sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

היינריך היינה צבי טאובר הביוגרפיה של היינה , האדם והיוצר 13 . 12 . 1797 ) דיסלדורף 17 . 2 . 1856 – פריז , ( מורכבת מאוד ובעלת פנים רבות , שיש בהן אף המנוגדות אלו לאלו . היינה נולד יהודי , התחנך בילדותו בבית ספר יהודי דתי ואחר כך בבתי ספר ( יסודי ותיכון ) גרמניים כלליים . הוא היה סטודנט למשפטים , אשר הרבה ללמוד ספרות ופילוסופיה , והוכתר בתואר ד"ר למשפטים ביולי . 1825 באותה העת ממש , והוא בן , 27 המיר את דתו באורח רשמי לנצרות לותרנית , אף כי טען באופן נמרץ נגד המרת דת של יהודים , ומעולם , עד לסוף חייו , לא התכחש להווייתו היהודית . היינה נמנה עם שלושת המשוררים הגדולים של גרמניה , אך את רוב ימי חייו הבוגרים ( מאז מאי ( 1831 חי כגולה בפריז . הוא תמך בסוציאליזם סן–סימוניסטי , ברפובליקניזם רדיקלי ובקומוניזם , ואף היתה לו השפעה מסוימת ( בפריז , דצמבר – 1843 פברואר ( 1845 על התפתחותו האינטלקטואלית–הפוליטית של קארל מארקס . עם זאת מתח היינה ביקורת עקרונית נוקבת על אובדן חירות האדם והאמנויות היפות – על אובדן החיים האותנטיים – במסגרת חברתית אפשרית של משטר שוויוני גס . הניסיון להציב את אחד הצדדים האופייניים לחיי היינה ויצירתו כמהות , ולגזור ממנו את המאפיינים האחרים כתופעות , נדון לכישלון ; אי אפשר להבין את דמותו של היינה לאשורה רק על בסיס היותו יהודי או רק על בסיס היותו גרמני , רק על יסוד היותו משורר או רק על יסוד היותו , כדבריו , "לוחם חירות , " וכו . ' דמותו של היינה היא בין מתי–מעט אנשי רוח גרמניים דגולים – גתה , הגל , היינה ושופנהאואר – שפרידריך ניטשה הגדירם בספרו שקיעת האלילים : "מאורע אירופי , " "לא רק מאורע מקומי , לאומי . " במחצית הראשונה של שנות ה20– של המאה ה , 19– בעת היותו סטודנט בברלין , השתתף היינה השתתפות פעילה ב"אגודה לתרבות ולמדע של היהודים" r Cultur ) . ( und Wissenschaft der Juden Verein f בראשותם של המשפטןהפילוסוף ההגליאני אדוארד גנז וחוקר מדעי היהדות ליאופולד ( יום–טוב ליפמן ) צונץ . האגודה הזאת ביקשה , בין השאר , כדברי גנז , לסייע ב"הריסת המחיצות בין יהודים לנוצרים ובין העולם היהודי לעולם האירופי , " וכדברי חבר פעיל אחר באגודה , ידיד קרוב להיינה , מוזס מוזר , לפעול למען ביטול "היחסים הקלוקלים השוררים , מבחינה תרבותית , בין עמנו למדינה . " היינה לא הקדיש למטרות האלה את יצירתו הפיוטית , את הפרוזה שלו , את "תמונות המסע" המפורסמות שלו ואת כתיבתו העיתונאית ; הוא הקדיש כמה מחיבוריו להפצת התרבות הגרמנית בין הצרפתים ( האסכולה הרומנטית ולתולדות הדת והפילוסופיה בגרמניה משנות ה30– הראשונות ) ואת הפובליציסטיקה שלו להפצת התרבות ודעת ההוויה החברתית–המדינית של צרפת בין הגרמנים ( מאמרי עניינים צרפתיים משנות ה30– ומאמרי לוטציה משנות ה . ( 40– עם זאת ניכרים הווייתו היהודית ומסריה ההיסטוריים המיוחדים ברבות מיצירותיו . קשה לנתק את איבתו הנחרצת של היינה ללאומנות הגרמנית ממאבקו באנטישמיות , שהרי לא מעט מ 84 = י הלאומנות הגרמנית , שהתגבשה במחצית הראשונה של המאה ה19– בעת "מלחמות השחרור" נגד נפוליון ובשנות הריאקציה בעקבות תבוסתו , מהלו את עמדתם זו בארס אנטישמי . אמירתו המפורסמת של היינה – "במקום שבו שורפים ספרים , ישרפו גם אנשים בסופו של דבר" – מופיעה בטרגדיה שלו אלמנז ר ( 1821 ) בהקשר של רדיפת מוסלמים בדרום ספרד בתחילת המאה ה ; 16– הספרים הנשרפים שם הם ספרי הקוראן הקדוש , היינריך היינה , שנולד יהודי , המיר את דתו אך לא התכחש להווייתו היהודית עד סוף ימיו . היינה הוא דמות מורכבת שכל ניסיון לתארה על פי אחד ממאפייניה נדון לכישלון : לא רק יהודי , לא רק גרמני , לא רק משורר , לא רק לוחם חירות , כי אם יותר מכל אלה יחד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help