של חברה חדשה , גולה פוליטי נרדף על ידי השלטונות , ועד לשיבתו לחיקה של הסמכות הממסדית , מתוך חיכוך בנסיכים ובמלכים , גיבוש השקפות לאומניות וריאקציה רעיונית ( אופורטוניסטית בחלקה , ( שהעלתה גם את יחסיו עם ניטשה , המורכבים ממילא , על שרטון . ניטשה סלד , בין היתר , סלידה עמוקה גם מהאנטישמיות של ואגנר , תכונה שלא התיישבה עם יחסו שלו אל היהודים כאל עם היסטורי , אך גם מתפיסת "הגאולה , " שבה חדורה יצירתו הכוללת של ואגנר . בקוסמוס הוואגנרי היהודים אינם זכאים לגאולה כלשהי ; לכל היותר מתאפשרת בו גאולת היהודים מעצמם . הקביעה הזאת מוצאת את ביטויה הישיר בחלק מכתביו העיוניים של ואגנר , אך בעיקר בפמפלטים רבים ובהתבטאויות אישיות , הגדושים באנטישמיות אובססיבית ובוטה . המפורסם בכתביו בעניין הזה הוא חיבורו היהדות במוזיקה , כתב–פלסתר שפורסם בשנת 1850 בשם הבדוי קארל פרייגדאנק , וזכה , 19 שנה לאחר מכן , למהדורה שנייה ומורחבת , הפעם בשמו האמיתי . בחיבור הזה דן ואגנר , לאחר שעסק בהרחבה במהותה של "הסלידה האינסטינקטיבית" שמעוררת דמות היהודי בקרב בני העם הגרמני , בהשפעתם של היהודים על המוזיקה הגרמנית מאז בטהובן , ובעיקר בהשפעתם של מאיירבר ומנדלסון . ההשפעה הזאת , כך טען , קלקלה את הטעם הטוב והובילה להתנוונותה הרת–האסון של המוזיקה הגרמנית . התהליך התאפשר משום שהיהדות , על אף היותה "יסוד הרסני זר" מעיקרה , השכילה להכות שורשים בגרמניה , תוך ניצול מתוחכם של החולשות ושל הקלקולים ריכרד ואגנר . חרף העובדה שדיבורו ולא מעט מכתביו גדושים ביטויים אנטישמיים , קשה למצוא להם זכר בפועלו האמנותי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help