sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

והאנשים האמורים לעלות על המוקד הם קורבנות האינקוויזיציה . ברם אי אפשר להתעלם מההקשר ההיסטורי הסמוך לכתיבת הטרגדיה הזו – "חגיגת–וארטבורג" ( אוקטובר , ( 1817 שם שרפו חברי איגודי הסטודנטים הלאומניים בגרמניה ספרים הדוגלים ברעיונות של ; דמה , ובהם "קוד נפוליון" המבטיח שוויון זכויות אזרחי לכול , דהיינו גם ליהודים , וספריו של שאול אשר , מלומד יהודי שתקף את 84 > י הלאומנות הגרמנית – הפילוסוף יוהן–גוטליב פיכטה , המשורר ארנסטמוריץ ארנדט , פרידריך–לודוויג יאן ואחרים – גם על היותם אנטישמים , ותיאר את הגורל הטראגי של היהודים להזין כקורבנות את להבת האש של הפנטיות הגרמנית . עובדת מעמדו הנחות של היהודי בסביבתו הכללית באירופה עולה בשירת היינה באורח אירוני–מקאברי . כך , למשל , בשיר " בית החולים הישראליטי החדש בהמבורג" , ( 1843 ) שבו הוא מתאר את היהדות עצמה כמחלה – "מחלת אחים גדולה , חשוכת מרפא , " או בשיר ששיבץ במכתבו אל מוזס מוזר , ( 25 . 10 . 1824 ) המוכר בשם "לאד B ם " ! ( המובא כאן בתרגומו של אביגדור המאירי : ( "שנות אלף ויותר עוד / איש אחיו נסבול בדמי ; / אתה סובל כי עוד אנשום , / כי תשתולל סובל אני . // לעתים רק , בימי אופל , / תזזית אותך תאחז , / וטפריך תמימיאהב / בדמי תצבע אז . // כעת תחזק ידידותינו / ועוד תוסיף לאט–לאט ; / אני אחל להשתולל , / ולך אדמה כמעט " . עלילת דם ימי–ביניימית משמשת רקע למעין רומן מאת היינה , הרב מבכרך ( שעובד מחדש באביב 1840 ופורסם כפרגמנט בספטמבר . ( 1840 אבל עלילת הדם לא היתה לדידו רק זיכרון היסטורי קדום "מימי אופל . " בהיותו עיתונאי בפריז סקר היינה בהעיתון הכללי של אאוגסבורג את "עלילת דמשק" ואת התגובות בצרפת לאירועים האלה ( לוטציה , מאמרים ו - ' ז , ' ט , ' י"א , י"ד , י"ז : מאי-יולי . ( 1840 בסקירות האלה העלה היינה דברים בנוגע לאדישות הממשל הצרפתי ונגד הניסיון של ראש הממשלה ושר החוץ , לואי–אדולף תייר , לחפות על הקונסול הצרפתי בדמשק , הרוזן ראטי–מנטון , אשר הפיץ כתב שטנה אנטישמי ובו האשמת היהודים ברצח נוצרים לצורכי פולחן חג הפסח . ואולם לא רק נגד הממשל הצרפתי הפנה היינה את דבריו בהקשר הזה , אלא גם נגד אדישות הקהילה היהודית בצרפת ( למעט עו"ד יצחק–אדולף כרמיה . ( בלוטציה כתב : "היהודים בצרפת יצאו לחירות של אמנסיפציה זה כבר , ומוסרות הגזע הספיקו להתרופף מאוד ; הם כמעט נשתקעו , או יותר נכון נבלעו ובטלו בלאומיות הצרפתית פ . " היינה ציין ש"אצל היהודים הצרפתיים , כאצל שאר הצרפתים , הזהב הוא אלוהי השעה והתעשייה היא הדת השלטת . " ואכן , לא רק התמורות האידיאולוגיות–הלאומיות ביחסים שבין יהודים לאומות העולם עניינו את היינה , אלא , בעיקרו של דבר , התמורות ברובד המטריאלי של החברה . במחצית הראשונה של המאה ה19– התגבשו החברות האזרחיות הבורגניות באירופה הקונטיננטלית – תחילה בצרפת ואחר כך בגרמניה – ונתגבשו עקרונות הקיום שלהן . את ההוויה החברתית–המדינית ואת פעילותו היומיומית של האדם–הפרט קבעו לא עוד עיקרי האמונה הדתית , אלא התחשבנות ממונית . הסחר–מכר ועסקי ממון , שהיו נחלתם המסורתית – והכתיבו את דימוים הבזוי – של היהודים בקרב אומות העולם עד לעת החדשה , נהפכו עתה לנחלת הכלל ולחזות הכול . נראה שהדתות המסורתיות פינו את מקומן ל"דת הממון" האוניברסלית , שכבר אינה מיוחדת ל"יהודי . " לדברי היינה , באחד מחיבוריו המוקדמים : לא רק ליהודי פרנקפורט ול"רוטשילדים , " אלא " לסוחר [ בכלל ] אותה דת בכל העולם . הנהלת החשבונות היא הכנסייה שלו , המכתבה – דוכן התפילה , היומן הוא הביבליה , מחסן הסחורות – קודש–הקודשים , פעמון הבורסה קורא לו לתפילותיו , הזהב הוא אלוהיו , והקרדיט – אמונתו . " בחיבורים מאוחרים יותר חוזרת הטענה הזאת ביתר שאת : "כשם שהיה כל בניין בימי הביניים , בנייני היחידים כבנייני המדינה והכנסייה כולה , מיוסד על האמונה בדם , כך מיוסדים עתה כל מוסדותינו על האמונה בממון , על הממון ממש . תחת אמונה תפלה באה אנוכיות גמורה . " "הכסף הוא אלוהי זמננו ורוטשילד הוא נביאו . " אחד השיאים המרשימים ביותר בהתבטאויותיו של היינה בהקשר הזה נמצא בניתוח דמותו של שיילוק , בחיבור נשים ונערות של שייקספיר . ( 1839 ) תפיסת דמותו של שיילוק , והקביעה הנחרצת : " עוול נעשה לאיש המסכן "! הוליכו את היינה – בניגוד ברור למסורת הפרשנות של מחזות שייקספיר ובניגוד לסיווגם הקלאסי – לשייך את הסוחר מוונציה למחזות הטרגדיה השייקספיריים ולא לקומדיות . שיילוק , היהודי , המלווה בריבית הבזוי , מתואר בידי היינה כנאבק בראש ובראשונה על 4 תו , " ג ' סיקה ילדתי , " ועל כבודו האבוד ; אלה חשובים לו יותר מכספו . למעשה , ניתח היינה בחיבור הזה את הסיבות ההיסטוריות לאנטישמיות של זמנו וקבע ששנאת המון–העם ליהודים נעוצה בעיקרו של דבר בהיותם " בעלי ממון . " החזות הדתית לשנאת היהודים – " על כי צלבו את כריסטוס " – היתה , לדבריו , ביטוי של תנאי החיים המחפירים בקרב המוני העם . באופן המזכיר את תהליך התנצרותה של אירופה , מאז המאה ה1– לספירה , תוך כדי אימוץ עקרונות האמונה האוניברסלית של היהודי כריסטוס , תיאר היינה את תהליך ההתברגנות הכללי שאירופה הקונטיננטלית עברה בתקופתו : כבסיס להוויית החיים החדשה מאמצת עתה אירופה את העיקרון ה " יהודי , " הבזוי באורח מסורתי , של החברה הבורגנית , דהיינו את הסחר–מכר והממון . לדבריו : " לא רק לגרמניה בלבד קלסתר פנים של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help