sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

פלשתינה , אלא גם שאר אירופה מתעלה אל היהודים . אני אומר ' מתעלה , ' מפני שהיהודים נשאו בחובם עוד בראשית הימים את העיקרון המודרני , המתפתח אך עתה בנראה–לעין אצל העמים האירופים . " גם בתפיסות חברתיות אלה הקדים היינה את קארל מארקס ( בחיבורו לשאלת היהודים משנת . ( 1844 לדידו של היינה , בדומה למארקס אחריו , "התייהדותם" השנייה של עמי אירופה עדיין אינה בבחינת שחרור אנושי של ממש , לא של היהודי ולא של בני אומות העולם , ולפיכך לא יוכל תהליך חברתי מוגבל זה לפתור את בעיית דיכוי האדם בחייו החברתיים , ואף לא את בעיית האנטישמיות , הפעם – בעולם חילוני מודרני . דברי היינה בסוף הפרק "ג'סיקה" בחיבור הנדון מתייחסים ( באורח ישיר ובאורח מהופך ) לדבריו הנוקבים של שיילוק בתמונה הראשונה של המערכה השלישית בהסוחר מוונציה , על היות היהודי אדם ככל אדם " ) פ יהודי אנוכי ! האין ליהודי עיניים ? האין ליהודי ידיים , אברים , קומה ותואר , חושים , מאויים , רגשות ( " ... ? לדברי היינה : "כלום אשמת היהודים היא , שרוח מסחרית זו התפתחה בהם אימתנית כל כך ? האשם תלוי כולו באותו שיגעון של ימי הביניים , שעל פיו זלזלו בערכם של עסקי תעשייה , והמסחר נחשב כמשהו נקלה וכל שכן נחשבו עסקי הכספים כמשהו מגונה , ולפיכך ניתן החלק המביא רווח ביותר מענפי העיסוק האלה , בפרט עסקי הכספים , ביד היהודים ; וכך , מודחים מכל שאר הא 3 מנויות , על כורחם נעשו אלה לסוחרים ולבנקאים מחוכמים ביותר . הכריחו אותם להתעשר ואחר כך שנאו אותם על עושרם ; ואף על פי שהעולם הנוצרי עזב עתה את משפטיו הקדומים כלפי עסקי התעשייה , ובמסחר ובאמנויות נעשו הנוצרים רמאים גדולים כיהודים ועשירים כמותם , עדיין דבקה שנאת העם ביהודים , העם מוסיף לראות בהם את נציגי הממון ושונא אותם . עיניך הרואות , בהיסטוריה העולמית כל אחד צודק , גם הפטיש וגם הסדן . " תרגומי היינה לעברית ( מבחר : ( " כתבי היינה , " סדרת לגבולם : כינוס יצירותיהם של יהודים בלשונות ניכר , מוסד ביאליק ומסדה , ירושלים ות"א , 1959-1948 ( בהוצאה זו התפרסמו כמעט כל כתבי היינה בפרוזה , בתרגום שמואל פרלמן . רוב הציטוטים בערך זה לקוחים מן התרגום הזה . ( היינריך היינה , ארץ אשכנז : הגדה של סתיו ( תרגום : ש' בן–ציון , ( דבר , ת"א . היינריך היינה , נעימות עבריות ( תרגום : אביגדור המאירי , ( סיני , ת"א , . 1948 מבחר שירי היינה ( תרגום : גילה אוריאל , ( יבנה , ת"א , . 1954 היינריך היינה , כתבים נבחרים : כרך – 1 שירה ( תרגום : שלמה טנאי ;( כרך – 2 פרוזה ( תרגום : יהודה אלוני , ( רשפים , ת"א , . 1997 ביוגרפיות של היינה בעברית : לודוויג מרכוזה , היינריך היינה , עם עובד , ת"א , תשט"ז . אנטונינה ואלנטין , היינריך היינה : משורר סורר ומורה , עיינות , ת"א , תשי"ז . יגאל לוסין , היינה : החיים הכפולים , שוקן , ירושלים ות"א , . 2000 ריכרד ואגנר משה צוקרמן אמירתו המפורסמת של תומס מאן , כי יש להציב לגרמנים בחירה בין ואגנר לגתה וכי הוא חושש שהם יבחרו בוואגנר , צופנת בחובה מסר כפול : מצד אחד , יש בה כדי להעיד על הערכתו הפסימית של מאן את אופייה של הרוח הגרמנית במאה ה19– ואת ההשלכות הפוליטיות והחברתיות שנגזרו ממנה במהלך המאה ה . 20– מן הצד האחר , בהציבה את ואגנר לצד גתה , מעידה אמירתו על הכבוד – אמביוולנטי ככל שיהא – שרחש מאן לפועלו האמנותי של ואגנר . ואכן , לא זו בלבד שאין לדבר על תולדות המוזיקה ואמנות הבימה המערבית בעידן המודרני בלי לדון ביצירתו המהפכנית ורבת ההשפעה , אלא ניתן אף , במובן מסוים , לראות בה מעין פרדיגמה פוליטית–תרבותית של גרמניה במאה ה , 19– אחת הפרדיגמות האפשריות , כולל במה שנוגע ליהודים וליהדות . ואגנר נולד בלייפציג , ב22– במאי . 1813 כבר בתקופת לימודיו נמשך לדרמה ולמוזיקה האמנותית . את הכשרתו המוזיקלית רכש בלהקת תומאס–קאנטוריי הנודעת בעיר הולדתו , והכשרה זו הובילה להתמנותו למנהל מוזיקלי , ראשית במגדבורג ב , 1834– ולאחר מכן בריגה , ב . 1837– בין 1839 ל1842– חי בתנאי עוני מרוד בפריז , עד שהתמנה , ב , 1843– למשרת ההופקאפלמייסטר בדרזדן . אלא שנטיותיו הפוליטיות הרדיקליות וקרבתו ההשקפתית לאנרכיסט הרוסי באקונין הובילוהו להשתתפות במרד המהפכני שהתחולל בעיר זו במאי , 1849 ומשנכשל המרד וכשלה המהפכה , נאלץ ואגנר להימלט מארצו וחי בגלות ציריך עד שנת . 1858 בשנים הבאות חי לסירוגין בוונציה , בלוצרן , בבריסל , בפריז ובווינה . נקודת המפנה בחייו המאוחרים התרחשה בשנת , 1864 שאז קרא B

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help